zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kleiner managementteam leidt tot betere samenwerking

Omvangrijke mt’s hebben negatieve invloed op besluitvorming

9 maart 2007 - Teamwork wordt binnen veel bedrijven gepropageerd als een belangrijke voorwaarde voor succes. Het managementteam (mt) moet dan uiteraard wel het goede voorbeeld geven. Als dat niet het geval is, dan worden de worstelingen van het mt meewarig besproken bij de koffieautomaat.

Vaak is de samenstelling van het mt een potentiële bron van problemen. In de meeste organisaties mag ieder organisatieonderdeel een werknemer afvaardigen in het mt. Ten eerste leidt deze methode tot omvangrijke mt`s met soms meer dan tien leden. Dat heeft een negatieve invloed op de besluitvormingskwaliteit en -snelheid. Ten tweede beperkt de ervaring en denkwijze van de mt-leden zich dan tot hun eigen organisatieonderdeel. Het vermogen en de bereidheid zich in te leven in andere onderdelen is daardoor niet optimaal.

Persoonlijk belang


Een ander probleem is dat menig mt-lid zich richt op het persoonlijk carrièrebelang. Deelname aan het mt wordt dan gezien als opstapje naar een nog hogere functie. Tot slot genereert het gemiddelde mt niet genoeg feedback en wordt er te eenzijdig verantwoording afgelegd aan een hoger bestuursorgaan. Het is verstandig om een mt te beperken tot zes leden en te selecteren op aanvullende kwaliteiten.


Bron: Beet Intermediair
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Investeren in de natuur loont, óók voor de economie
 De impact van datacenters op energie-efficiëntie en de CO2-uitstoot
 Vier manieren om onkostenprocessen te verbeteren in economisch moeilijke tijden
 
 
 
reacties
 
B. de Bel  |   | 
9-03-2007
 | 
10:50 uur
Bij mijn aantreden als COO kreeg ik te maken met een DT (directieteam) waar directeuren en stafmembers zitting hadden. Deze vergaderingen werden ook altijd gepland in de boardroom want daar waren tafelmicrofoons. Mijn managementassistente had keurig een overzicht gemaakt met foto's en namen. Daarnaast kwam het DT op maandag en vrijdag bij elkaar. Het voelde als een soort weekopening- en afsluiting. Dit ritueel was ook binnen de eigen directies heel normaal. De uitkomst was vaak veel werkgroepen, stuurgroepen en andere schijn besluitvormingsorganen. Na dit 2 keer te hebben aangezien en goed te hebben geluisterd heb ik de DT-meeting op maandag laten vervallen zodat ik het vergadercentrum kon bezoeken. Ik heb alle agenda's opgevraagd en liep al die vergaderingen af. Bij binnenkomst vroeg ik of men al bij de rondvraag was. Het had 'n behoorlijke impact. Daarna heb ik het beproken met de directeuren. Na deze actie heb ik besloten dat het DT alleen uit directeuren bestond. Weerstand alom van de stafmembers. Daarnaast heb ik besloten dat er niet meer met vervangers werd gewerkt in het DT. Je vervangt elkaar en zorgt dat je collega-directeur op de hoogte is van de besluiten. Het DT heb ik naar de dinsdagochtend verplaatst. Niet langer dan 2 uur en alleen het gebruikelijke besluitenlijstje. Het uiteindelijke resultaat was een slagvaardig en energiek DT.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
Cyberschaamte volgens specialisten digitale security woord van het jaar
Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
meer top 10