zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leeftijd zegt niets over vertrouwen in manager

Verschillende leeftijdsgroepen blijken toch overwegend dezelfde motivaties te hebben

2 april 2007 - Ze zijn in verschillende decennia geboren, leven totaal verschillende levens en houden zich met hele andere dingen bezig, maar wat iedere generatie gemeen heeft is wantrouwen richting de baas. Minder dan de helft van alle werkenden – ongeacht hun leeftijd - vertrouwt hun leidinggevenden en zes van de tien vinden dat hun baas hen nooit een rechtstreeks antwoord geeft.

Canadees onderzoek van Watson Wyatt naar de verschillen in werkhouding tussen oudere en jongere werknemers toont aan dat de diverse generaties veel gemeen hebben. Conclusie: managers die ervan uitgaan dat jongeren en ouderen hele andere behoeften hebben, komen bedrogen uit en vervreemden uiteindelijk al hun personeel van zich.

Elke leeftijd dezelfde behoefte


Verschillende leeftijdsgroepen blijken ongeveer door dezelfde dingen gemotiveerd te worden. Het is vervolgens aan de manager om richting te geven op een manier die vertrouwen schept in de toekomst, een effectief beloningsbeleid in te stellen en duidelijk te communiceren én te luisteren. Volgens de meerderheid van de respondenten gebeurt dit echter veel te weinig. Slechts 44 procent heeft vertrouwen in de leiding. Hoe lager in de organisatie, hoe meer wantrouwen. Daarnaast zegt slechts 43 procent heldere antwoorden op vragen aan hun meerderen te krijgen.

Winst
Uit het onderzoek bleek bovendien een duidelijk verband tussen de betrokkenheid van de werknemers en de financiële prestaties van de onderneming. Bedrijven met een hoge werknemerbetrokkenheid rapporteren hogere winstcijfers, een hogere marktpenetratie en een hogere productiviteit.

Communicatie
"Op basis van vooroordelen over generatieverschillen op de werkplek ontwikkelen vele ondernemingen programma's die de betrokkenheid eerder verlagen," vertelt Debra Horsfield van Watson Wyatt. "Werkgevers kunnen zich veel beter richten op overeenkomsten tussen hun werknemers. Het onderzoek haalt tevens de mythe onderuit dat werknemers precies weten wat hun leidinggevenden willen. Uit de resultaten komt een duidelijke behoefte aan effectievere communicatie naar voren, iets dat de betrokkenheid alleen maar ten goede zal komen."

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Martha van de Pasch  |   | 
2-04-2007
 | 
07:58 uur
Ik meen toch na jarenlange ervaring te mogen zeggen dat werkgevers wat we noemen de lagere werknemers in de organisatie veel meer moeten betrekken bij de hogere rangorde. Mij is het gelukt na jarenlang diverse functies te zijn opgeklommen. De lagere in rangorde voelen zich gepasseerd als hun nooit iets wordt verteld. Buitengesloten voelen zij zich niet gemotiveerd om ook maar iets meer te presteren als nodig is. Elke bonus die naar een hogere gaat raakt degene die laag op de ladder misschien nog harder werkt en er nooit iets bij krijgt (want het moet volgens de CAO) werkt dan Piet met de hoge hoed achter zijn bureau. Hij kan toch wel 4 x per jaar met vakantie. Waardering en respect is een toverwoord waarmee je een aap op het koord kunt leren dansen. Maar ja weer moet ik zeggen dat je gevoel moet hebben voor mensen en daar moet je mee geboren zijn. Daarom zie ik heel vaak de verkeerde mensen op de verkeerde stoelen. Het juiste papiertje is ook niet alles maar in Nederland schijnbaar wel. Ook daarom lees je dat een derde van de jeugd liegt over zijn diploma's als ze de hogere functie maar kunnen bereiken. Ook het doorschuiven van hogere functies als iemand er nog niet aan toe is. Zolang mensen er nog intrappen blijven we dit onderscheid houden. Jammer.
Martin  |   | 
2-04-2007
 | 
17:52 uur
De werknemer wikt, de werkgever beschikt. Dit is een gezegde dat heel vaak opgaat. Als het goed gaat, dan heeft de organisatie het gedaan. Er worden bij afscheidsfeesten van de betreffende bestuurders lintjes uitgedeeld. Als het verkeerd gaat, dan krijgen de werknemers de schuld en de bestuurder wordt weggepromoveerd, of met een vette handdruk aan de kant gezet.. Dat is ongeveer het (weliswaar iets gechargeerde) beeld dat bij mij blijft hangen na heel veel jaren gewerkt te hebben bij een non-profit organisatie.
mevrouw p brummelkamp  |   | 
3-04-2007
 | 
12:25 uur
'Leeftijd zegt niets, interne communicatie alles'
Interne communicatie is belangrijk. Deze draagt bij aan de motivatie van de werknemer ( jong en oud). Interne communicatie is naast arbeidsomstandigheden en beleid een hychienefactor (Herzberg). Door het ontbreken ervan is de kans op onvrede groot. Dit kan de productiviteit van een bedrijf schaden.

Student communicatie
mevrouw p brummelkamp  |   | 
3-04-2007
 | 
16:33 uur
Beste redactie,

Vanmiddag werd er een reactie van mij geplaatst op het artikel 'elke leeftijd dezelfde behoefte'

Ik zie echter een grote spelfout.

Hiegiene is dus met een 'g'

kan dit door jullie worden gecorrigeerd?

Dank!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10