zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketing op strategisch niveau brengen goed voor groei

5 juni 2006 - Volgens recent onderzoek onderscheiden de beste ondernemingen zich van de rest door hun marketing breed en strategisch in te zetten. Ondernemingen die hun marketingafdeling beschouwen als 'groeileiders' hebben twintig procent meer kans op stijgende omzet en winst, aldus management consultingbureau Booz Allen Hamilton. Slechts negen procent van de bedrijven valt echter in deze categorie.

Hoogste niveau

De meeste marketingafdelingen doen prima werk als het op traditionele marketingactiviteiten, zoals communicatie en reclame, aankomt. Maar de 'groeileiders' doen meer. Ze hebben een beslissende stem in strategische investeringen, sturen innovatieve ontwikkelingen aan en initiëren groeimogelijkheden op het hoogste niveau in de onderneming.

Onderscheidende kenmerken


In het kader van dit onderzoek werden 2.000 marketingmanagers ondervraagd naar de structuur, praktijk, beslissingsbevoegdheden en vaardigheden van de marketingafdeling van hun bedrijf. Hieruit kwamen een paar onderscheidende kenmerken van 'groeileiders' naar voren. Driekwart van hen hielp de groeistrategie van de onderneming bepalen, tegenover 38 procent van de overige marketingafdelingen. 81 procent had een belangrijke stem in productinnovatie en bedrijfsstrategie, tegenover slechts tien procent van de rest. De helft van die laatste groep had zelfs geen enkele betrokkenheid met deze activiteiten. Meer dan 80 procent had een beslissende stem op het gebied van groeigerelateerde investeringen, zoals marktontwikkeling en/of productlanceringen, terwijl minder dan tien procent van de traditionele marketingafdelingen dezelfde invloed had. Bijna negentig procent van de 'groeileiders' bepaalde positioneringstrategieën, prijsstelling en communicatieplannen en 98 procent hield zich tevens bezig met de verkoop en financiering van groeiinitiatieven.

Groei
De opdracht voor marketingmanagers lijkt duidelijk: vergroot uw vaardigheden op het gebied van management, financiën en strategie, til de marketingafdeling naar een hoger niveau en zorg dat marketing de drijvende kracht achter de groei van de onderneming wordt.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
van Uffelen  |   | 
6-06-2006
 | 
09:59 uur
Een duidelijk verhaal. Hierin komt nog eens naar voren hoe belangrijk marketing eigenlijk is. Mijn ervaring is dat er té vaak gedacht wordt dat marketing alleen bestaat uit reclame maken en acties bedenken. Nee, marketing is voor mij in eerste instantie zorgen dat er een goede strategische, tactische en operationele planning op tafel ligt. Zorgen dat de organisatie op orde is en dán pas kijken hoe de markt bewerkt kan worden.
heer E. Aarsen  |   | 
19-06-2006
 | 
23:40 uur
Mee eens. Iemand zei eens; als je niet weet naar welke haven je vaart heb je nooit de goede wind.
P. Zwart  |   | 
3-07-2006
 | 
10:51 uur
Inderdaad is marketing een erg belangrijk onderdeel in de bedrijfsvoering. Het viel mij echter in dit artikel op dat 'communicatie' als onderdeel van de marketing wordt gezien. Echter blijkt vaak dat de communicatie tussen de marketing-, sales, en productieafdelingen niet voldoende of zelfs slecht op elkaar is afgestemd. Mocht er dus een keuze worden gemaakt om marketing naar strategisch niveau te brengen dan vraag ik mij af wat de andere afdelingen hierbij voor rol krijgen. Van belang hierbij is dan ook om goed te monitoren hoe de andere afdelingen hiermee omgaan en misschien nog wel het belangrijkste......wat voor rol krijgt communicatie hierin. Wordt dit onder de afdeling marketing geschaart of moet dit zijn eigen prioriteit krijgen........dus op strategisch niveau?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
Human Design, wie ben je werkelijk
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10