zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Blogs topprioriteit voor communicatiemanagers

22 september 2006 - Blogs worden steeds meer topprioriteit voor grote ondernemingen in Nederland. Bijna iedereen ziet ook de potentiŽle impact die blogs kunnen hebben op hun organisatie. Dat blijkt uit een onderzoek dat public relationsadviesbureau Porter Novelli heeft uitgevoerd onder de communicatiemanagers van 50 grote ondernemingen en organisaties in Nederland naar de awareness en het gevoerde beleid op het punt van blogging.

Toch is lang nog niet iedere communicatiemanager actief bezig met weblogs. Concreet beleid ten aanzien van zowel de monitoring van blogs als het zelf pro-actief inzetten van weblogs als corporate communicatie- instrument ontbreekt nog in de meeste gevallen. De praktijk maakt duidelijk dat er honger is naar kennis en ervaring en dat blogging een van de belangrijke aandachtspunten is voor de communicatiepraktijk van de communicatiemanagers.

Blogging is een fenomeen dat steeds meer aan bekendheid wint bij de communicatiemanager. Bijna een kwart van de respondenten zegt hiermee inmiddels zeer bekend te zijn. De meerderheid geeft aan redelijk bekend te zijn met blogs. Voor bijna een kwart is het nog een zeer duister gebied in het communicatiepalet. Het onderzoek heeft ook duidelijk gemaakt dat kennis van de bloggingwereld nog relatief beperkt is. Zo zijn er grote verschillen te zien in de denkbeelden over de aantallen blogs in de wereld, maar bijvoorbeeld ook over de afzenders en herkomst van blogs.



Belang
Weblogs winnen in de ogen van communicatiemanagers enorm aan belang. Een ruime meerderheid geeft aan dat voor hun werk weblogs het afgelopen jaar aan belang hebben toegenomen. Bijna iedereen is ook van mening dat ontwikkelingen met blogs een potentiŽle invloed hebben op hun organisaties. De helft van de ondervraagden denkt dat bloggers zelfs een grote crisis kunnen veroorzaken voor hun organisatie. Bijna de helft van de communicatiemanagers heeft eerder ook al voorbeelden gezien in de eigen organisatie of die bij van anderen.
De meerderheid van de respondenten verwacht dat de ontwikkeling van blogs zich de komende jaar verder zal doorzetten. Men is echter terughoudend over de uiteindelijke impact. Zo denkt de minderheid dat blogs in de toekomst net zo belangrijk of zelfs belangrijker kunnen worden als traditionele media.

Beleid
Ondanks het belang van de weblogs, dat algemeen erkend wordt, zegt meer dan de helft van de respondenten niet echt goed voorbereid te zijn als het aankomt op de ontwikkeling van marketing en communicatieprogramma's die inspelen op de behoeften waar het gaat om blogs. Een aantal organisaties geeft aan helemaal niet voorbereid te zijn. Het hebben van een corporate blog wordt door nagenoeg alle communicatie-experts als een nuttig instrument in de middelenmix ervaren. Een absolute meerderheid geeft aan dat het noodzakelijk is dat hun organisatie de weblogs regelmatig monitort om te weten hoe er over hen wordt gediscussieerd in de blogs. Eerlijk zijn communicatiemanagers over de actie die momenteel al plaatsvindt. Meer dan de helft heeft toe op dit moment nog niet nauwlettend te monitoren en daarmee te weten waarop men actie moet nemen.


Bron: Admanager
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst
 Winnaars bekend van 2019 EMEA Convergence Client Awards
 Vriendschappen op het werk belangrijker dan salaris
 
 
 
reacties
 
ton_van_de_vorst@hotmail.com  |   | 
22-09-2006
 | 
20:57 uur
Ik voorspel dat alle bedrijven met weblogging als topprioriteit, roemloos snel en pijnlijk zullen overlijden. Navelstaarderij vie internet. Kan het nog afstandelijker en risicolozer?
Er is behoefte aan eficientie, innovatie en duidelijke doelgerichte communicatie. Als je via weblogs meningen over het bedrijf moet peilen is er iets fundamenteel fout. Durven mensen niet meer van mens tot mens te praten? Kan men niet nadenken, een beleid beargumenteren of zaken op waarde schatten? Als manager weet je wat er moet gebeuren doordat je contact hebt met mensen en daardoor weet wat er leeft. En als er iets moet veranderen, dan steek je je nek uit want je bent dapper en je vertrouwt je medewerkers.
Echte macht wordt gegund, denk ik, en niet geblogd.
Huub Koch  |   | 
25-10-2006
 | 
11:04 uur
Voor small business is een weblog zeker een belangrijk en betaalbaar instrument. Zie (Klik hier) Voor grotere organisaties is een zorgvuldige voorbereiding zeer aan te raden. Lees over best practices op (Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Geld opzijzetten voor later
reacties
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
Betere werksfeer vermindert werkstress (1) 
Eerlijke collegaís belangrijk voor werkgeluk (1) 
Banner leidt opvallend vaak naar online zoekopdracht (1) 
Noorwegen populair onder camperaars (1) 
Dit kost een uur parkeren op de drukste luchthavens in Europa (1) 
De voordelen van content marketing (1) 
top10
Eerlijke collegaís belangrijk voor werkgeluk
Betere werksfeer vermindert werkstress
Zestigplusser is zich niet bewust van gevaren openbare wifi
Hoe meer energiebronnen, hoe kleiner de kans op uitval
Zo voorkomt u keuzestress
Een start-up managen: op het juiste moment de juiste prioriteit stellen
Aantal unieke vacatures in de zorg stijgt met twaalf procent
Vrouwen nemen slechts 16,9 procent van bestuursfuncties wereldwijd in
Secretaresses en andere supportprofessionals zijn opvallend loyaal
Ouderwets huishoudboekje nog steeds populair voor financiŽle administratie
meer top 10