zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Religieus ondernemen is nog geen ethisch ondernemen

6 april 2006 - Driekwart van de Nederlandse ondernemers laat zijn dagelijks werk beďnvloeden door zijn levensovertuiging. Dat bleek woensdag tijdens het symposium Passie, Geloof en Ondernemen, georganiseerd door de Universiteit van Tilburg. Religieus ondernemen betekent echter niet perse maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Geloof
Uit onderzoek van Johan Graafland en Corrie Mazereeuw blijkt dat driekwart van de Nederlandse ondernemers het geloof een duidelijke rol laat spelen op het werk. In de studie werd daarbij vooral de vraag opgeworpen of deze groep ook meer maatschappelijk verantwoord onderneemt dan niet-gelovige collega's.

Filantropisch nevenwerk


De onderzoekers kwamen erachter dat gelovige zakenmensen niet per se maatschappelijk verantwoorder ondernemen. Het wisselt per onderwerp. Zo blijken bijvoorbeeld protestants-christelijken meer dan andere groepen filantropisch nevenwerk te doen. Aan de andere kant zijn ze geneigd om minder dan andere groepen gelijke kansen te geven aan vrouwen en allochtonen.

Gelukkiger
Zelf vinden de onderzoekers de belangrijkste conclusie dat maatschappelijk verantwoord ondernemen blijkt bij te dragen aan je eigen geluk. "Dat hebben we nog nooit ergens gelezen", aldus Mazereeuw. Aan het symposium over dit onderwerp, namen onder andere C&A-directeur Ernest Brenninkmeijer en Baan-oprichter Jan Baan. Baan stond er in de jaren negentig om bekend dat het bedrijf op zondag niet geopend was. Maar omdat het concern vestigingen over de hele wereld had, was het dankzij de tijdzones toch altijd op zondag bereikbaar.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
b.j.p.mieden@pyramide.nl  |   | 
7-04-2006
 | 
07:51 uur
L.S.

Het is jammer dat de onderzoekers dan nog geen kennis gemaakt hebben met mijn lees-, studie- en werkboek
"De mens in de 21e eeuw", waarin ik levensbeschouwing, psychologie, management, wetenschap, MVO, duurzame ontwikkeling en globalisering met elkaar in verband breng.
Maar dat kan nog: U kunt het bestellen via www.pyramide.nl
Boeiend onderzoek overigens.
Met vriendelijke groeten,

Bert-Jan van der Mieden
Voorzitter Stichting Globaliseringscentrum
www.ikverbind.nl

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
Human Design, wie ben je werkelijk
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10