zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven succesfactoren voor het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

21 december 2004 - De laatste jaren is het POP, ofwel het persoonlijk ontwikkelingsplan, meer en meer ingeburgerd in de werkende maatschappij. Het instrument wordt tegenwoordig steeds bewuster ingezet als stuurinstrument van het management om bepaalde organisatie- of afdelingsdoelen te realiseren.

Succesfactoren


In zijn boek POP in Nederland beschrijft Jacco van den Berg zeven succesfactoren voor de invoering ervan.
  • Beschikbaar hebben van voldoende opleidingsbudget.
  • Praktische toepasbaarheid borgen door betrekken van management bij de ontwikkeling van het POP.
  • Juiste introductietijdstip kiezen (niet in rumoerige tijden) en met kleine stapjes beginnen.
  • Goede voorlichting aan medewerkers over voordelen en doeleinden van POP.
  • Borgen van afspraken (bijvoorbeeld ontwikkeling van personeel als beoordelingscriterium voor leidinggevenden hanteren).
  • Zicht hebben op loopbaanmogelijkheden en bijbehorende competenties.
  • Bij invoering van het POP starten met gemotiveerde, enthousiaste medewerkers en successen breed communiceren.Meer succesfactoren
    In een recensie op Managementsite voegt Diane Etman daar nog enkele succesfactoren aan toe. Ze stelt onder andere dat ontwikkelafspraken SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Resultaatgericht en Tijdgebonden) moeten zijn en dat assessmentinstrumenten nodig zijn om ontwikkelpunten op te sporen.

  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10