zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Goede CEO heeft littekens

26 september 2006 - Hoe verschijnen potentiële CEO's in beeld? Ze zijn in ieder geval niet gemakkelijk te vinden. Een consultant die na verloop van tijd manager wordt? "Er zijn juist mensen nodig met littekens. Het gaat om leiderschap, niet om managers. Managing is about doing things right, leadership is about doing the right things.". zegt Filip Lerno van het executive searchbureau Heidrick & Struggles International.

Executive searchbedrijven hebben de laatste jaren veel vooruitgang geboekt in hun methodes om toptalent te selecteren. Met goede assessments kan sterker en beter worden geselecteerd. Daarbij wordt gekeken naar het vermogen van kandidaten om snel complexe situaties te doorzien, hun vermogen om goed te kunnen beslissen en anderen te kunnen motiveren.

Toch blijven assessments een kunstmatig onderdeel van het selectieproces. Lemo: 'De kunst is om de direct search tot een goed einde te brengen.



Toppers maken zichzelf bekend
Jean-Marie Van den Borre van Korn/Ferry is een andere mening toegedaan: "Topmanagers worden redelijk snel zichtbaar wanneer ze goed bezig zijn. Ze komen in de pers en doen er zelf wat aan om zich te ontwikkelen en nog meer bekend te raken, want onbekend maakt onbemind. Een van de methodes naast hun successen is in het openbaar optreden door speeches, lezingen en presentaties te geven aan goed uitgekozen audiënties. Een van de beste methodes om een opinie te verkrijgen over (aankomend) toptalent blijft," volgens Van den Borre "het benaderen van vroegere en actuele collega's. Hoe denken zij over hem?"


Bron: Trends, Express.be
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
RENAUD Advies  |   | 
26-09-2006
 | 
08:16 uur
Tijdens het kunstmatige proces dat assessment heet is het zeer de vraag of die 'noodzakelijke littekens' wel correct geinterpreteerd kunnen worden.

Vaak is al gebleken dat goede direct search en positief opvallend openbaar optreden betere indicatoren zijn om succesvol de weg te wijzen naar (top) managers.
heer arthur sabajo  |   | 
26-09-2006
 | 
11:48 uur
Nogmaals ..goede wijn behoeft geen krans ...de beste methode om een opinie te verkrijgen is die van de Here..
al zal het wat langer duren....maar des te bestendiger zal het zijn....m.a.w. een goede manager zal, indien hij rechtvaardig blijft handelen (niet alleen op papier) vroeg of laat krijgen wat hem toekomt of waarvoor hij gekapt is .
aaldrik hermans  |   | 
26-09-2006
 | 
12:45 uur
Opmerkelijke woorden van mevrouw Van den Borre. Vooral wat betreft haar aanbeveling om oud collega's van de sollicitant te benaderen. Wat is eigenlijk precies de waarde van de aanbevelingen van een wildvreemde aan de andere kant van de lijn? In de wiskunde leerde je vroeger altijd dat je met niet teveel onbekende moet werken om tot een oplossing te komen.
Het lijkt me verstandiger om veeleer uit te gaan van eigen kracht. Misschien is het aanbevelenswaardig wanneer mevrouw Van den Borre eens een tijdje in het bedrijfsleven komt werken.
MyCall  |   | 
26-09-2006
 | 
20:20 uur
Mevrouw Van Den Borre krijgt van mij helemaal gelijk. De beste reclame voor een goede professional is de mond tot mond reclame van collega's. Immers collega's weten onderling heel goed waartoe men in staat is. Dat ervaren zij in de praktijk.
Regelmatig hoor ik verhalen over mensen die heel goed door assesments e.d. komen, simpelweg omdat zij zich vantevoren hebben getraind met allerlei studieboeken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10