zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kosten, overlap en cultuurverschillen zijn fusie-killers

25 maart 2001 - Fusies mislukken vaak door het uit de hand lopen van de integratiekosten en het overschatten van de overlappende activiteiten of markten waardoor schaalvoordelen minder zijn.

Ook zijn de verschillen tussen de bedrijfsculturen vaak zo groot dat fusies pas na veel ellende in de praktijk kunnen worden gebracht. Dit blijkt uit cijfers van KPMG.



Het aantal grensoverschrijdende fusies en overnames is in vier jaar meer dan verdubbeld; van bijna 3000 in 1996 tot meer dan 7.000 in 2000. In het totale aantal fusies stijgen met name de grensoverschrijdende fusies. Wereldwijd is het fusie- en overnamevolume de afgelopen vijf jaar verdrievoudigd tot een totaal van 3,5 miljard dollar, volgens berekeningen van Goldman Sachs.

In de financiële sector vonden veel fusies plaats. Verder fuseerden in de ICT-sector automatiseringsbedrijven met consultancyfirma's. De meeste fusies hebben zich echter voorgedaan in de telecom- en mediasector. De beoogde fusies verlopen niet altijd naar wens. Zo ging de fusie tussen KPN en Telefonica niet door. UPC kondigde aan SBS over te nemen maar kon dit niet bekostigen door een gedaalde beurskoers. KLM gaat niet samen met Alitalia en de fusie Daimler-Chrysler mislukt.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een carrière in cybersecurity: vijf tips
 FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
 Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
 
 
 
reacties
 
personal statement examples  |   | 
22-04-2013
 | 
14:38 uur
Het aantal grensoverschrijdende fusies en overnames is in vier jaar meer dan verdubbeld

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
reacties
Nederlander verhuist minder graag voor baan (1) 
Vrouwen kiezen steeds vaker voor een beroep in de ICT  (1) 
De lente is de beste tijd om te verhuizen (1) 
Koningsdag: toeristen het land in, Nederlanders eruit (1) 
Import gas niet van invloed op Nederlandse energierekening (1) 
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie (1) 
Stofzuigen en strijken populairder dan pensioenoverzicht (1) 
top10
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Bankinvesteringen in blockchain en cryptocurrencies stijgen sterk
Banking Trojan Dridex en Qakbot grootste malwarebedreigingen in maart
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Hybride werken: zijn we er wel klaar voor?
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
meer top 10