zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Senior managers verruilen ambitie voor privéleven

5 juli 2006 - Senior managers klagen steen en been dat hun werk meer en meer ten koste gaat van hun privé-leven. Negen van de tien zeggen dan ook dat de balans tussen werk en privé cruciaal is om ergens te gaan of te blijven werken. Wereldwijd is een verschuiving waarneembaar in de denkwijze van hoogvliegers in het bedrijfsleven. Een groeiend aantal verzet zich tegen lange werkdagen en het geploeter om de top te bereiken ten gunste van een beter privé-leven.

Dit blijkt uit onderzoek van de Association of Executive Search Consultants (AESC) onder managers in Amerika, Europa en Azië, vooral in de leeftijd tussen de 35 en 54 jaar. Vier van de tien ondervraagden werken in ondernemingen met een omzet van meer dan 1 miljard dollar.

Slechte verhouding
Meer dan de helft is niet tevreden met de balans tussen werk en privé en een bijna even groot deel vindt dat de verhouding de afgelopen vijf jaar verslechterd is. Zes van de tien klagen dat technologische ontwikkelingen als BlackBerry en mobiele telefoons de grenzen tussen werk en privé nog verder vervaagd hebben. Waar vorige generaties de lange werkdagen nog accepteerden als de prijs van succes, zeggen tegenwoordig 56 procent dat ze er sterk over nadenken een promotie te weigeren indien die een negatieve invloed op hun privé-leven zou hebben. De helft overweegt tevens een sabbatical, hoewel acht van de tien zeggen dat hun werkgever dat nooit goed zal keuren. Trend
De bevindingen van het AESC bevestigen een trend die vorig jaar gesignaleerd werd in een wereldwijd onderzoek door Burson-Marsteller en de Economist Intelligence Unit, waaruit bleek dat de helft van de seniormanagers een plaats in het bestuur af zou wijzen – met als belangrijkste reden de negatieve invloed hiervan op hun privé-leven. De AESC concludeert verder dat een groeiend aantal managers op zoek is naar een baan in een bedrijf waar lange werkdagen en veel reizen onder werktijd niet de enige manier zijn om hogerop te komen. Vooral marketeers geven aan dat ze onder dergelijke werkomstandigheden niet optimaal kunnen presteren.



Ontwikkeling
Voor het eerst in twintig jaar zijn mensen bovendien bereid salaris en carrièreperspectieven in te leveren voor een beter privé-leven. Dit is een ontwikkeling waar werkgevers niet te licht over moeten denken, aldus de onderzoekers. Goede managers zijn schaars en velen van hen wegen bij de keuze van een baan de professionele voordelen zorgvuldig af tegen de impact op hun privé-leven. Nu de arbeidsmarkt aantrekt zullen werkgevers zich creatiever en nederiger op moeten stellen én meer tegemoet moeten komen aan de eisen die een kandidaat stelt aan de balans tussen werk en privé. Als zij het niet doen, doen hun concurrenten het namelijk wel.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Eddy Tempelaars  |   | 
6-07-2006
 | 
08:24 uur
Klopt helemaal dit artikel.

Ik ben een commercieel manager en ik ga de zorg in.
werk nu 50 uur en ik ga er 20 werken.
ik ga met kindereren aan de slag met adhd als begeleider.
Ik heb genoeg gemist van mijn prive leven en mijn werk stond altijd op nummer een.
maar nu genieten!!!!!!!
A Stuijt  |   | 
6-07-2006
 | 
08:27 uur
Goede medewerkers, waarop deze managers "drijven" konden wel eens nóg schaarser worden. De impact op hún privéleven kon nog wel eens mééer in de knel komen dan nu al het geval is. Gewoon, omdat weer eens wordt verzuimd de GEHELE SITUATIE te bekijken en aan te pakken.
van Kalleveen,A  |   | 
6-07-2006
 | 
09:13 uur
Tja ,Je weet dat als je ervoor kiest n topbaan laat staan n eigen bedrijf te beginnen veel privetijd wordt opgeslokt.
Hard werken is ok .Niet eens zo lang geleden was je lekker moe van het harde werken op wat voor niveau ook,nu heet het stress.Niet klagen is mn remedie en deel je tijd en mogelijkheden beter in
A Stuijt  |   | 
6-07-2006
 | 
17:01 uur
Aan de redactie:

"De pagina kan niet worden weergegeven" op de link naar onderzoek: aub herstellen.
b.j.p.mieden@pyramide.nl  |   | 
6-07-2006
 | 
11:35 uur
In mijn coaching van executives bemerk ik deze tendens in Nederland ook, ookal wordt er nog bijzonder onverstandig mee omgegaan door deze en gene. Het grote belang van dit soort onderzoeken is dat commissarissen, directeuren, ondernemers, werkgevers en bestuurders - als ze dit artikel tenminste lezen - geattendeerd worden op deze problematiek. De laatste acht regels vanaf "Dit is een ontwikkeling...." is mijns inziens een hele goede raad. Executives doen er goed aan zich preventief te laten adviseren en coachen in hoe ze dit kunnen voorkomen en aanpakken. Daarvoor hoeven ze niet eens aan zo'n lange termijn te denken. Nu al worden organisaties geconfronteerd met ongewenst verloop op management- en directieniveau.
Daar zijn preventieve en het gewenste resultaat biedende oplossingen voor.

Fred Akkerma  |   | 
6-07-2006
 | 
17:07 uur
@ A Stuijt: de link werkt weer.
Rob Tollenaar  |   | 
13-07-2006
 | 
20:35 uur
Managen is in principe een top-sport. Kost het te veel inspanning om goed uit de bus te komen, dan slaat de balans negatief uit in de werkomgeving en wordt de hang naar privé veel groter. Managen is bouwen en organiseren. Beheers je dat tot in de puntjes dan is het volop genieten en bijsturen om het op de rails te houden. Heb je er wat moeite mee, dan wordt het al gauw een achtbaan waar je niet al te lang in moet zitten.

Ken je plafond, weet in ieder geval aan te voelen wanner je dat bereikt. Neem ook de tijd om met nieuwe uitdagingen aan de gang te gaan, zodat het plafond weer verder reikt.
Laat je vooral niet gek maken, laat je privé lekker managen zodat je op je werk kan vlammen, van thuis uit ondersteund, en ontstaat vanzelf een balans waar je je lekker in voelt.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10