zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Imagocampagnes op arbeidsmarkt veel van het zelfde

3 augustus 2001 - Het bedrijfsimago als wervingsmiddel blijkt minder onderscheidend dan menig communicatiespecialist vermoedt. Middelgrote ondernemingen grijpen massaal naar populaire wervingstermen als 'dynamisch', 'informeel' en 'resultaatgericht'.

Dit terwijl werkzoekenden juist meer inzicht wensen in de bedrijfscultuur van een werkgever en vaker specifieke cultuurwensen hebben.



'Branding' en 'imagebuilding' zijn volgens communicatiebureaus de toverwoorden voor effectieve arbeidsmarktcommunicatie. Uit onderzoek verricht door Maqer, specialist in (e-)recruitment en bedrijfscultuur, blijkt echter dat de diversiteit onder de verschillende bedrijfsimago's bedroevend laag is. Zo presenteren 24 van de 44 bedrijven uit Het Carrière Jaarboek 2001 - Economische & Juridische Editie zich als werkgever met een informele cultuur. Ook gaan 26 werkgevers prat op hun dynamische cultuur en zijn 21 van de 44 volgens hun bedrijfspresentaties resultaatgericht.

De inventarisatie naar veel voorkomende cultuurkenmerken in bedrijfsimago's werd gedaan ter aanvulling van het onlangs door Maqer uitgebrachte rapport Nationaal Onderzoek Bedrijfscultuur Werkzoekenden, een onderzoek onder 2690 werkzoekenden naar hun wensen en verwachtingen op het gebied van bedrijfscultuur. Uit het onderzoek blijkt dat de gevraagde en aangeboden bedrijfscultuur vaak niet op elkaar aansluiten. Zo geven starters op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld de voorkeur aan een meer procesgerichte cultuur en verlangen zij van hun werkgever duidelijke sturing, goede begeleiding en coaching. Deze specifieke cultuurwensen staan in schril contrast met de mooie wervende termen als 'informeel', 'resultaatgericht' en 'dynamisch'.

Momenteel komen alleen de klinkende namen van multinationals of werkgevers uit de AEX-index weg met algemene bedrijfsimago's. Zij scoren hoog in populariteit als favoriete werkgevers door de veelheid aan publiciteit in de media. Middelgrote ondernemingen - met minder aandacht van media - moeten zich dan ook onderscheiden door verdieping van hun bedrijfsimago, oftewel: het transparant maken van de bedrijfscultuur. Uit de Salaris Enquête 2001 van Data News blijkt namelijk dat na salaris 'bedrijfscultuur/sfeer' de meest bepalende factor is in de keuze voor een nieuwe werkgever.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kantoorprofessional ervaart werkstress door technologische innovaties
 Driekwart CIO's zegt dat snellere innovatie customer experience in gevaar brengt
 Europees wetsvoorstel verplicht providers tot censureren internet
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient (3) 
Online shopper slaat 's avonds zijn slag (1) 
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
top10
Weg met de Data Protection Officer!
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Zonder enige moeite meer omzet scoren
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
De lat moet hoger op het gebied van privacy
Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
meer top 10
vacatures
meer vacatures