zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfsborrel stimuleert creativiteit

14 februari 2007 - Het nieuwe kabinet trekt de komende vier jaar 4,3 miljard euro uit voor projecten die de economie 'slimmer' moeten maken. Uit onderzoek van ING Bank blijkt dat bedrijven medewerkers weinig stimuleren met ideeën te komen. Een van de beste manieren om daar verandering in de brengen? De bedrijfsborrel.

Een borrel is volgens de onderzoekers een van de beste initiatieven om de verhouding tussen werknemers te verbeteren en de creativiteit op de werkvloer te verhogen. "Mensen gaan zich doorgaans veiliger en vertrouwder voelen wanneer ze elkaar beter kennen en worden dan minder geremd in het uiten van ideeën," concludeert ING. Uit de enquête blijkt echter dat bij 80 procent van de ondervraagde bedrijven niet regelmatig wordt geborreld.

Teveel regeltjes


Ook doorstroming van werknemers, contact met leveranciers en het volgen van cursussen zijn volgens het onderzoek initiatieven die succes opleveren. Daarnaast stimuleert het afschaffen van overbodige regels de creativiteit van werknemers. Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de ondernemers deze mening onderstreept. Toch beperkt 70 procent van de ondernemers zijn personeel door regels en voorschriften.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 
 
 
reacties
 
Ko Leenknegt  |   | 
14-02-2007
 | 
16:48 uur
Het sociaal systeem is de drager van kennismanagement. Als we op een proactieve manier mensen in een organisatie bij elkaar brengen komt de creativiteit als vanzelf. De borrel is een van de mogelijkheden maar er zijn meerdere kansen om op een positieve manier aan het sociale te werken. De conclusie van de ING is mager. Als je door denkt is er ongetwijfeld meer info te halen. In mijn weblog probeer ik proactief te werken aan de contacten.
(Klik hier)
Voor mezelf is dit een bron va creativiteit.
A Stuijt  |   | 
14-02-2007
 | 
08:21 uur
Bang voor de eigen medewerkers. Angst om "control"te verliezen en niet weten hoe te managen. Tja, er lopen dan ook wat onterechte managers rond!
jeanet  |   | 
14-02-2007
 | 
23:39 uur
In hoeverre is de werkgever verantwoordelijk en aansprakelijk wanneer iemand na de ‘vrijdagmiddagborrel’ op het werk met alcohol achter het stuur stapt en een ongeluk veroorzaakt met schade aan zichzelf en derden?

Antwoord:
Het is niet gebruikelijk dat een kroegbaas aansprakelijk is voor gedragingen van zijn klanten. Maar door onbeperkt te schenken laadt hij wel een zekere verantwoordelijkheid op zich. Ook tijdens de vrijdagmiddagborrel kunnen werknemers primair zelf verantwoordelijk gehouden worden voor de hoeveelheid alcohol die zij drinken. Maar het kan daarbij wel van belang zijn of de borrel in de baas zijn tijd plaatsvindt, de hoeveelheid drank die verstrekt wordt (onbeperkt?) en of de drank gratis verstrekt wordt. Dit zijn factoren die aanleiding kunnen geven tot een grotere verantwoordelijkheid van de werkgever en kan het succes van een eventuele claim niet geheel worden uitgesloten.
Toch zijn er, voor zover wij weten, geen gevallen bekend waarbij een werkgever verantwoordelijk werd gehouden voor het ter beschikking stellen van drank aan het einde van de werkdag.


Misschien een reden waarom er niet gedronken wordt?
Ron Ladage  |   | 
17-02-2007
 | 
11:28 uur
Ik ga niet in discussie over drank, wel is het een feit dat mensen hun remmingen verliezen in contacten met anderen, door drank.
Ze durven dan meer te zeggen "dan anders.
De bedrijfsborrel geeft dus duidelijk aan dat het bedrijf weinig kans aan zijn werknemers geeft om met ideeën te komen.
Natuurlijk lukt dat niet op je werkplek, want er moet gewerkt worden.
Natuurlijk is het werkoverleg daarvoor gemaakt, maar het werkt dus schijnbaar niet.
Creëer dan een andere mogelijkheid.
Ga op een locatie buiten het bedrijf eens een dag met het personeel (of langer) en praat eens vrijuit over het werk.
Daag daar de mensen eens uit om te kijken nar hoe er binnen hun afdeling of darbuiten wordt gewerkt.
Stel de vraag kunnen we het ook anders doen.
Durf zelfs eens van het onmogelijke uit te gaan.
En draag zorg voor een externe begeleider (met kennis van dit proces), zodat iedereen “gelijk” is in de discussies en gesprekken.
Maar weinig bedrijven doen dit regelmatig, want het kost geld!
Dus managers ga eens kijken wat het oplevert, dan kost het geen geld!
En gebruik een bedrijfsborrel voor de gezelligheid.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
AI-ificatie en cloudautomatisering: ontwikkelingen in onvoorspelbare tijden
meer top 10