zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Maatschappelijk ondernemen niet altijd profijtelijk

23 september 2001 - Het gezegde 'Wie goed doet, goed ontmoet' lijkt niet altijd te gelden. Een bedrijf dat 'maatschappelijk ondernemen' ter harte neemt en zich uitslooft om goed te zijn voor medewerkers en omgeving, moet nog maar afwachten of dat ook leidt tot een hogere koopbereidheid bij de klant.

Geld geven aan goede doelen, een positief discriminatiebeleid voeren en leden van minderheden in dienst nemen, aan marketingprogramma´s een liefdadig tintje geven: steeds meer bedrijven houden zich hier actief mee bezig. De vraag of deze activiteiten effect hebben op houding en koopbereidheid van de klant wordt echter zelden gesteld.



Een uitvoerig, vergelijkend onderzoek wijst uit dat van maatschappelijk ondernemen zeker geen wonderen moeten worden verwacht. Om te beginnen is de beoordeling van dit soort activiteiten sterk afhankelijk van de persoonlijke opvattingen van de klant. Met andere woorden: als de meeste klanten zich zelf niet al te zeer betrokken voelen bij goede doelen of niets voelen voor positieve discriminatie van minderheden, dan zullen ze dat bij een bedrijf waar ze klant zijn, ook niet waarderen. Bovendien bestaat de kans dat de klant denkt dat dergelijk beleid ten koste gaat van de kwaliteit van de geleverde producten of diensten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De future proof Assistant: proactief, een hoog denkniveau en self-empowerment
 Vakantieperiode? Collega’s staan er alleen voor
 Werknemers kijken uit naar vierdaagse werkweek door de komst van technologie
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
De veiligheidseisen in jouw magazijn
reacties
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
advertorial
Doe niet zo moeilijk, De kunst van het relativeren
Zorgeloos leven en werken betekent niet dat je geen zorgen meer hebt, maar je maakt je alleen niet meer zo’n zorgenWeten hoe? Lees het inspirerende boek van Frank van Marwijk: Doe niet zo moeilijk, De kunst van het relativeren. Bestel het nu!
Lees verder
top10
Freelancen en zzp’en minst populair onder Nederlanders
Zeven toffe producten die het milieu een handje helpen
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen?
Vakantieperiode? Collega’s staan er alleen voor
Dit moet elke manager weten over threat intelligence
5G-opname nog sneller dan verwacht
Bedrijven worstelen met veiligheid nieuwe technologie
Nederlander maakt zich meer zorgen om digitale veiligheid
Zeven procent van de werkenden wil minder uren werken
Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2019’
meer top 10