zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer vertrouwt vooral op collega

3 augustus 2007 - Managers moeten niet denken dat hun geweldige managementtechnieken de reden van het succes van hun afdeling zijn. De meeste werknemers vertrouwen namelijk op elkaar, en niet op hun bazen, als ze op problemen stuiten. Uit Amerikaans onderzoek van Katzenbach Partners blijkt dat bedrijven eerder floreren op informele netwerken en persoonlijke relaties dan op formele managementstructuren.

Actief leiden


Bedrijven die hun werknemers het vertrouwen geven problemen zelf op te lossen en hen hiertoe aanmoedigen presteren vaak beter. "De les die hieruit getrokken kan worden is dat informele organisatie – waarin het werk gedaan wordt buiten formele structuren en processen – werkt en dat werknemers dit erkennen en waarderen," aldus Zia Khan, een van de directeuren van Katzenbach Partners. "De vraag is of dat ook geldt voor managers. Dat is te hopen, want uit ons onderzoek blijkt tevens dat de informele organisatie een strategisch middel is dat managers actief moeten leiden en dus niet aan het toeval over moeten laten. 

Ideeën 
Uit het onderzoek bleek ook dat de meest tevreden en betrokken Amerikanen in een groot bedrijf werkten met informele structuren en veel menselijke interactie. Bijna tweederde van hen vertrouwt met name op zichzelf en collega’s om problemen op te lossen; minder dan een derde wendt zich tot hun manager. Vier van de tien negeren de bedrijfsregels zelfs omdat ze zelf betere manieren hebben ontdekt om hun werk te doen. Negen van de tien wenden zich tot een vast persoon als ze ergens tegenaan lopen. En die persoon is vaker een collega (52 procent) dan een manager (45 procent). Meer dan de helft van de werknemers vindt dat goede ideeën uit alle lagen van de onderneming kunnen komen; slechts acht procent denkt dat de beste ideeën van de CEO of directeur afkomstig zijn. Een magere zeven procent denkt dat die komen van een senior manager, slechts één op de tien dat ze komen van de lijnmanager.

Frustratie
Werknemers van grote ondernemingen hebben dus het meeste respect voor en vertrouwen in hun collega’s en werkvrienden. Dat zijn de personen tot wie ze zich wenden om hun werk zo goed en effectief mogelijk te doen," aldus Khan. "Uit ons onderzoek blijkt ook dat frustratie op de werkvloer vaak ontstaat omdat managers niet doorhebben hoe ze informele netwerken moeten betrekken in hun planning en beslissingen." Hoe bewust managers zich zijn van de informele relaties en de manier waarop ze daar gebruik van kunnen maken heeft daarmee grote invloed op de werktevredenheid, nog veel meer dan de gehanteerde managementstijl.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager staat in hoger aanzien dan directeur
 De baas in vertrouwen nemen? Echt niet!
 Leeftijd zegt niets over vertrouwen in manager
 Tien manieren om werknemers harder te laten lopen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10