zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Maatschappelijk ondernemen niet altijd profijtelijk

23 september 2001 - Het gezegde 'Wie goed doet, goed ontmoet' lijkt niet altijd te gelden. Een bedrijf dat 'maatschappelijk ondernemen' ter harte neemt en zich uitslooft om goed te zijn voor medewerkers en omgeving, moet nog maar afwachten of dat ook leidt tot een hogere koopbereidheid bij de klant.

Geld geven aan goede doelen, een positief discriminatiebeleid voeren en leden van minderheden in dienst nemen, aan marketingprogramma´s een liefdadig tintje geven: steeds meer bedrijven houden zich hier actief mee bezig. De vraag of deze activiteiten effect hebben op houding en koopbereidheid van de klant wordt echter zelden gesteld.



Een uitvoerig, vergelijkend onderzoek wijst uit dat van maatschappelijk ondernemen zeker geen wonderen moeten worden verwacht. Om te beginnen is de beoordeling van dit soort activiteiten sterk afhankelijk van de persoonlijke opvattingen van de klant. Met andere woorden: als de meeste klanten zich zelf niet al te zeer betrokken voelen bij goede doelen of niets voelen voor positieve discriminatie van minderheden, dan zullen ze dat bij een bedrijf waar ze klant zijn, ook niet waarderen. Bovendien bestaat de kans dat de klant denkt dat dergelijk beleid ten koste gaat van de kwaliteit van de geleverde producten of diensten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Met uw team in het buitenland werken: vijf tips
 Vijf procent werknemers Zuid-Limburg komt uit buurlanden
 Een vijfde van de beursgenoteerde bedrijven heeft een positieve impact
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Ontwikkelingen in de markt van drukwerk
Vergroot uw rendement in 2019 door reviews op NederlandReview Review marketing
reacties
Fors minder jongeren gebruiken desktop pc om te internetten (1) 
Werk beďnvloedt privéleven negatief  (1) 
Nederlanders onderschatten beveiligingsrisico’s van computers (1) 
Belangrijke handelspartners Nederland minder stabiel (1) 
Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS (1) 
Klimaatakkoord zet Nederland in beweging richting duurzame economie (2) 
Evenveel vrouwen als mannen met hbo- of wo-diploma (1) 
top10
Wat organisaties verwachten van de financiële afdeling van 2025
Een derde van de werkenden vindt zichzelf slimmer dan zijn of haar baas
'Er is een cyberoorlog gaande'
Energie en klimaat prominent in provinciale verkiezingsprogramma’s
Helft C-level leidinggevenden voert transformatie-initiatieven door zonder duidelijke strategie
Dit zijn de drie meest voorkomende spearphishing-aanvallen
Verzekeraars streng bij schade aan mobieltje
Flexibel werken maakt bedrijven competitiever
Merken willen in 2019 meer grip krijgen op klantgegevens
Nederlandse zakenreiziger reist liever niet naar onveilige landen
meer top 10