Inkoop kan concurrentiekracht onderneming sterk beďnvloeden
Reijniers: "Verbetering van inkoop binnen het MKB is een nog relatief onontgonnen terrein."
15 mei 2006 -
Een goed georganiseerde inkoop kan van doorslaggevende betekenis zijn in de concurrentiekracht van ondernemingen. De huidige korte termijn georiënteerde afrekencultuur voor executive managers (op basis van prestatie-indicatoren) belemmert echter vaak dat inkoop een structurele bijdrage levert aan die concurrentiekracht.
Dat stelt prof. dr. ing. J.J.A.M. (Jacques) Reijniers MBA, de nieuwe hoogleraar Inkoopmanagement aan de Nyenrode Business Universiteit. Reijniers doet zijn uitspraak bij zijn inaugurele rede met de titel Luctor et Emergo. Het (ont)worstelproces binnen inkoop.
Van inkoopmanager naar inkoopleider Volgens Reijniers transformeert inkoop van een ondersteunende rol naar een primaire rol binnen organisaties, omdat een goed georganiseerde inkoop een aanzienlijke winstbijdrage voor de onderneming kan betekenen. Strategische vernieuwingen binnen en door inkoop dienen - mede door internationale concurrentie - ook steeds sneller geďmplementeerd te worden. Dit vraagt volgens hem niet om een inkoopmanager, maar een inkoopleider.
Onontgonnen terrein
In zijn oratie signaleert Reijniers ook een aantal andere trends die van belang kunnen zijn voor de ontwikkeling van het inkoopvak en de academische bestudering van inkoopprocessen. Zo is verbetering van inkoop binnen het MKB een nog relatief onontgonnen terrein. Ook de inkoop van professionele zakelijke diensten neemt toe in omvang, onder andere door outsourcing. Hier liggen nog vele, onontgonnen besparings- en kwaliteitsverbeteringsmogelijkheden te wachten op ontginning. Reijniers: 'Deze diensteninkoop vraagt een toegesneden aanpak en is geen kopie van de inkoop van producten.'