Gratis e-book leert managers om effectief te schrijven
Tekstschrijven wordt veelal beschouwd als het domein van communicatieprofessionals. Maar het zijn juist managers en directeuren die baat kunnen hebben bij een methodische aanpak van het schrijven van invloedrijke rapporten, strategische documenten en e-mails. Er is nu een nieuw, bovendien gratis e-boek dat deze doelgroep uitlegt hoe en waarom.Capture. Deliver. Excel. is een toegankelijk, maar helaas alleen in het Engels geschreven boek van de Ilja van Roon, 'business writer' van beroep. Van Roon, die schrijft voor executives in het internationale bedrijfsleven en enkele Nederlandse bewindslieden, vertelt in zijn boek over de principes van zakelijk schrijven.
Heldere taal De onderliggende aanname van het boek is dat zakelijke teksten enorme invloed hebben op de manier waarop organisaties denken, doen en zichzelf verhouden tot de buitenwereld. "Een goede tekst vergemakkelijkt het delen van kennis, het communiceren van visie en het managen van verandering," aldus Van Roon, die eerder werkte als journalist in het Midden-Oosten en als communicatieadviseur in Nederland. Van Roon signaleert een toenemende behoefte aan heldere taal. "Stakeholders, zowel binnen als buiten de organisatie, worden mondiger en hebben genoeg van vaag taalgebruik. Organisaties die dit niet respecteren, dreigen hun relaties te ondermijnen."