zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inkoop kan concurrentiekracht onderneming sterk beďnvloeden

Reijniers: "Verbetering van inkoop binnen het MKB is een nog relatief onontgonnen terrein."

15 mei 2006 - Een goed georganiseerde inkoop kan van doorslaggevende betekenis zijn in de concurrentiekracht van ondernemingen. De huidige korte termijn georiënteerde afrekencultuur voor executive managers (op basis van prestatie-indicatoren) belemmert echter vaak dat inkoop een structurele bijdrage levert aan die concurrentiekracht.

Dat stelt prof. dr. ing. J.J.A.M. (Jacques) Reijniers MBA, de nieuwe hoogleraar Inkoopmanagement aan de Nyenrode Business Universiteit. Reijniers doet zijn uitspraak bij zijn inaugurele rede met de titel Luctor et Emergo. Het (ont)worstelproces binnen inkoop.

Van inkoopmanager naar inkoopleider
Volgens Reijniers transformeert inkoop van een ondersteunende rol naar een primaire rol binnen organisaties, omdat een goed georganiseerde inkoop een aanzienlijke winstbijdrage voor de onderneming kan betekenen. Strategische vernieuwingen binnen en door inkoop dienen - mede door internationale concurrentie - ook steeds sneller geďmplementeerd te worden. Dit vraagt volgens hem niet om een inkoopmanager, maar een inkoopleider.

Onontgonnen terrein


In zijn oratie signaleert Reijniers ook een aantal andere trends die van belang kunnen zijn voor de ontwikkeling van het inkoopvak en de academische bestudering van inkoopprocessen. Zo is verbetering van inkoop binnen het MKB een nog relatief onontgonnen terrein. Ook de inkoop van professionele zakelijke diensten neemt toe in omvang, onder andere door outsourcing. Hier liggen nog vele, onontgonnen besparings- en kwaliteitsverbeteringsmogelijkheden te wachten op ontginning. Reijniers: 'Deze diensteninkoop vraagt een toegesneden aanpak en is geen kopie van de inkoop van producten.'

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10