Gratis e-book leert managers om effectief te schrijven
Met deze blauwdruk van een goede tekst in de hand kunnen managers en directeuren zelf op gestructureerde wijze een helder en aansprekend verhaal schrijven.
3 mei 2006 -
Tekstschrijven wordt veelal beschouwd als het domein van communicatieprofessionals. Maar het zijn juist managers en directeuren die baat kunnen hebben bij een methodische aanpak van het schrijven van invloedrijke rapporten, strategische documenten en e-mails. Er is nu een nieuw, bovendien gratis e-boek dat deze doelgroep uitlegt hoe en waarom.Capture. Deliver. Excel. is een toegankelijk, maar helaas alleen in het Engels geschreven boek van de Ilja van Roon, 'business writer' van beroep. Van Roon, die schrijft voor executives in het internationale bedrijfsleven en enkele Nederlandse bewindslieden, vertelt in zijn boek over de principes van zakelijk schrijven.
Heldere taal De onderliggende aanname van het boek is dat zakelijke teksten enorme invloed hebben op de manier waarop organisaties denken, doen en zichzelf verhouden tot de buitenwereld. "Een goede tekst vergemakkelijkt het delen van kennis, het communiceren van visie en het managen van verandering," aldus Van Roon, die eerder werkte als journalist in het Midden-Oosten en als communicatieadviseur in Nederland. Van Roon signaleert een toenemende behoefte aan heldere taal. "Stakeholders, zowel binnen als buiten de organisatie, worden mondiger en hebben genoeg van vaag taalgebruik. Organisaties die dit niet respecteren, dreigen hun relaties te ondermijnen."
Zeven principes Met een bondige behandeling van de zeven principes van zakelijk schrijven poogt Capture. Deliver. Excel. managers en directeuren inzicht te geven in de onderliggende structuur van een goede tekst. De principes worden uitgewerkt aan de hand van voorbeelden op zowel strategisch als operationeel niveau. Dit betekent dat zaken als leiderschap en cultuur aan bod komen en dat wordt uitgelegd hoe de principes praktisch kunnen worden toegepast.
Blauwdruk Met deze blauwdruk van een goede tekst in de hand kunnen managers en directeuren zelf op gestructureerde wijze een helder en aansprekend verhaal schrijven. Ook wordt het zo makkelijker om goed onderbouwde kritiek te geven op de teksten van anderen. Het boek behandelt ook de praktische kanten van het schrijfproces, in het bijzonder wanneer meerdere mensen zich buigen over gevoelige onderwerpen. "Het schrijven van een zakelijke tekst is eigenlijk een manier van onderhandelen en zingeving. Het stelt stakeholders in staat om duidelijk te maken waar iets echt om draait en waarom dit onderwerp voor hen belangrijk is."
Capture. Deliver. Excel., een mooi vormgegeven werk van 90 pagina's, is hier gratis te downloaden in PDF-formaat. De auteur staat verdere distributie toe.
HELDERHEID, ZUIVER EN EERLIJK MET MET LIEFDE DE WAARHEID RECHT DOOR ZEE BLIJVEN ZEGGEN. EN JE DOEL OP HET FUNDAMENT VOOR OGEN BLIJVEN HOUDEN.
OP DEZE MANIER BEREIK JE WAT JE HART JE INGEEFT WAT JE IN JE LEVEN WILT BEREIKEN. RENDEMENT OM TE GENIETEN VAN JE LEVENSGELUK. HOOP GELOOF EN LIEFDE! JE BENT DAN GEZEGEND!
mevrouw n veltenaar
|
|
3
-
05
-
2006
|
12
:
30
uur
Wanneer dit in het nederlands geschreven zou zijn zou ik hier zeker gebruik van maken.
vmaas
|
|
4
-
05
-
2006
|
14
:
34
uur
Dit is nu echt iets wat ik als manager zou uitbesteden b.v. (als de bedrijfsgrootte het toelaat) aan een directieassistent/directiesecretaris
Hiervoor worden (mits het budget dit toelaat) meestal juristen gebruikt omdat juridische zaken bij het vastleggen van teksten (al is zijn het maar de notulen van een vergadering) zeer belangrijk is.
Communicatieburo's spelen meer een rol bij marketing-activiteiten.