zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MBA'ers zijn grootste fraudeurs

31 januari 2007 - MBA-studenten steken met kop en schouders boven andere studenten uit als het op sjoemelen en vals spelen aankomt. Dit blijkt uit onderzoek in de VS en Canada onder 5.000 studenten omtrent hun ethische gedrag, waarvan de resultaten gepubliceerd werden in de publicatie Learning & Education.

De onderzoekers bestudeerden de belangrijkste oorzaak van onethisch gedrag. De belangrijkste bleek het gedrag van medestudenten. 'Ze spelen allemaal vals, dus waarom ik niet?' De tweede oorzaak is een direct afgeleide van de eerste: niemand wordt verraden want in de bedrijfswereld geldt, net als in het wielerpeloton, de omerta oftewel zwijgplicht.

Verschil in richtlijnen


Nog een reden is het verschil in richtlijnen die scholen hanteren omtrent ethisch gedrag. Voor middelbare scholieren is het bijvoorbeeld normaal dat je een werkstuk maakt met behulp van knippen en plakken vanaf internet. Bronvermelding hoeft niet, want iedereen weet dat je het van het internet hebt gehaald. Hoe kan je nu zelf zo'n prachtige foto's of tekeningen hebben gemaakt? De scholen treden niet op. Aan de universiteit of hogeschool mag je echter weer geen dingen gebruiken zonder bronvermelding. Daar heet het ineens plagiaat. Als de universiteit of hogeschool niet duidelijk is over wat kan en niet kan, wordt er in de grijze zone veel gesjoemeld.

Lijken
Volgens Marc Buelens, hoofddocent aan de Universiteit Gent, zijn de resultaten van het onderzoek - dat zich tot de VS en Canada beperkte - niet verbazingwekkend. Hij verwijst naar de bekende Harvardprof John Kotter, die gedurende twintig jaar enkele tientallen Harvard-MBA'ers volgde. Wie schopte het binnen die elitegroep het verst? Niet de slimsten, wel de verblindend ambitieuzen, de zeer competitieven. Wie in 1974 als student bereid was 'over lijken te gaan', bleek het meest succesvol in 1994.


Bron: Trends, Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kosten, overlap en cultuurverschillen zijn fusie-killers
 Ruzie over domeinnaam 'www. betuwe-route.nl'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10