zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Goede manager heeft meer dan MBA

Géén garantie voor toppositie!

18 april 2007 - Een MBA is een prima basis voor een goede carrière, het is geen garantie voor een baan als topmanager. Slechts één op de vijf CEO's vindt dat een MBA mensen echt voorbereid op de uitdagingen waar managers in de dagelijkse praktijk mee te maken krijgen. Dit blijkt uit onderzoek van werving- en selectiebureau Egon Zehnder International.

Uit het diepteonderzoek onder 133 topmanagers van multinationals in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland blijkt dat minder dan een kwart van de Amerikaanse CEO's vindt dat een MBA uitstekend voorbereid op een leidinggevende positie. Hetzelfde geldt voor minder dan een derde van de Britse CEO's, 54 procent van de Franse en 45 procent van de Duitse.

Tunnelvisie


"CEO's zien een MBA als een prima basis, maar ook niet meer dan dat," zegt George Davis van de Noord-Amerikaanse divisie van Egon Zehnder International. Driekwart van de ondervraagde CEO's is het bijvoorbeeld eens met de stelling 'als je alleen kennis hebt van zaken doen, weet je dus niets van zakendoen'. Op de vraag wat managers het beste kunnen doen om die tunnelvisie te vermijden, werd het meest geantwoord: 'praten met interessante mensen', 'aandacht voor je gezin' en 'veel lezen'.

Ethisch handelen en charisma
Als een MBA niet langer cruciaal is om het tot topmanager te schoppen, wat dan wel? De meningen zijn verdeeld. Voor de onderzochte Britten en Amerikanen staat ethisch handelen bovenaan. En hoewel de Fransen en Duitsers dit ook belangrijk vinden, noemen alle Franse respondenten en bijna al hun Duitse collega's charisma als belangrijkste eigenschap om het tot CEO te schoppen.

Beste managementopleiding in Amerika
Meer overeenstemming tussen de Amerikaanse en Franse CEO's is er als het aankomt op de vraag waar de beste managementopleiding gegeven wordt. Bijna driekwart van de Amerikanen en zeven van de tien Fransen vinden de Amerikaanse universiteiten en hogescholen de beste ter wereld. De helft van de Duitsers is het hiermee eens, maar slechts vier van de tien Britse topmanagers.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer Eugène Valentijn  |   | 
18-04-2007
 | 
08:05 uur
De mening dat een MBA diploma een goede basis biedt voor een vervolgstap in iemands carrière is op zich waar. Maar, dat geldt voor elke vorm van hoger onderwijs in relatie tot ambities. Een MBA is daarentegen geen garantie om een CEO te kunnen worden. De scheidslijn voor wat bepalend kan zijn is lastig te bepalen gezien het enorme aanbod aan MBA opleidingen (wereldwijd) en het gemak waarmee iemand zich de status van CEO kan toedelen. De MBA wordt vaak gemeten op accreditatie waardigheid en soms is het daaraan verbonden opleidingsinstituut mede bepalend als wegingsfactor. Een MBA van Havard Business School heeft meer erkening en reputatie dan die van menig ander MBA-aanbieder. Accenten liggen op reputatie terwijl de kwaliteit misschien van een geheel andere orde is. Wanneer heb je een goede MBA en wanneer ben je een 'echte' CEO? Charisma staat wat mij betreft in beide centraal. Charisma van de opleiding staat voor datgene wat je werkelijk als MBA aanbieder in de markt zet. Een uniek en hedendaags programma vol met praktijkervaringen biedt de werkelijk ambitieuze MBA-student meer houvast naar zijn/haar carrièreperspectief dan een regulier theoretisch framework. Voor de CEO is charisma (persoonsgebonden vaardigheden en eigenschappen én geloof in de 'dream') van belang om zijn volgelingen te krijgen. Maar, de slimme ondernemer die een standaard in de markt weet te zetten mag zich ook CEO noemen. Daar geldt het charismatische niet zo zeer, maar lef en durf met een accent op innovatie. Het zou toch geweldig zijn als al die CEO's hun praktijkervaringen weten te bundelen en dat als leermateriaal inzetten voor een daarbij behorend MBA-programma. Ik denk dat menig CEO zelfs zijn/haar story aan MBA studenten zou willen vertellen. Dat zou toch geweldig interessant zijn. Transfer knowledge, maar dan vanuit charisma en passie en niet vanwege een hoog dagdeeltarief.
Nelleke van Marrewijk  |   | 
18-04-2007
 | 
19:17 uur
Momenteel volg ik de opleiding Management in de Zorg bij Fontys Eindhoven. Ik vraag me af waar de verschillen zitten tussen zo'n MBA en onze opleiding. Hetgeen ik zo lees: problemsolving, verschillende modellen leren hanteren dat zit bij ons ook in de opleiding. Daarnaast krijgt ook de zgn. softe kant aandacht: leiderschapsstijl, je persoonlijke manier van leidinggeven.
Dus waarom naar een dure MBA als dit ook kan, wat is de meerwaarde??
heer Thomas Blekman  |   | 
18-04-2007
 | 
09:58 uur
Tijdens MBA-opleidingen wordt met name aandacht geschonken aan de analyse/problemsolving vaardigheden van de managers. Er worden modellen en methoden verstrekt waarna de manager in staat zou moeten zijn om het juiste instrument uit zijn gereedschapskist te trekken en niet alles als een spijker te zien. Absoluut nuttig. Dit verbreed namelijk de benaderingswijzen van een probleem. Waar MBA's echter niet aan toe komen en onvoldoende aandacht aan besteden, zijn de "softere skills" die overigens keihard kunnen zijn.

Een MBA helpt bij het bepalen van het doel, het gewenste resultaat. Waar de huidige MBA's in mijn optiek onvoldoende sulaas bieden, is bijvoorbeeld in de ontwikkeling van de verschillende leiderschapsstijlen die nodig zijn om dat doel vervolgens zo effectief mogelijk te bereiken. Ook besteden zij geen aandacht aan de persoonlijke kwaliteiten en de authenticiteit van de individuele deelnemers. Tijdens onze (executive) development programma besteden wij hier juist het meerendeel van de tijd aan. Wij helpen in deze programma's de deelnemer bij het vergroten van hun effectiviteit en impact. Kijk voor meer informatie maar op (Klik hier) .

Mijn persoonlijke mening is dan ook dat de MBA welliswaar verbreding biedt in het arsenaal aan gereedschap in de gereedschapskist maar dat dat niets zegt over de wijze waarop de klusser uiteindelijk de klus weet te klaren.
heer R. Weijmans  |   | 
18-04-2007
 | 
23:27 uur
Ik heb zelf een MBA op zak, en mag stellen dat daar hard voor gewerkt moest worden. De opleidng die ik gevolgd heb was een Action Learning. Veel theorie maar nog meer de praktische aanpak, oftewel doen. Maar een MBA mag niet los gezien worden van hoe je als mens in het (werk)leven staat, waarbij een paar vlieguurtjes ook niet onbelangrijk zijn. Maar dat is toch met bijna alles zo!

C.H.(Ron)Weijmans AA MBA (AdviSum accountants & bedrijfskundigen)
B. van der Linden  |   | 
23-04-2007
 | 
22:55 uur
Graag zou ik eerst enige differentiatie aan willen brengen in het niveau van MBA's.

Het moge duidelijk zijn dat Universiteiten als Erasmus, Nijenrode of Tias/Nimbas van een ander niveau zijn dan de vele "HBO MBA's" die Nederland helaas ook rijk is. Een opleiding aan Fontys (hoewel alle respect) is derhalve toch niet te vergelijken.
Voor wie verder meer wil weten hoe hoog een MBA specifiek scoort, verwijs ik graag naar het onderzoek van de Financial Times.

Wat tevens pleit voor enkele van de genoemde MBA's is het feit dat deze studenten pas accepteren na een voldoende lange professionele carriere. Ook dit verhoogt het niveau van de opleiding met name voor de student zelf. Pas dan kan deze op zinvolle wijze bijdragen aan het niveau van de eigen studiegroep.

Het Egon Zehnder onderzoek is eigenlijk niet meer dan een open deur.
Geen enkele opleiding biedt een garantie voor enige job.

Cruciaal is de persoon achter de MBA. Diens inzichten, charisma en verdere leiderschapskwaliteiten bepalen uiteindelijk echt hoeveel recht deze heeft op een CEO of andere directiepositie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10