zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Innovatieve bedrijven doen meer aan marktonderzoek

8 mei 2006 - Innovatieve tot zeer innovatieve bedrijven blijken veel meer marktonderzoek en consumentenfeedback te gebruiken dan de minder of niet-innovatieve bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van InSites, dat in februari 2006 904 marketing, sales- en R&D-verantwoordelijken en general managers van Belgische bedrijven met 50 werknemers en meer in diverse sectoren ondervroeg.

De minder innovatieve bedijven stellen hun hoop volledig op input en samenwerking met hun leveranciers. Het zijn voornamelijk de meest innovatieve bedrijven die meer belang hechten aan marktonderzoek en daarvoor ook vaker een samenwerking met universiteiten aangaan.

Drijfveren
Voor minder innovatieve bedrijven zijn klantretentie en kostenreductie veel belangrijkere drijfveren om vernieuwingsprojecten op te starten dan bij hun innovatieve tegenpolen. Die laatste doen het eerder om nieuwe klanten te winnen en dus hun marktaandeel uit te breiden, om de kwaliteit van hun aanbod te verhogen en om het ondernemingsimago te ondersteunen. Daarnaast starten ze ook innovatieprojecten op om de tijdsspanne van productintroducties op de markt in te korten. Twee zaken waar de minder innovatieve bedrijven ook duidelijk minder van wakker liggen.

Communicatiemethoden


Het introduceren van nieuwe producten in nieuwe markten of voor nieuwe doelgroepen is bij uitstek de strategie die als het meest innovatief wordt beoordeeld door de bevraagden. Toch wordt deze aanpak slechts door de helft van de Belgische bedrijven gehanteerd. Nieuwe producten aan bestaande doelgroepen aanbieden en het verbeteren van bestaande producten worden door meer bedrijven gebruikt. Het op zoek gaan naar nieuwe verkoopkanalen (bijvoorbeeld via het internet) is een innovatie die slechts bij een kwart van de bedrijven ingang vond. Ook prijsdifferentiatie en re-branding van bestaande producten overschrijden het kwart van de bedrijvenpopulatie niet. Wel populair is het gebruik van nieuwe communicatiemethoden. Daar zegt 56 procent van de respondenten dat hun onderneming er op dit moment mee bezig is.

Nieuwe producten
Strategieën die de zeer innovatieve bedrijven onderscheiden van de anderen zijn volgens de resultaten van de InSites studie voornamelijk: het aanbieden van extra diensten bij een product, productlijnextensies - zowel naar nieuwe segmenten als bij bestaande doelmarkten - en de introductie van nieuwe producten.

Kopiëren
Slechts een kwart van de ondervraagden geeft toe dat hun bedrijf wel eens ideeën van andere bedrijven kopieert terwijl bijna zes op tien meent dat zij door anderen nagebootst worden. Interessant in de resultaten is dat general managers eerder toegeven dat ze kopiëren en minder geneigd zijn hun bedrijf als inspirator voor andere copy cats te zien, terwijl sales en marketingmensen een omgekeerd en dus positiever beeld hebben. Hoe groter het bedrijf waarvoor men werkt, hoe meer men het idee heeft gekopieerd te worden.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diverse organisatie trekt accounting talent aan
 Sterk gestegen hypotheekrente zorgt voor impasse op woningmarkt
 Een ambitieuze bedrijfscultuur realiseren: 'Succes hangt af van ongeduld'
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (1) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
Onderweg naar meer bevlogenheid  (1) 
top10
Dit is hoe je cybersecurity op de kaart zet bij het management
Wantrouwen over data-uitwisseling remt technologische vooruitgang af
Ongetrainde medewerkers vormen gapend gat in cybersecurity
Cybercriminelen bereiden zich voor op een wereld zonder macro's
Phishing e-mails van HR- en IT-afdelingen zijn het meest effectief
Veel onwetendheid over omscholingsmogelijkheden naar techniek
Koffie op kantoor: dit komt er allemaal bij kijken
‘Extended reality’ brengt hybride werkers weer naar kantoor
Risicofactoren voor bedrijfssucces in een wereld na de pandemie
Sterk gestegen hypotheekrente zorgt voor impasse op woningmarkt
meer top 10