zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfsborrel stimuleert creativiteit

14 februari 2007 - Het nieuwe kabinet trekt de komende vier jaar 4,3 miljard euro uit voor projecten die de economie 'slimmer' moeten maken. Uit onderzoek van ING Bank blijkt dat bedrijven medewerkers weinig stimuleren met ideeŽn te komen. Een van de beste manieren om daar verandering in de brengen? De bedrijfsborrel.

Een borrel is volgens de onderzoekers een van de beste initiatieven om de verhouding tussen werknemers te verbeteren en de creativiteit op de werkvloer te verhogen. "Mensen gaan zich doorgaans veiliger en vertrouwder voelen wanneer ze elkaar beter kennen en worden dan minder geremd in het uiten van ideeŽn," concludeert ING. Uit de enquÍte blijkt echter dat bij 80 procent van de ondervraagde bedrijven niet regelmatig wordt geborreld.

Teveel regeltjes


Ook doorstroming van werknemers, contact met leveranciers en het volgen van cursussen zijn volgens het onderzoek initiatieven die succes opleveren. Daarnaast stimuleert het afschaffen van overbodige regels de creativiteit van werknemers. Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de ondernemers deze mening onderstreept. Toch beperkt 70 procent van de ondernemers zijn personeel door regels en voorschriften.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Besluitvormingsdilemmaís in het digitale tijdperk
 72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
 Vijf zegeningen van een burn-out
 
 
 
reacties
 
Ko Leenknegt  |   | 
14-02-2007
 | 
16:48 uur
Het sociaal systeem is de drager van kennismanagement. Als we op een proactieve manier mensen in een organisatie bij elkaar brengen komt de creativiteit als vanzelf. De borrel is een van de mogelijkheden maar er zijn meerdere kansen om op een positieve manier aan het sociale te werken. De conclusie van de ING is mager. Als je door denkt is er ongetwijfeld meer info te halen. In mijn weblog probeer ik proactief te werken aan de contacten.
(Klik hier)
Voor mezelf is dit een bron va creativiteit.
A Stuijt  |   | 
14-02-2007
 | 
08:21 uur
Bang voor de eigen medewerkers. Angst om "control"te verliezen en niet weten hoe te managen. Tja, er lopen dan ook wat onterechte managers rond!
jeanet  |   | 
14-02-2007
 | 
23:39 uur
In hoeverre is de werkgever verantwoordelijk en aansprakelijk wanneer iemand na de ‘vrijdagmiddagborrel’ op het werk met alcohol achter het stuur stapt en een ongeluk veroorzaakt met schade aan zichzelf en derden?

Antwoord:
Het is niet gebruikelijk dat een kroegbaas aansprakelijk is voor gedragingen van zijn klanten. Maar door onbeperkt te schenken laadt hij wel een zekere verantwoordelijkheid op zich. Ook tijdens de vrijdagmiddagborrel kunnen werknemers primair zelf verantwoordelijk gehouden worden voor de hoeveelheid alcohol die zij drinken. Maar het kan daarbij wel van belang zijn of de borrel in de baas zijn tijd plaatsvindt, de hoeveelheid drank die verstrekt wordt (onbeperkt?) en of de drank gratis verstrekt wordt. Dit zijn factoren die aanleiding kunnen geven tot een grotere verantwoordelijkheid van de werkgever en kan het succes van een eventuele claim niet geheel worden uitgesloten.
Toch zijn er, voor zover wij weten, geen gevallen bekend waarbij een werkgever verantwoordelijk werd gehouden voor het ter beschikking stellen van drank aan het einde van de werkdag.


Misschien een reden waarom er niet gedronken wordt?
Ron Ladage  |   | 
17-02-2007
 | 
11:28 uur
Ik ga niet in discussie over drank, wel is het een feit dat mensen hun remmingen verliezen in contacten met anderen, door drank.
Ze durven dan meer te zeggen "dan anders.
De bedrijfsborrel geeft dus duidelijk aan dat het bedrijf weinig kans aan zijn werknemers geeft om met ideeŽn te komen.
Natuurlijk lukt dat niet op je werkplek, want er moet gewerkt worden.
Natuurlijk is het werkoverleg daarvoor gemaakt, maar het werkt dus schijnbaar niet.
CreŽer dan een andere mogelijkheid.
Ga op een locatie buiten het bedrijf eens een dag met het personeel (of langer) en praat eens vrijuit over het werk.
Daag daar de mensen eens uit om te kijken nar hoe er binnen hun afdeling of darbuiten wordt gewerkt.
Stel de vraag kunnen we het ook anders doen.
Durf zelfs eens van het onmogelijke uit te gaan.
En draag zorg voor een externe begeleider (met kennis van dit proces), zodat iedereen ďgelijkĒ is in de discussies en gesprekken.
Maar weinig bedrijven doen dit regelmatig, want het kost geld!
Dus managers ga eens kijken wat het oplevert, dan kost het geen geld!
En gebruik een bedrijfsborrel voor de gezelligheid.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (3) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (2) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
Wereldwijde faillissementen stijgen nog sneller dan verwacht (1) 
top10
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
40 procent vindt zijn/haar baan niet zinvol
Vijf zegeningen van een burn-out
Hť, zelfstandig ondernemer, waarom werk jij niet gewoon in loondienst?
Toenemend aantal zoekopdrachten naar banen in Polen vanuit Nederland
Ruim 50 procent wil ook lid van Koningshuis als designated survivor
De waarde van een post mortem onderzoek na een cyberaanval
Nederlandse werkgevers minder positief over werkgelegenheid
Klantervaring is belangrijker voor succesvolle supply chain dan lage kosten
meer top 10