zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Blogs topprioriteit voor communicatiemanagers

22 september 2006 - Blogs worden steeds meer topprioriteit voor grote ondernemingen in Nederland. Bijna iedereen ziet ook de potentiŽle impact die blogs kunnen hebben op hun organisatie. Dat blijkt uit een onderzoek dat public relationsadviesbureau Porter Novelli heeft uitgevoerd onder de communicatiemanagers van 50 grote ondernemingen en organisaties in Nederland naar de awareness en het gevoerde beleid op het punt van blogging.

Toch is lang nog niet iedere communicatiemanager actief bezig met weblogs. Concreet beleid ten aanzien van zowel de monitoring van blogs als het zelf pro-actief inzetten van weblogs als corporate communicatie- instrument ontbreekt nog in de meeste gevallen. De praktijk maakt duidelijk dat er honger is naar kennis en ervaring en dat blogging een van de belangrijke aandachtspunten is voor de communicatiepraktijk van de communicatiemanagers.

Blogging is een fenomeen dat steeds meer aan bekendheid wint bij de communicatiemanager. Bijna een kwart van de respondenten zegt hiermee inmiddels zeer bekend te zijn. De meerderheid geeft aan redelijk bekend te zijn met blogs. Voor bijna een kwart is het nog een zeer duister gebied in het communicatiepalet. Het onderzoek heeft ook duidelijk gemaakt dat kennis van de bloggingwereld nog relatief beperkt is. Zo zijn er grote verschillen te zien in de denkbeelden over de aantallen blogs in de wereld, maar bijvoorbeeld ook over de afzenders en herkomst van blogs.



Belang
Weblogs winnen in de ogen van communicatiemanagers enorm aan belang. Een ruime meerderheid geeft aan dat voor hun werk weblogs het afgelopen jaar aan belang hebben toegenomen. Bijna iedereen is ook van mening dat ontwikkelingen met blogs een potentiŽle invloed hebben op hun organisaties. De helft van de ondervraagden denkt dat bloggers zelfs een grote crisis kunnen veroorzaken voor hun organisatie. Bijna de helft van de communicatiemanagers heeft eerder ook al voorbeelden gezien in de eigen organisatie of die bij van anderen.
De meerderheid van de respondenten verwacht dat de ontwikkeling van blogs zich de komende jaar verder zal doorzetten. Men is echter terughoudend over de uiteindelijke impact. Zo denkt de minderheid dat blogs in de toekomst net zo belangrijk of zelfs belangrijker kunnen worden als traditionele media.

Beleid
Ondanks het belang van de weblogs, dat algemeen erkend wordt, zegt meer dan de helft van de respondenten niet echt goed voorbereid te zijn als het aankomt op de ontwikkeling van marketing en communicatieprogramma's die inspelen op de behoeften waar het gaat om blogs. Een aantal organisaties geeft aan helemaal niet voorbereid te zijn. Het hebben van een corporate blog wordt door nagenoeg alle communicatie-experts als een nuttig instrument in de middelenmix ervaren. Een absolute meerderheid geeft aan dat het noodzakelijk is dat hun organisatie de weblogs regelmatig monitort om te weten hoe er over hen wordt gediscussieerd in de blogs. Eerlijk zijn communicatiemanagers over de actie die momenteel al plaatsvindt. Meer dan de helft heeft toe op dit moment nog niet nauwlettend te monitoren en daarmee te weten waarop men actie moet nemen.


Bron: Admanager
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
 Skillspaspoort gaat cv vervangen
 ďDigitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingenĒ
 
 
 
reacties
 
ton_van_de_vorst@hotmail.com  |   | 
22-09-2006
 | 
20:57 uur
Ik voorspel dat alle bedrijven met weblogging als topprioriteit, roemloos snel en pijnlijk zullen overlijden. Navelstaarderij vie internet. Kan het nog afstandelijker en risicolozer?
Er is behoefte aan eficientie, innovatie en duidelijke doelgerichte communicatie. Als je via weblogs meningen over het bedrijf moet peilen is er iets fundamenteel fout. Durven mensen niet meer van mens tot mens te praten? Kan men niet nadenken, een beleid beargumenteren of zaken op waarde schatten? Als manager weet je wat er moet gebeuren doordat je contact hebt met mensen en daardoor weet wat er leeft. En als er iets moet veranderen, dan steek je je nek uit want je bent dapper en je vertrouwt je medewerkers.
Echte macht wordt gegund, denk ik, en niet geblogd.
Huub Koch  |   | 
25-10-2006
 | 
11:04 uur
Voor small business is een weblog zeker een belangrijk en betaalbaar instrument. Zie (Klik hier) Voor grotere organisaties is een zorgvuldige voorbereiding zeer aan te raden. Lees over best practices op (Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (1) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiŽle dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
CEOís moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
meer top 10