zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

HR-manager ziet 65-plus-werknemer niet zitten

27 september 2006 - Britse HR-managers zijn niet erg geneigd om werknemers van 65 jaar en ouder aan te nemen. Nieuwe wetgeving, die het vanaf 1 oktober mogelijk maakt voor werknemers om door te werken na hun 65-ste, heeft hier vooralsnog weinig aan veranderd. Dit blijkt uit onderzoek van de verzekeringsmaatschappij BUPA onder 200 Britse HR-managers.

Van de ondervraagden vindt tweederde dat werknemers op hun 65-ste met pensioen moeten. Als reden om geen 65-plussers aan te nemen, geven de HR-managers aan dat ouderen vaker ziek zijn, trager werken en duurder zijn. Andere gebruikte argumenten zijn dat de 65-plussers zich minder makkelijk zouden aanpassen, beschikken over versleten vaardigheden en minder gebrand zijn op (persoonlijke) vooruitgang.


Bron: P&O Actueel
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
mevrouw Meta Malm  |   | 
27-09-2006
 | 
09:10 uur
De zoveelste bonus regel om een "niet gewenste" groep aan het werk te krijgen. En als ik mij niet vergis hebben RET medewerkers recent gestaakt om toch (onder andere) de pensioenleeftijd van 60 te handhaven.
M.i. zou eerst de cultuur binnen het bedrijfsleven bij zowel werkgever als werknemer cruciaal moeten veranderen wil dit (kunnen) werken.
mevrouw Ingrid A.R. Enkhuijzen  |   | 
27-09-2006
 | 
09:14 uur
Ik vind dat mensen die na hun 65 e nog willen werken, en zelf die keuze maken zeer zeker veel kunnen betekenen voor het bedrijfsleven. Zij kunnen op de juiste momenten de rust laten wederkeren, relativeren sneller, hebben veelal veel ervaring en zijn gemotiveerd. (Zij willen nog)

Een boete voor leeftijds discriminatie gaat mij iets te ver, want dan kunnen wij diverse bedrijven nog wel andere boetes opleggen er zijn nog zat andere gevallen van discriminatie die ook niet beboet worden. En als een bedrijf die keuze maakt is het toch oke!!!

Een bonus geven (aan de werkgever) voor ouderen vind ik ook niet nodig. Ik ben van mening, dat je aan een oudere meer hebt (inzet, motivatie) dan een jong persoon. Geef de bonus dan aan de 65+ er, die zich nog wil inspannen.
heer H.W. Hindriks  |   | 
27-09-2006
 | 
11:18 uur
kennis en ervaringen van ouderen moet je zeker benutten. Anderen/ jongeren kun je ermee dienen.
Natuurlijk zijn er uitgebluste of afgebrande ouderen, oke. Die zijn ook niet met de tijd meegegaan en zijn zichzelf ook niet blijven ontwikkelen. Zulke werknemers vind je ook in andere leeftijdsfasen.
J-P Pulinx  |   | 
27-09-2006
 | 
12:15 uur
Dit artikel stelt het punt van 65 plussers, maar wat met de massale uitstoot en boycot van de 55 plussers?
Ik begrijp best dat het probleem van 65 + niet eens kan aangepakt worden zolang de wat oudere werknemers boven de vijftig nog niet eens aan het werk kunnen gehouden worden.
En welke goede redenen geven de HR managers aan om dit fenomeen uit te leggen, laat staan goed te praten ?
Dat je boven de vijftig te oud, te langzaam, te onwillig of zelfs te onkundig bent om je job goed te doen ?

Ik denk eerder dat we in Europa de laatste decennia afgegleden zijn onder invloed van een aantal waardeverschuivingen, hypes en vooral ook uiterlijkheden zoals het beeld van de "ideale manager", die een kloeke veertiger moet zijn, of zelfs jonger.
En zulke jonge managers kunnen of durven geen baas te spelen over oudere medewerkers die makkelijk door hun onkunde of fouten kunnen heenkijken en die ook veel minder bevreesd zijn om hun daarop te wijzen.
Zou het niet kunnen dat daar het schoentje wringt ?
heer Hans Goede  |   | 
27-09-2006
 | 
13:35 uur

Als Communicatie, management adviseur, met ruim 25 jaar ervaring, klinken de argumenten uit het onderzoek, mij bekend in de oren. Echter zoals alles is het de halve waarheid. Senioren, met plezier in hun werk, stoelend op vele jaren van ervaring, staan nog midden in het leven, met beide benen stevig op de grond en zijn bovenal waardevol. Immers kennis, ervaring en atitude, zijn de cdrie pijlers waarop het bedrijfsleven van groot tot klein varen. Juist deze eigenschappen zijn over het algemeen in ruime mate voor handen bij deze groep.

Eenmaal uitgerangeerd, constant geconfronteerd met je staus van "niet meer productief cq geschikt voor deelname aan het arbeidsproces"berokkend veel onnodig leed en ergenis.
En gaat uiteindelijk ten koste van de economische groei.

Ik roep ondernemers op om meer gebrui te maken van de toenemende "workforce van senioren" zeker nu de overheid daar gunstige voorwaarden voor heeft gerealiseerd.

Hans de Goede
heer CWPG Dirks  |   | 
27-09-2006
 | 
20:58 uur
Hier wil ik graag op een gepaste manier op reageren. Wie zijn wij om mensen welke graag langer doorwerken tegen te houden. Deze mensen met een schat van ervaring, fysiek nog fit kunnen voor veel bedrijven een toegevoegde waarde hebben. In de tak van sport waar Faros in opereert zijn hier voorbeelden te over. Wij doen verandermanagement maar ook interim werk binnen diverse organisaties. Faros heeft toevallig net een interimmer voor 6 maanden gedetaicheerd in Tjechie, deze man 67 jaar heeft hier verschillende jaren gewerkt. Hij gaat hier een bedrijf organiseren en stroomlijnen zodat er een betere concurrentie positie ontstaat. De dagen dat de man werkzaam is kan hij zelf bepalen, gemiddeld is dat 24 uur per week. Ook elders binnen de Farosgroep werken mensen ouder dan 65 jaar, welliswaar andere werkzaamheden maar toch. In de seniorendienst waar de vraag steeds groter wordt, zijn deze mensen goud waard. Het wordt tijd dat we elkaars beslissingen respecteren, wil iemand die fysiek hard gewerkt heeft ophouden met 58 jaar, geef ze de ruimte, dit geldt ook voor iemand die langer wil werken. succes.

Kees Dirks
mevrouw W.W.H.M. Laat  |   | 
29-09-2006
 | 
10:55 uur
Ik ben het helemaal met de heren De Goede en Dirks eens! Als manager van een in-house Callcenter heb ik een man aangenomen (bijna een jaar geleden) van 69 jaar. Hij was zodanig ervaren op de pc, dat hij zelfs mij nog diverse snufjes heeft geleerd! en ik ben 32 jaar!! Hij straalt rust uit wanneer hij contact heeft met onze klanten en door zijn ietwat hoorbaar oudere stem, automatisch ook vertrouwen. Hij maakt relatief veel afspraken. Hij is inderdaad (heel) wat langzamer dan zijn jongere collega's, maar hij verbruikt niet veel adressen. Ik ben heel tevreden en heb hem al gevraagd of er niet wat vrienden van hem zijn gemotiveerd om bij ons te komen werken...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10