zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Betrokkenheid creëren met tv-commercials

4 juli 2006 - Het succes van een tv-campagne staat of valt met de betrokkenheid van de consument bij de campagne. Er zijn nog maar weinig adverteerders die met pure 'hardsell'-commercials de gunst van de consument proberen te winnen. Reclame moet interessant en onderhoudend zijn om de consument te raken en bij het merk te betrekken. Maar hoe meet je betrokkenheid? Met een aantal verschillende variabelen.

Variabelen


Om te beginnen de lengte van de commercial: een 30-seconden commercial wekt in principe meer betrokkenheid op dan eentje van 15 seconden. Ten tweede is de 'clutter' van belang: een commercial in een kort reclameblok trekt meer aandacht dan eentje in een lang en overvol blok. Ten derde is er de situatie waarin die kijker zich bevindt. Is hij met andere dingen bezig terwijl de tv aanstaat, kijkt hij samen met anderen? Tot slot speelt de relevantie van de boodschap van de commercial een rol.

Aansprekende boodschap
Door deze vier onderdelen te meten, kan de betrokkenheid van de kijker worden bepaald. Het laatste onderdeel weegt hierbij natuurlijk het zwaarst. Een commercial die de consument niet aanspreekt, kan het immers sowieso verder wel vergeten.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer J Steynebrugh  |   | 
10-07-2006
 | 
09:48 uur
Lieve redactie, wat doe je nou? Zelden heb ik zo’n hoop incomplete onzin op een kluitje gezien.
Dan maar even het rijtje af.

“lengte van de commercial: een 30-seconden commercial wekt in principe meer betrokkenheid op dan eentje van 15 seconden”
Onjuist. Lengte en alle andere factoren zijn interactief. Een vervelende spot van 30 seconden is gewoon langer vervelend als een van 20 seconden.

“Ten tweede is de ‘clutter’ van belang: een commercial in een kort reclameblok trekt meer aandacht dan eentje in een lang en overvol blok”. Ik ben niet zeker of hier “cluster” (groep, verzameling) of “clutter” (rommel, warboel etc) bedoeld wordt: beide woorden bestaan. In beide gevallen wordt echter een open deur ingetrapt.

“Ten derde is er de situatie waarin die kijker zich bevindt” 99,99% niet beïnvloedbaar

“Tot slot speelt de relevantie van de boodschap van de commercial een rol”. Weegt factoren zwaarder dan de rest.

Maar er ontbreken er een heel rijtje.

Volgorde: Mona toetjes na een wrattentinctuur of voetschimmel. Need I say more?

Timing / timeslice: IJs in de winter, schaatsen in de zomer? Nee toch?

Frequentie: herhaling van domme irritantigheden

Verrassingseffect: het smalle pad van Festinger’s “curious disbelief” (zie literatuur 1950 e.o.)

Leuk: dit is het glibberige pad van humor

Intrigerend: is het geheel boeiend of afgezaagd? Onderscheidend? Uniek?

Lipsinc: de commerciële gesel van deze tijd. Pak een Amerikaans TV-spotje, de zin “Because you’re worth it” wordt zo bar slecht nagesynchroniseerd in het Nederlands dat een dove het waarschijnlijk beter kan volgen dan een horende (liplezen).

Woordgebruik: Waar zitten die lipiden? Wat is dehydraterend?

Vage beloften: Onderzoek heeft bewezen,

Domme beloften: lachrimpels verdwijnen. Nou, zou ik niet willen als ik vrouw was.

Come on, redactie, beetje meer zorg besteden aan een reactie-uitlokkend stukje tekst.

Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10