zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer internetomzet door op rekening te leveren

20 augustus 2007 - Internetbedrijven kunnen hun omzet aanzienlijk vergroten door op rekening te gaan leveren. Dit concludeert Experian, wereldwijd marktleider in het voorspellen en onderzoeken van consumentengedrag, economische trends en het beheersbaar maken van (krediet-)risico’s, op basis van onderzoek onder ruim 400 internetbedrijven.

Nieuwe manier van betalen


Door de komst van de online winkel is voor een groot deel van het Nederlandse bedrijfsleven een geheel nieuwe manier van betalen ontstaan. Waar in winkels vooral contant wordt betaald willen online consumenten liever op rekening kopen dan vooruit betalen. Internetwinkels zijn terughoudend omdat zij meer fraudegevallen, oplichters en wanbetalers verwachten. Nu zien zij echter een flink percentage online bezoekers afhaken uit angst voor misbruik van hun gegevens of vanwege te ingewikkelde betaalconstructies. 

Meer omzet
Nederland loopt vooruit in Europa op het gebied van kopen via internet. Zo’n 6.5 miljoen mensen kochten al via internet en de online bestedingen groeiden in 2006 met 37 procent naar gemiddeld 600 euro per zes maanden. Maar er liggen nog meer groeikansen. Als internetwinkels hun klanten op rekening laten kopen zien zij hun omzet met gemiddeld 20-50 procent toenemen. Ruim 40 procent van de consumenten geeft aan liever online op rekening te willen kopen. Meer dan de helft van de internetbedrijven wil echter alleen op rekening leveren als dit uitsluitend aan kredietwaardige klanten kan en/of de betaling gegarandeerd is. Grote online winkels leveren vaker op rekening dan kleine. 

Voorkomen van fraude
Het voorkomen van een toename in kredietrisico’s en fraude is echter eenvoudig. Men toetst tijdens het online bestelproces op de achtergrond de kredietwaardigheid van de klant. De klant krijgt direct hierna een menu met betaalopties dat is afgestemd op zijn risicoprofiel. Dus als de klant niet kredietwaardig is mag hij uitsluitend vooraf betalen. Vertoont de klant een goede betaalmoraal dan kan hij op rekening kopen.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien e-commerce blunders
 E-commerce omzet stagneert door slechte online service
 Marketeers hebben steeds meer online kennis
 Pro-actief wanbetalerbeleid levert geld op
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
20-08-2007
 | 
07:54 uur
In een eerdere reactie heb ik reeds aangegeven wat de nadelen zijn van ondermeer het betalen voor on line diensten en goederen met een credit card. Met het besef dat binnen de IT nog steeds niet alles waterdicht is blijf ik conservatief aankijken tegen het gebruik van credit cards on line. Automatisering is allerminst waterdicht en de 'HTTPS' in het adresbalkje zegt mij nog steeds niet zoveel.

Voor waar het betreft de commerciele kant van dit artikel kan men daar ook verschillend tegenover staan of kijken. Ik heb in mijn eerdere reactie geoppert dat 'Rembours' een heel goed middel is om risico's te delen/ uit te sluiten. Immers op die manier kan ik als consument het artikel bekijken en desgewenst retourneren wanneer ik niet tevreden ben en is de leverancier verzekerd van tijdeige betaling.

Men heeft groot gelijk dat men sceptisch is t.a.v. het leveren van goederen en diensten op rekening. Natuurlijk, wanneer er een goede zakelijke relatie is opgebouwd dan kan dit een hele goede en natuurlijke optie zijn. Doch wanneer we het hebben over consumenten goederen en diensten kan ik me heel goed voorstellen dat veel internet leveranciers hier voorzichtig zijn. Immers, het aantal gevallen dat het werkelijk mis gaat zijn nog steeds aanzienlijk.

Als we de cijfers en omzet tegenover elkaar zetten dan zal het ongetwijfeld marginaal blijken in de praktijk.....maar.... daar is hij weer, je zal een beginnend ondernemer zijn en een paar maal het slachtoffer worden. Je moet wel kapitaalkrachtig zijn met een flinke buffer om dit soort tegenslagen op te vangen. Voeg hier aan toe dat de meeste internetshops werken en het moeten hebben van marginale marges en hun visie wordt duidelijk.

Internet een prachtige bron van mogelijkheden maar levering op rekening?..... liever nog even niet.

RC PM
Cor  |   | 
20-08-2007
 | 
10:13 uur
Mijn ervaringen met het leveren op rekening/krediet zijn dusdanig beroerd dat ik er niet over pieker om maar 1 zending op krediet/rekening de deur uit de doen, liever een mooie omzet met weinig kosten als een grotere omzet met een lager rendement en ergernis.





REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10