zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Multinationals hebben internationale teams nodig

16 augustus 2007 - Multinationals zijn van nature het meest globaal gericht, maar ze worden ook geconfronteerd met de grootste problemen om die globale activiteiten vlot en soepel te laten verlopen. Volgens Business Week is het samenstellen van een team dat wereldwijd productief kan zijn, een grote uitdaging. Het is immers niet eenvoudig om teams die over de hele wereld verspreid zitten samen te smelten tot een supersnelle, efficiënte organisatie.

Samenwerking


De wereldwijde verspreiding van bedrijven, zorgt onder meer voor afwijkende werkuren. Dat maakt de samenwerking er niet gemakkelijker op. Daarvoor is meer nodig dan goede verbindingen met telefoon en internet. "Complexe teams hebben het echt moeilijk om productief te werken," benadrukt Lynda Gratton, docente management aan de London Business School.
Daarom moeten multinationals volgens Gratton bij het vormen van een personeelskader eerder aandacht hebben voor sollicitanten die echt globaal zijn ingesteld en goed kunnen samenwerken dan aan zuiver technisch geschoolde kandidaten. "Alleen op die manier kan men efficiënte teams vormen, zelfs al werken de leden in verschillende landen," stipt Lynda Gratton aan. 

Virtuele netwerken
Multinationals moeten volgens Gratton ook web-diensten aanbieden om medewerkers wereldwijd als een virtueel team te laten samenwerken. Maar ze is ook van oordeel dat de teamleden ook best worden aangezet om een online netwerk op te zetten, zodat ze elkaar beter kunnen leren kennen. "Daarnaast is het ook niet slecht om de teamleden op geregelde tijdstippen elkaar ergens ter wereld te laten ontmoeten," voegt ze er aan toe.


Bron: Managing21, Expres.be
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werken in virtuele teams in opmars
 Topmanager vindt behoud bedrijfscultuur grootste uitdaging
 Multinationals laten communiceren aan lokale managers over
 Drie manieren om interne samenwerking te verbeteren
 
 
reacties
 
Ad Beer  |   | 
16-08-2007
 | 
08:44 uur
Ook het bedrijf waar ik momenteel werk is wereldwijd actief en daardoor heb je communicatieproblemen.
In mijn team gaat de zon nooit onder. Ik heb teamleden in Azie, maar ook in Noord en Zuid Amerika. Bij onze teleconferenties moet de Aziaat lang opblijven en de Amerikane vroeg opstaan. Erg leuk en interessant, maar ook moeilijk vaak.
Maar ik denk dat met name het cultuurverschil het grote probleem is. Ook binnen Europa. Als alleen al de machtsafstand die er bestaat tussen managers en medewerkers binnen Europa neemt, dan is het moeilijk om één lijn te trekken.
Fransen hebben een geweldige machtsafstand. Belgen wat minder. de Duisters, dat gaat, al verschilt het zuiden weer van het Noorden en het vrijwel ontbreken van machtsafstand in ons gepoldermodelde landje mag bekend zijn.
Omdat ons ''top-management'' (of moet ik zeggen tob-management) bijna geheel uit Fransen bestaat is het niet makkelijk om een, naar Nederlandse begrippen, goed HR systeem te bouwen.
Ik vind dan ook dat met name het top-management multi-nationaal, maar vooral multi-cultureel moet zijn samengesteld. En daar ontbreekt het in meerdere bedrijven aan. De basis voor een multinational ligt nog steeds bij de top van het bedrijf.
Ik vind de conclusies van Linda Gratton, die ooit het geweldige boek ''Living Strategie'' schreef, erg goed.
Rene Civile  |   | 
16-08-2007
 | 
10:56 uur
Me dunkt dat het artikel in grote mate is achterhaald of men de studie weinig goed heeft uitgevoerd. Ik heb voor verschillende organisaties geacteerd die internationaal zijn gesitueerd en die hadden hun kanalen en middelen goed op orde.

Wanneer we alleen al de IT afdelingen nemen dan is het een noodzaak om op dit gebied alleen al internationaal te zijn ingericht. Door het nog steeds bestaande gat tussen IT management en non IT management heeft men hier lange tijd een mogelijkheid laten liggen. Deze slag wordt steeds meer en beter ingehaald gelukkig.

Wat dat betreft zijn de bestaande methodieken reeds lang aangepast op internationale communicatie en samenwerking. Dat hier natuurlijk de nodige vertragingen kunnen optreden door de tijdsverschillen lijkt me evident maar ook hier bestaan al mogelijkheden die dergelijke problematiek al lang in kaart heeft gebracht en ondervangen.

Al met al heeft dit artikel op zich waarschjnlijk de boot allang gemist.

RC PM
Ad Beer  |   | 
16-08-2007
 | 
14:12 uur
Rene,
Om een IT voorbeeld te nemen, wij hebben als eerst ontdekt dat het in Outlook onmogelijk was een vergadering te plannen wereldwijd. Microsoft was vergeten dat het soms al morgen (of nog gisteren) is in sommige delen van de wereld.
Ik denk dat veel wereldwijde bedrijven al lang een aantal instrumenten hebben, maar meer regionale multinationals nu pas tegen het probleem aanlopen, bijvoorbeeld omdat ze denken dat investeren in de BRIC landen slim is.
Rene Civile  |   | 
16-08-2007
 | 
16:20 uur
Beste Ad,

Ik moest prompt lachen toen ik je reactie las. We hebben het over 'MickeySoft' en niet over 'Professional Tooling'. ;o)

Maar je zegt het goed, je zult voor dergelijke tools over moete stappen naar een dot-net tool die permanent on line is en die zijn er gelukkig genoeg. Daarnaast kunnen de PDA's tegenwoordig goed worden gekoppeld die wat dat betreft ook niet windhoos afhankelijk is. Me dunkt, de beste tools wat management betreft vind je nu eenmaal niet bij Uncle Bill tenslotte.

Groet,

RC PM

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10