zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mannen zijn betere managers, aldus vrouwen

Managers moeten duidelijker en directer communiceren, maar liever niet zo duidelijk en direct als Sir Alan Sugar uit The Apprentice.

11 mei 2006 - Mannen zijn over het algemeen betere managers dan vrouwen. Dat zeggen Britse werknemers desgevraagd in een onderzoek van het advocatenkantoor Eversheds. Niet alleen mannelijke personeelsleden zijn die mening toegedaan; ook een kleine meerderheid van de vrouwelijke werknemers heeft liever een man als baas.

De Britse werknemer blijkt echter allesbehalve tevreden over zijn baas. Negen van de tien werknemers heeft wel eens voor een slechte baas moeten werken, aldus het onderzoek dat gehouden werd onder 1.500 werkenden. En het wordt er niet beter op.

Managementjargon
Een kwart van de ondervraagden vinden dat de managementstijl van hun superieuren is teveel is verhard. Het schort vooral aan communicatievaardigheden. Maar liefst 79 procent van de respondenten zou willen dat hun baas duidelijker en directer zou communiceren. Vooral managementjargon schiet de laatste tijd in het verkeerde keelgat. Cliché-uitdrukkingen als 'alle neuzen in dezelfde riching' en 'out of the box denken' kunnen werknemer inmiddels wel dromen. Met die kennis is het niet vreemd dat het respect voor het management lijkt te slinken. Meer dan een derde van de ondervraaagden heeft een negatief beeld van zijn huidige baas.

Tegenstrijdig


Tegelijkertijd spreken de werknemers zichzelf sterk tegen. De hoofdrolspeler in de in het Verenigd Koninkrijk razend populaire tv-programma The Apprentice (bedacht door Donald Trump), de Engelse multimiljonair Sir Alan Sugar, wordt door bijna geen enkele ondervraagde genoemd als een goede manager. Toch is hij in in programma juist heel duidelijk en direct. Hij trapt de afvallers in het programa verbaal van het scherm. Waardoor, dat is de consequentie, mensen snel gekwetst worden.

 
 Doorsturen   12 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
willem de roode  |   | 
11-05-2006
 | 
09:43 uur
Snelle ongenuanceerde kort door de bocht conclusies.

En nog een oninteressante conclusie ook.

Het is veel nuttiger om te onderzoeken wat de mensen goed en monder goed vinden aan hun leidinggevende, en waarom. Iets minder simpel mannen.

Vooral de conclusie dat het werknemers zichzelf zouden tegenspreken is stuitend. Echt een managers conclusie. Te snel met onvoldoende informatie en onvoldoende inzicht.

Zo gaan we er niet komen heren managers. uiteraard zijn jullie geselecteerd op directheid en niet te veel nadenken maar vooral snel besluiten nemen, en vooral beperkte focus (oogkleppen?) dus veel kan de managers eigenlijk niet kwalijk worden genomen.

Met directheid wordt bedoeld dat je aangeeft wat je denkt en vindt. Dat betekent niet dat je geen respect hoeft te hebben voor de mening, gedachten en gevoelens van anderen.

Wisten jullie al dat de snel beslissende manager over het algemeen twee van de drie keer een niet optimale beslissing nemen?

En wisten de heren manager al dat 80% van de medewerkers slechts 50% van hun prestatie niveau KUNNEN bereiken als ze het hun organisatie of leidinggevende eigenlijk niet gunnen.

Het zijn net mensen, die medewerkers.

Met vriendelijke groet

Willem
Hans Ras  |   | 
11-05-2006
 | 
09:50 uur
Goed dat de tegenstrijdigheid die medewerkers communiceren bespreekbaar is. Duidelijk en direct communiceren wordt gedaan op basis van feiten, terwijl het gevoel regelmatig niet overeen komt met wat de feiten weergeven, het onderbuikgevoel.

Daarnaast is het niet gemakkelijk voor een manager kaders te scheppen waarin enerzijds gestuurd wordt op feiten en toch ruimte te scheppen voor gevoelens en emoties die deels of geheel loodrecht kunnen staat op de resultaten die geboekt moeten worden.

In mijn dagelijks praktijk ervaar ik regelmatig dat zowel managers als medewerkers zich niet of nauwelijks bewust zijn van hun behoeftes op bijv. het gebied van vrijheid en onafhankelijkheid in het werk, afwisseling, ruimte voor een globale agenda of juist een strakke planning. Om met een cliche te spreken: mensen zijn uniek. Dit punt accepteren en respecteren en ontdekken hoe we daar individueel mee om kunnen gaan, dat is over het algemeen (te) veel gevraagd.

Om richting te geven aan het bovengenoemde maken wij gebruik van een aantal richtlijnen om samenwerking te bevorderen:
- je bent zelf verantwoordelijk om te ontdekken wat je eigen behoeftes zijn en
- Welke (dis)functionele emoties roepen je behoeftes op als deze wel of niet worden vervult. Stemming stuurt namelijk gedrag.
- wederzijdse verantwoordelijkheid om elkaar te helpen bij het ontdekken van elkaars behoeftes en hoe die samen in te vullen.

De grootste uitdaging in mijn optiek is het leren werken met je eigen gedrag en dat van de ander, zonder het te beoordelen op goed en fout gedrag. Het is namelijk makkelijk om gedrag wat ons niet past of uitkomt als fout gedrag te benoemen. Ik ben benieuwd hoe u als medelezer hierover denkt?

Hans Ras
RAS training & coaching, www.rastc.nl
A Stuijt  |   | 
11-05-2006
 | 
10:19 uur
Brits, wat wil je. Daarom laten ze ook graag buitenlanders tot hun erg ouderwetse management toe. Maar die lopen vast op die ouderwetse Britse werknemers .... Zo is er 's zomers altijd wel wat, nietwaar?
Fred Akkerma  |   | 
11-05-2006
 | 
18:51 uur
@ Maarten Dullaert: Wij zijn voornemens inderdaad nu en dan onderzoeken te doen onder onze lezers, zodat we de resultaten daarvan weer kunnen delen. Daarmee willen het inzicht in de laatste trends op het gebied van management, marketing, hrm en ondernemerschap en de uitwisseling van ideeën verder bevorderen.

Fred Akkerma, Managersonline.nl
heer Maarten Dullaert  |   | 
11-05-2006
 | 
17:20 uur
Aangenomen dat in het bestand van managersonline ook werknemers zitten. Waarom niet (via e-mail/internet) een eigen onderzoek doen naar de nederlandse situatie.
Zowel werknemers als managers (m/v) bevragen en in kaart brengen waar de verschillen zitten?
m.vr.gr. Maarten Dullaert
Dick van den Booren  |   | 
11-05-2006
 | 
10:58 uur
Normaliter heeft uw internetmagazine heldere geschreven stukjes. Echter de kop van dit artikel doet vermoeden dat er een stuk van een Privé-achtig blad is overgenomen.
Wazige cijfers; geen onderbouwing.........jammer!
mevrouw F.J.N. Hoedt  |   | 
12-05-2006
 | 
07:15 uur
Op www.nieuweleiders.nl kun je twee polls invullen: eentje over het gewenste leiderschapsprofiel van de toekomstige minister president en eentje voor de verkiezing van de Nieuwe Leider 2007. De resultaten van deze polls worden in december bekend gemaakt.
Asha Kalijan  |   | 
12-05-2006
 | 
08:44 uur
Fred Akkerma: Ik ben erg benieuwd naar een onderzoek, vooral als het ook zou gaan over mannelijk en vrouwelijk leiderschap. In de praktijk zie ik dat het verschil tussen management en leiderschap niet altijd duidelijk is en ook dat leiderschap als een nieuwe hype/trend wordt gezien, benaderd en aangeboden (niet altijd in de meest zuivere, authentieke vorm).
In de praktijk (en in de media) merk ik verder dat over vrouwelijk leiderschap nog een hoop te zeggen en te doen is, maar hier geldt ook: let op de kwaliteit. Binnenkort meer daarover.
Ik doe graag mee aan je onderzoek.

Asha Kalijan, Adimco/on-line coach managersonline
Titus  |   | 
12-05-2006
 | 
12:45 uur
Niet alleen de werknemers spreken zichzelf tegen, het lijkt er op dat ook de onderzoekers niet goed nagedacht hebben. Als vrouwen (en mannen) zeggen dat mannelijke managers beter zijn, is dat dan zo? Of zou de meetmethode niet kloppen? Hoe stel je eigenlijk vast wat een goede manager is? Zou het wellicht kunnen zijn dat mannelijke managers er erg goed in zijn om een "succes" uitstraling rond te strooien? Alle, tot dusverre onjuiste, voorspellingen over het razndsnel struikelen van de Duitse Merkel-regering zouden er ook wel eens mee te maken kunnen hebben met dat de vrouwelijke Bundeskanzler prioriteit geeft aan het hébben van succes in plaats van aan de wereld te roepen hoe succesvol ze wel zou zijn als maar niet . . .

Wij allemaal, trouwens, hangen oprecht ideeën en theorieën aan terwijl uit ons direct observeerbaar gedrag héél anders blijkt. Daar zijn mooie trainingen over. Zie bv. www.hqc.cc/actionscience
Merle van Houten  |   | 
15-05-2006
 | 
21:35 uur
Nog een slechte conclusie: dat vrouwen liever een mannelijke manager hebben, wil nog niet zeggen dat mannen ook betere managers zijn.

Wat een kul, de kop slaat ook niet op het artikel.
Ton  |   | 
16-05-2006
 | 
04:21 uur
Ik denk dat het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke managers vooral zit in het verschil van redeneren en natuur tussen beide geslachten, in algemene zin dan.

Zoals de wetenschap al vaker heeft getoond werken mannenhersens anders dan de hersens van vrouwen.

Niet beter of slechter maar anders, de besluitvorming komt anders tot stand omdat andere hersendelen gebruikt worden.

Natuurlijk is dit een algemene benadering in de praktijk zullen de uitzonderingen wel de regel bevestigen.

Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ik nu heel wat mensen geprikkeld heb tot het maken van flauwe grappen.
Merle van Houten  |   | 
16-05-2006
 | 
12:32 uur
Ton, voor deze discussie verwijs ik je naar het artikel van Frank van Marwijk: 'Vrouwelijke managers ervaren stress anders' van 23 april, wat ook het nodige stof deed opwaaien ((Klik hier)
Blijkbaar prikkelt dit onderwerp veel mensen. Ik geloof niet in het Mars-Venus-verhaal.
Groet, Merle

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10