zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager vol vooroordelen over thuiswerkers

24 januari 2007 - Houdt u van thuiswerken? Prima – als u het tenminste niet erg vindt om gebrek aan ambitie verweten te worden en met de nek aangekeken te worden door uw manager. Amerikaanse managers blijken nog steeds sceptisch te staan tegenover thuiswerkers, die ze ongemotiveerd, lastig en moeilijk bereikbaar vinden.

Toch spreekt het idee om vanuit bed meteen aan het werk te kunnen in plaats van eerst uren in de file te moeten staan, zelfs de meest traditionele CEO aan. Bovendien moeten de meeste managers stiekem toegeven dat de constante werkonderbrekingen op kantoor ten koste gaan van de productiviteit.

Steeds meer thuiswerk


Thuiswerken wordt steeds normaler, vooral dankzij het toegenomen fileleed en het feit dat steeds meer mensen thuis een snelle pc en internetverbinding hebben. Uit onderzoek van detacheringsbureau Yoh bleek dat tweederde van de HR-managers denkt dat thuiswerken de komende twee jaar een grote vlucht gaat nemen en dat acht van de tien Amerikaanse bedrijven inmiddels en thuiswerkbeleid hebben.

Minder ambitieus
Toch blijkt uit twee nieuwe onderzoeken dat thuiswerken nog steeds niet volledig geaccepteerd wordt door de meeste managers. Uit onderzoek van wervings- en selectiebureau Korn/Ferry International bleek dat bijna tweederde van de leidinggevenden thuiswerkers als minder ambitieus beschouwt zijn dan hun collega's op kantoor. Daar staat tegenover dat bijna de helft van de leidinggevenden graag regelmatig thuis zou werken. Meer dan driekwart moest bovendien toegeven dat thuiswerkers net zo productief of zelfs productiever zijn dan kantoorwerkers.

Controle
Tegelijkertijd brengt onderzoek van thuiswerkorganisatie Telework Exchange en de Federal Managers Association een aantal problemen aan het licht waar managers tegenaan lopen in hun omgang met thuiswerkers. Bijna een derde van de door hen ondervraagde managers hebben moeite met het ontbreken van persoonlijk contact. Ook de angst geen controle te hebben over de werknemers en productiviteitskwesties spelen een rol. Bijna tweederde had weleens last gehad van miscommunicatie als er dingen besproken werden via de telefoon of e-mail.

Vooroordeel versus praktijk
Uit het onderzoek bleek echter ook dat hoe positiever managers zelf staan ten opzichte van thuiswerken, hoe minder moeite ze hebben met het aansturen van thuiswerkers. "Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat er een grote discrepantie heerst tussen het beeld van thuiswerken en de praktijk," vertelt Darryl Perkinson, directeur van de FMA. "Managers moeten daarom allereerst van het idee af dat hun werknemers niet presteren als er geen toezicht is voor thuiswerk alom geaccepteerd zal zijn. Managers die zelf thuiswerken of ruime ervaring hebben met thuiswerkende werknemers staan, niet voor niets, veel positiever ten opzichte van het fenomeen dan managers die die ervaring niet hebben."

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer R Calcoen  |   | 
25-01-2007
 | 
12:07 uur
Als preventieadviseur (arbo deskundige) volg ik al enige tijd met aandacht de geleidelijke invoering van telewerken. Naast de aspecten rond productiviteit en vertrouwen, mag de werkgever niet vergeten dat wanneer hij een medewerker de toelating geeft op op een voorafbepaalde, gestructureerde wijze thuis te werken, hij verantwoordelijk blijft voor de veiligheid op de werkplek, waarbij de woonst van zijn werknemer als werkplek erkent wordt en waarvor er bijgevolg een groot aantal regels van de wet welzijn (arbo richtlijnen) van toepassing zijn.
het voordeel is dat de aanpassingen die nodig zijn om de werkplek conform te maken aan de wetgeving ten koste kunnen vallen voor de werknemer. Het is aan te raden deze maatregel contractueel vast te leggen.
mevrouw F Lamers  |   | 
25-01-2007
 | 
20:50 uur
Je moet voordelen en nadelen van thuiswerk niet verwarren met problemen in je kantoorcultuur. Als je kantoor zo georganiseerd is dat mensen te vaak onderbroken worden voor een al dan niet sociale babbel of voor achtergrondinformatie, waar de aangesproken persoon eigenlijk niet direct voor zit, moet je eigenlijk eens binnen je eigen kantoor gaan kijken wat daar mis is. Het thuiswerk zal ook afhangen van de aard van het werk. Als je thuis ongestoord 8 uur kunt werken en als je produktiviteit daar niet onder lijdt kan het grote voordelen hebben. (reistijd, rust, concentratie) Als je thuis niet beschikt over een afzonderlijke ruimte, maar wel over een druk gezin lijkt het me niet makkelijk om de voordelen te kunnen incasseren.
Anita  |   | 
24-01-2007
 | 
08:55 uur
Vanuit huis werken een idealen oplossing.
Wij zijn een internationaal vertaalbureau dat wereldwijd werkt voor bedrijven mbt het vertalen van handleidingen, brochures etc.
Wij hebben op dit moment ruim 500 vertalers die voor ons werken vanuit huis. Om dit goed te laten verlopen hebben wij een software ontwikkeld waarbij de vertaler die vanuit huis werkt direct met ons live verbonden is. Direct kunnen wij onze vertaalprojecten bij hun onderbrengen, kunnen wij alle vragen mbt eventuele problemen bij de vertaler oplossen. Wij kunnen eigenlijk als wij een klant aan de telefoon hebben direct eventuele vragen direct beantwoorden. Er is een intensieve samenwerking ontstaan en een intensieve band tussen de projectmanagers en onze vertalers. Thuiswerken kan als het maar heel goed georganiseerd wordt en goede software voor het projectmangement is een must. Een ander groot voordeel is dat we heel gemakkelijk personeel kunnen werven en dat praktisch mede door de software het projectmanagement automatisch verloopt (op het vertalen natuurlijk na).
Want wie klaagt er tegenwoordig niet over de tijd die verloren gaat aan de lange files!!!

WAPA Translations
www.wapatranslations.com

l.vanderzanden@aranea.nl  |   | 
24-01-2007
 | 
09:21 uur
Thuiswerken is voor een aantal functies prima te doen. Echter, er is wel goede afstemming/planning noodzakelijk. Zo ontkom je er in veel functies niet aan om ook nog 'af en toe' op kantoor te zijn om bevoorbeeld overleg te hebben met collega's. Natuurlijk kunnen moderne technieken daar ook veel ondersteuning bij bieden, maar helemaal zonder fysieke aanwezigheid samenwerken is denk ik niet verstandig. Wat overigens ook een goede optie is, is om op een werkdag deels thuis en deels op kantoor te werken. Je kunt dan fileleed omzeilen door op gunstigere tijden te reizen. Zelf maak ik ook regelmatig van telewerken gebruik, en dat is in mijn functie goed te doen.
Ron Ladage  |   | 
24-01-2007
 | 
11:24 uur
Het artikel geeft duidelijk aan waarom thuiswerken ook in Nederland niet echt van de grond komt.
Het gaat om vertrouwen, controle en zicht d.m.v. direct contact en communicatie.
Toch moeten we er in de toekomst er aan gaan geloven, want de ontwikkeling van communicatiemiddelleen (mobiele telefoon, internet etc) ontwikkelt zich gewoon verder.
Mobiliteit wordt steeds meer door de dichtslibbende wegen een moeilijke zaak, dus reistijden worden langer en dat kost ook weer de productie.
Thuis werken heeft als voordeel, dat je zelfstandig je werktijden kan indelen, niet meer ziekte behoeft te veinzen wanneer je kind ziek is etc.
Een werknemer kan je meer manieren beoordelen of hij/zij ambitie heeft.
Ook hier hebben we via internet hele mooie hulpmiddelen, die niet alleen controlerend zijn, maar ook stimulerend.
Ja leidinggevende laat je nu eens niet leiden door denkmodellen (vooroordelen), maar door echte leiderschap en dat is vaak het lef om nieuwe vormen van werken aan te durven!
Wel is het zaak om regelmatig de mensen bij elkaar te laten komen, want dan blijft er ook binding tussen de mensen onderling. (Zie en beluister de reclame van een telefoonbedrijf, die hier op een leuke wijze de gek ermee steekt)
Nieuwe tijden vragen ook nieuwe leidinggevende met lef en visie naar de toekomst.
Ik ben bang dat het nog lang zal duren voordat we de kansen van het thuiswerken gaan pakken.
En je weet toch hoeveel werk je moet doen in een bepaalde periode, dus is er dan een "controle" probleem?

Zelf werk ik als zelfstandig ondernemer als adviseur voor bedrijven en doe dat zowel thuis als op de bedrijven zelf en daar hebben de werkgevers geen probleem mee.
heer p. zwart  |   | 
24-01-2007
 | 
13:19 uur
Thuiswerken is ideaal! ik zit nu ook van huis uit te werken (en typ dit tijdens mijn pauze) maar er moet zeker sprake zijn van een vertrouwensrelatie. Binnen mijn bedrijf staan we op het punt om een verhuizing door te maken. Dit is ook wel noodzakelijk omdat er diverse disciplines door elkaar werken op een en dezelfde plek. Hierdoor is het voor sommige collega's lastig om zich goed te concentreren omdat ik als accountmanager veelal aan de telefoon zit en dan ook goed te horen ben. Dit is niet alleen belemmerend voor mijn collega's maar ik zit zelf ook teveel te letten op het feit dat ik niet tot een last ben voor hun. Gevolg: ik kan me niet voor de volle honderd procent inzetten op mijn werk. Hierdoor werk ik ook zo af en toe thuis en ik moet zeggen, het is een verademing. Ik kan vrijuit met mijn contacten over de telefoon praten en ik kan zeggen wat ik wil en moet zeggen. Hiernaast is het inderdaad ideaal dat je vanuit je bed naar je pc kan lopen en niet ontzettend vroeg naar kantoor hoeft te rijden om de file te vermijden....wat tegenwoordig toch ook al onmogelijk is.

Ik geloof er echter wel in dat er een bepaalde regelmaat moet zijn met mijn aanwezigheid op kantoor. Je moet jezelf laten zien en aangeven wat je gedaan hebt. Niet alleen door digitaal de gegevens door te geven maar juist door een persoonlijk gesprek. Hoe digitaal we ook aan het worden zijn, we moeten elkaar recht in de ogen kunnen kijken om te zorgen dat we met z'n allen dezelfde koers blijven varen en dat dit zo eerlijk en oprecht mogelijk gebeurd.
Martinus Lont  |   | 
27-01-2007
 | 
02:06 uur
Thuis werken heeft de toekomst en vooral voor eenmansbedrijfjes is het handig om niet meteen een groot duur pand te hoeven bezetten.
Ik ben zelf een ouder iemand die hiervoor gekozen heeft omdat ik bij een regulier bedrijf nooit meer aan de bak kom.
Dus ben ik mijn eigen enmansbedrijfje gestart en drijf handel in gezonde voeding van een gerenomeerd Amerikaans bedrijf.
Daarvoor hoef ik geen duur pand te huren en de opslag is gegarandeerd.
De voordelen hiervan wegen ruimschoots op tegen het werken in een verkoop kantoor.
Je bent eigen baas, hebt niets te maken met managers die jouw onder de duim willen houden en je kunt je eigen tijd indelen.
Je zit niet vast aan reistijden je kunt je eigen rusttijden indelen en je bent ook minder ziek en je kunt jezelf ook beter concentreren op je werk.
En als er een keer 1 kind ziek is is er altijd iemand om naar dat kind te kijken, en je vrouw kan altijd als zij dat zelf wil haar tijden zo inplannen dat zij buiten de deur kan werken.
Voordelen te over voor beginnende eenmansbedrijfjes.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10