zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mkb blijft risico's internet onderschatten

20 augustus 2007 - Internetten houdt steeds meer risico's in. Dat meldt Zibb. Steeds vaker zijn betrouwbaar geachte websites gehackt door derden, waardoor bezoekers nietsvermoedend gegevens prijsgeven. Of erger, geld overmaakt aan derden. IT-managers in het mkb maken zich nergens zorgen over. Onterecht, zo blijkt uit onderzoek van MKB Net.

Op het werk


De gemiddelde werknemer zal op zijn werkplek wellicht nog lichtvoetiger te werk gaan, dan hij thuis achter zijn eigen pc al doet. Werknemers in het midden- en kleinbedrijf maken steeds vaker gebruik van onveilige websites en andere applicaties, blijkt uit onderzoek. 

Zorgelijk
Toch zijn de meeste ICT-managers in het mkb ervan overtuigd dat hún computers zonder meer goed beveiligd zijn. Het onderzoek vond plaats onder managers in Nederland, Duitsland en Italië en bracht aan het licht dat ruim de helft van de IT-managers meent dat zijn bedrijf zeer goed is beschermd tegen bedreigingen en een kwart voelt zich zelfs volledig veilig. Na enig doorvragen bleek echter dat geen van de bedrijven beveiligd is tegen alle negen potentiële beveiligingsrisico`s zoals beschreven in het onderzoek.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sociale netwerksites gevaarlijk voor bedrijven
 ICT-bedrijven vertrouwen beveiliging niet
 Manager vindt beveiliging niet belangrijk
 Werknemers cynisch over beveiliging gevoelige info
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
21-08-2007
 | 
10:38 uur
Me dunkt is het niet echt een kwestie van onderschatting. Bij een deel misschien maar er zijn ook andere geluiden/ervaringen. Even de realiteit.

De meeste van de internetbedrijven zijn vrij kleinschalige en kunnen bestaan door het hanteren van kleine marges. Veel van dit soort bedrijfjes zijn vaak 'the man in the middle' die, en gelijk hebben ze, een leuke afspraak hebben bedongen met hun leveranciers en dit doorzetten naar consumenten.

Ze hebben geen last van een al te grote 'overhead' en kunnen op die manier een hele leuke boterham verdienen. En gelijk hebben ze. Maar... daar komt het, als 'kleine internet zelfstandige' kan ik het me hoogst waarschijnlijk niet veroorloven me een flinke misser te maken, iets wat nog relatief vaak voor komt op het internet.

Het opzetten van een website en een https betalingssysteem daarachter kost relatief weinig. Het enige wat dan nog te doen staat is tijd en moeite te steken in het opzetten en onderhoud van reclame. Ook dat, als je het een beetje bekijkt, is tegenwoordig niet al te duur meer. Dus de onderhoudskosten zijn laag en bereikbaarheid voor potentiele klanten hoog.

Het percentage fraude via het internet is schrikbarend gestegen de laatste 5 jaar, zo melden verschillende bronnen. Hieraan zijn vage websites met allerhande 'Fantastische aanbiedingen' ook debet. Credit Card fraude heeft ook een hoge vlucht genomen en als je alles bij elkaar op telt, niet betalende klanten, fraude en een keer de boot in gaan zakelijk via het internet kan de 'kleine internet zelfstandige' zomaar de kop kosten.

In het artikel zie ik helaas daar weinig of niets van terug. Ik had heel toevallig een paar dagen geleden zo'n internet aanbieder aan de lijn. Hele aardige clubje die websites en webspace verhuurt aan bedrijven en domeinnamen voor je reserveert. Hij moest het hebben van een grote volume aan kleine klanten, dat is nu eenmaal zijn doelgroep.

Ik ben een klant van hem en had nog niet betaald.[???] In het gesprek kwam naar voren dat hij een foutje had gemaakt omdat hij een machtiging bleek te hebben. Het werd een geanimeerd gesprek waarbij naar voren kwam dat hij zinspeelde om zelf een incassobureau op te zetten vanweeg het percentage wanbetalers.
Met enige verbazing hoorde ik hem aan want op jaarbasis heb je het misschsien over enkele tientjes waarbij ik me dan weer afvraag waar het allemaal nog over gaat. Het percentage wanbetalers bleek al boven de 20% te liggen.

Nu is het natuurlijk geen steekhoudend getal maar toch. Je zal het moeten hebben van de kleine marges en dan dit probleem hebben. Er zit een totaal andere kant an dit artikel die volkomen onderbelicht blijft. Wat zou u hebben, als tussenpersoon en leverancier, aan een dergelijk percentage niet betalende klanten? Een gegeven waarmee je natuurlijk publiekelijk niet te koop gaat lopen.

Ik wet dus niet wie precies bij het MKB dit onderzoek heeft uitgevoerd maar door de bank genomen, tenminste die internetwinkel eigenaren die ik ken, hebben het allemaal over dezelfde problematiek en onderschtten het allemaal in het geheel niet.

Ik zou hoogstwaarschijnlijk hetzelfde doen maar helaas, ik ben nu eenmaal niet commercieel. Of mag ik misschien zelfs wel van geluk spreken?
RC PM
Miriam J. van der Have  |   | 
24-08-2007
 | 
18:18 uur
Het is toch wat! Een reactie die veel langer is dan het artikel... ;)

Maar het oorspronkelijke artikel is bar slecht. Ten eerste is het geen onderzoek van MKB Net maar van een leverancier van beveiligingsoplossingen voor het MKB. Ten tweede is het een overschrijfsel van een overschrijfsel. Als bron wordt Zibb genoemd. Het al even korte artikel op Zibb noemt MKB Net als bron. MKB Net heeft een artikel gekocht van MD. Dat laatste bedrijf maakt samenvattingen van 700 vakbladen etc. Zij hadden een artikel uit De Technologiekrant 'samengevat'. Het artikel in De Technologiekrant is een licht aangepaste versie van een persbericht van Websense. Welke risico's Websense precies bedoelde is door het vele overschrijven allang niet meer duidelijk. Maar dat Websense zegt dat het MKB de risico's van het internet blijft onderschatten, lijkt mij voor de hand liggen. Ik zou dat ook zeggen als ik mijn producten wil verkopen.

In de praktijk blijkt dat de beveiliging die het MKB over het algemeen WEL gebruikt (firewall, eventueel NAT-adressen en antivirussoftware) niet tot grote problemen leidt. Daar zit het probleem van het internet dus niet.

Wat echt een probleem is op het internet, is het gebrek aan journalistieke kwaliteit.

Groeten, Miriam
Rene Civile  |   | 
25-08-2007
 | 
11:12 uur
Beste Miriam,

Je hebt hier zeker een punt, iets wat door het hele forum van Mol als een rode draad loopt. Je ziet bepaalde onderzoeken met een bepaalde teneur die bijvoorbeeld commercieel van intonatie is, of een copie van een copie. Dat op zich is soms wat jammer. Aan de andere kant, en dat zie ik dan als een positieve 'spin off' kun je op elkaar reageren en ervaringen delen met elkaar.

Uit de reacties haal je soms wel eens waardevolle dingen. Voor mezelf zie ik het gewoon als een manier om contactenkring te verbreden. Toegegeven, als een artikel mij niet bevalt dan geef ik er, net als jij gewoon commentaar op. Ik hoop dat het door dit forum wordt opgepakt en we er zo met zijn alleen een constructief forum van kunnen maken.

Wat het gebrekkige journalistieke gehalte van het internet 'an sich' betreft kan ik het helemaal met je eens zijn. Er zijn maar weinig interessante uitschieters waar je werkelijk warm van wordt. Misschien een schone taak voor ons hier iets mee te doen? Eens zien of we MoL naar een hoger niveau kunnen tillen.

Ik sta open voor suggesties.

RC PM

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10