zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wargame leert manager strategie formuleren

Wargame leert manager zich verplaatsen in tegenstander

13 juni 2007 - Met behulp van wargames krijgen ondernemingen een ander zicht op complexe problemen. Een belangrijk element van een war game is immers het anticiperen op de reacties van de tegenstander op een eigen zet. En dat is in een traditionele businessplanning vaak een onderbelicht aspect.

War games worden daarom steeds populairder bij bedrijven. Zo speelt Booz Allen Hamilton jaarlijks 100 wargames, in tegenstelling tot de 50 die het drie jaar geleden speelde. De simulaties variëren in complexiteit en het blijkt dat wargames niet alleen goed passen in de scenarioplanning van een onderneming, maar dat sommige games een grote voorspellende waarde hebben.

Interactie


Het succes van de wargames vloeit niet voort uit wiskunde of technologie, maar vooral uit de mogelijkheden tot interactie. Het succes van een strategie wordt echter grotendeels bepaald door de (on)mogelijkheden om te anticiperen op de bedrijfscultuur van de concurrentie. Booz Allen Hamilton maakt bij zijn simulaties daarom gebruik van clienten en werknemers die bekend zijn met de mores van de concurrent of die er vandaan komen. En dat is de belangrijkste winst van een wargame: dat managers zich kunnen verplaatsen in hun tegenstander.


Bron: The Economist, MD Weekly
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor
 Werknemer worstelt met lastige IT-beveiligingsprotocollen
 Gefragmenteerde informatie staat optimale customer experience in de weg
 
 
 
reacties
 
A. Stuijt  |   | 
13-06-2007
 | 
09:07 uur
Toys for the boys. Maar 't is waar: je kunt er iets uit leren. Maar ik betwijfel of dat ook niet op een andere manier even goed, of beter, kan. De speelse sfeer riep meer creativiteit op bij deelnemers. Ik herinner me dat ik heb deelgenomen aan dergelijke "games" in 1972 en 1983. Er was toen een internationale studieclub (ISAGA) die wat zag in "gaming & simulation".
heer E Geenen  |   | 
13-06-2007
 | 
10:12 uur
Vreemd dat de meeste "wargames" in de geschiedenis en het heden, welke in werkelijkheid worden gespeeld, een negatief balans geven zonder daadwerkelijk ooit "winst" te verkrijgen. Lijk mij geen goed referentiekader; deze wargames. Misschien levert een spelletje memory wel meer op.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
top10
Sterk gestegen hypotheekrente zorgt voor impasse op woningmarkt
‘Extended reality’ brengt hybride werkers weer naar kantoor
Koffie op kantoor: dit komt er allemaal bij kijken
Onderzoek onthult bloeiende ransomware-marktplaats op het dark web
Risicofactoren voor bedrijfssucces in een wereld na de pandemie
Een ambitieuze bedrijfscultuur realiseren: 'Succes hangt af van ongeduld'
Kennismigranten buiten EU zijn interessant arbeidspotentieel voor schaarste arbeidsmarkt
Diverse organisatie trekt accounting talent aan
Een inclusieve werkplek: vier tips om de volgende stappen te zetten
Werknemer die moeilijk rondkomt, zoekt naar manieren om extra te werken
meer top 10