zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CEO omringt zich graag met 'klonen'

25 oktober 2006 - "Ik heb geleerd me altijd te omringen met de beste mensen en vooral mensen die anders denken dan ikzelf. Veel bedrijfsleiders doen dit niet. Ze maken de fout zich te omringen met mensen met dezelfde ideeën, die dezelfde studies hebben gedaan, liefst met dezelfde huidskleur, hetzelfde geslacht en uit een zelfde cultuur."

Dat zegt Luc Vandevelde, de voorzitter van de Raad van Bestuur van de Franse groep Carrefour, in het boek 'Getuigenissen omtrent 20 jaar Leiderschap'. Vandevelde leidde de herstructurering bij Marks & Spencer en zit tevens het remuneratiecomité van Vodafone voor.

"Mij heeft mezelf omringen met 'klonen' nooit baat gebracht. Wie zich wil verrijken moet zich juist omringen met mensen die er een andere mening op nahouden en je constant uitdagen.



Devil's advocate
Iemand die de devil's advocate speelt is enorm belangrijk. In mijn investeringsmaatschappij Change Capital Partners in Londen nemen we op weekbasis investeringsbeslissingen. Als iedereen akkoord is, zoek ik iemand die niet akkoord is en die mag dan de discussie leiden.

Geen herhaling
Ik heb ook geleerd om niet repetitief tewerk gaan. Sommige mensen zijn in een geweldige uitdaging geslaagd en gaan dan dezelfde soort uitdaging ergens anders nog eens overdoen. Trek de parallel met bergbeklimmen. Als je één berg hebt overwonnen, zoek je daarna een andere berg, je beklimt nooit tweemaal dezelfde berg."


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Dennis  |   | 
25-10-2006
 | 
16:46 uur
Ik snap wel dat het erg veel moeite kost om anders te willen denken dan de meute, maar op de lange termijn als er keuzes gemaakt dienen te worden, zullen de keuzes voor overnames of functiewisselingen niet snel vallen op de "klonen". deze categorie meninglozen is groot en uit die poel kan je veel gelijken vinden die uiteindelijk je bedrijf kapot zullen krijgen. heb je alleen deze soort binnen 1 bedrijf dan worden er altijd eenzijdig beslissingen genomen die niet per definitie de juiste zijn. daarom heeft ieder bedrijf een Devil’s advocate nodig. Sommige bedrijfsculturen laten dit in beginsel niet toe omdat er tegenspraak komt bij bijvoorbeeld MT of directie overleg, maar na een tijdje zal de cultuur omslaan.
mevrouw Joanne Celens  |   | 
25-10-2006
 | 
22:39 uur
Vaak de coporate cultuur van de top uit gedreven die voor de nodige sluiers zorgt : waarbij de politieke sluiers gedreven door macht er vaak toe leidt dat inderdaad de informatie of het inzicht dat niet in het politieke correcte plaatje past niet to bij de top komt. Dit staat mooi beschreven in Paul Verhaeghes boek 'Sluiers over corporate'.
Griet Broodcoorens  |   | 
25-10-2006
 | 
10:36 uur
Het is wel moeilijk een werkgever te vinden die zich omringd met mensen die anders denken. Meeste bedrijfsculturen zijn een eiland of een versterkte burcht waar je niet in komt.
Je wordt dab geconfronteerd met een groep die helemaal anders denkt.
En wie overleeft zo'n groep?
De energie van een groep kan heel sterk zijn en geen enkel individu kan daar alleen tegen op.
ik stond daarin voor de personeelsaanwervingen maar mensen werden er constant uit gepest.
Het is dan ook de kunst om mensen aan te werven die het doorzien. Maar die lopen niet zo dik.
Meestal draait het alleen maar om persoonlijk gewin en dan nog op zo kort mogelijke tijd.


Met vriendelijke groeten
heer A Stuijt  |   | 
25-10-2006
 | 
12:16 uur
Wat een onzinnig zelfbeeld stralen deze "topmensen" toch uit. Zoals "zich niet omringen met klonen", 't spelen van de "devil's advocate", e.d. Kennelijk begrijpen ze niet eens hoe ze leiden. Wat een afgang, als je nog geloofde in "toppers" of "rolmodellen" aan de top van bedrijfsleven, e.d. Zouden ze een simpele training hebben gevolgd waarin hun "Self-Talk" en "Self-Image" onder de loep wordt genomen, dan hadden ze deze onzin al niet gedebiteerd. Snel vergeten, mensen, dit verhaal. 't Is een enorm dwaalspoor waarvan je hooguit afknapt. Lees liever " Overtuigen voor managers", ook op deze site.
Testion  |   | 
25-10-2006
 | 
13:15 uur
Enige tijd geleden ben ik werkzaam geweest bij HP als account manager en ik heb moeten concluderen dat niet alleen ceo’s zich omringen met klonen. Dit fenomeen wordt ook door overige werknemers in de praktijk overgenomen. Blijkbaar omringt men graag met zijn soort genoten waarin de “Devil’s advocate” niet populair is. In het bedrijfsleven heeft men nu eenmaal behoefte aan bevestigingen, de bevestigingen moeten dan wel positief zijn want dat is goed voor hun ego. Bewust of onbewust selecteert men op deze manier de negatieve bevestigingen eruit zodat ze het gevoel hebben dat ze succesvol bezig zijn ook al vertelt het bedrijfsresultaat een ander verhaal. In de volksmond noemen we dit fenomeen vriendjespolitiek.

De les die ik heb moeten leren is dat devil’s advocate echt niet geaccepteerd wordt op geen enkel niveau in het bedrijfsleven omdat niemand wil horen dat hij iets fout doet of dat het anders kan. Hoe hoger de functie hoe groter de ego hoe sneller je ontslagen kunt worden omdat je anders denkende bent.
mevrouw MC Pasch  |   | 
26-10-2006
 | 
09:55 uur
Vergeet niet dat het een stukje macht en veiligheid geeft als je mensen aanneemt die in hetzelfde stramien lopen. Ook wel een stukje kortzichtigheid. Het ligt eraan hoe jezelf in de wereld staat. Bij leiding geven hoort ook een stukje zekerheid en dat heeft niet iedereen. Management moet je in je hebben. Je kunt wel een cursus volgen maar als je geen mensenmens bent dan gebruik je de pagina's van je cursus. Dat is geen sturing maar dwang. Het is makkelijker jaknikkers om je heen te hebben dan mensen die er hun eigen mening op na houden. DAt kan een bedreiging vormen. Nieuwe ontwikkelingen willen de managers graag zelf in handen houden want een ander kan wel eens wat slimmer zijn. Het is niet de bedoeling de top voorbij te lopen. Zij worden ervoor betaald om de molen draaiende te houden. De werknemer mag slechts aan de wieken blijven hangen.
David Rakers - 4YOU MTI  |   | 
26-10-2006
 | 
12:57 uur
Het omringen van clonen garandeert nog altijd niet het succes van de CEO per definitie. Het wordt krachtig wanneer de CEO met actieve impartatie begint en zijn 'inner circle' leden 'the secret's of the trade' begint te leren of bij te brengen. Zodra dit begint (als topman kun je eigenlijk maximaal 3 clonen aandacht geven) dan wordt het hart van de 'vader' overgebracht op de kinderen! De vraag of het dan belangrijk is om gelijkgerichte of anders gerichte mensen om je heen te hebben, is niet meer opportuun. De clonen beginnen vanuit deze krachtige impartatie en wijsheid (leer je niet op universiteit of ander kennisinstituut) de juiste dingen te doen. De bonus op dit effect is ook heel aantrekkelijk voor de CEO: hij/zij kan het schip overlaten aan de besten en kan zich concenteren op zijn/haar echte taak, het runnen van de company.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10