zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers gebruiken zakelijke bonuspunten voor zichzelf

17 mei 2006 - Spaarpunten of gratis vliegkilometers die werknemers via de baas sparen, worden vaak privé verbruikt. Reizende managers benutten de gratis vliegkilometers voor een gezinsuitje. Spaarpunten verkregen bij pompstations ruilen ze voor een digitale camera, waterkoker of bioscoopbezoekje. Of ze tanken de eigen auto kosteloos vol. Dat blijkt uit een rondgang langs enkele Nederlandse multinationals.

Teruggeven
Vorige maand moest een werknemer in Duitsland zijn bonuspunten ter waarde van bijna tienduizend euro teruggeven aan zijn baas. De rechter bepaalde: wie zaken doet voor een ander, moet alle voordelen die daaruit resulteren aan de werkgever geven. Akzo Nobel vindt dat ook. "Onze werknemers moeten zulke spaarpunten teruggeven aan de onderneming," aldus een zegsman. De woordvoerder weet niet hoeveel dat Akzo bespaart. "Het is al jaren een regel."

Vliegen voor de zaak


Andere werkgevers lijken er niet om te malen. "Bij ons mogen werknemers dit soort dingen in hun vrije tijd opmaken," aldus een woordvoerder van Heineken Nederland. Hoeveel cadeaus, gratis liters benzine of vliegkilometers werknemers vergaren op kosten van de baas, is onbekend. Ook niet bij oliemaatschappij Shell. "We houden er geen administratie van bij. Heel veel mensen vliegen bij ons voor de zaak", laat een woordvoerder weten. "Ook airmiles, die mensen krijgen als ze tanken, mogen ze zelf houden. Het is bij ons geen issue. Het hoort gewoon bij het werkpakket", aldus Shell. Ook bij Philips ("dit soort voordeeltje mogen mensen meenemen") en Unilever is dit praktijk.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
vmaas  |   | 
17-05-2006
 | 
12:23 uur
Als ik zo iets zou merken - ook bij een van mijn superieuren - zou ik onmiddelijk aangifte doen bij justitie.

Dit is diefstal, zwendel bedrog en er staan zware straffen op. Dat is de enige manier om aan zulke praktijken een einde te maken.
Michel Hoetmer  |   | 
17-05-2006
 | 
13:02 uur
Wat een kleinzielig gedoe. Veel werknemers / managers reizen in hun eigen tijd, bijvoorbeeld in het weekend of in de avonduren. Betaalt de werkgever daar ook voor, bijvoorbeeld overwerktarief? Nee? Dan moeten deze werkgevers ook niet zeuren over een paar airmiles of andere voordeeltjes.
margriethorstmanshoff@hotmail.com  |   | 
18-05-2006
 | 
09:25 uur
Met Michel Hoetmer eens. echter, wanneer je niet in de gunstige positie bent om een bepaalde functie te mogen hebben in een bedrijf en je dus op je vrije dag naar een cursus of presentatie moet, je op eigen kosten, met eigen auto en dus niet een van de zaak, ergens naar toe moet, in je eigen tijd.... dan heb je veel minder van dat soort voordeeltjes. Terwijl een ander, die over het algemeen toch al meer verdient, dat wel heeft. Wellicht een idee om al die inkoopvoordeeltjes en kleine kadootje op te sparen voor onder de kerstboom en ze dan te verdelen onder het personeel? Dus ook de administratieve en logistieke kracht, en de receptioniste etc..
Hebben die ook eens wat. Die werken er toch ook hard voor??

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10