zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemers minder vaak en minder lang ziek

21 december 2004 - Werknemers verzuimen minder vaak dan in 2003. Het aantal keren dat een werknemer zich in 2004 wegens ziekte afmeldde, is 10 procent lager dan in 2003. Vorig jaar deed hij dat 1,2 keer per jaar, in 2004 1,08 keer. Dat meldt ArboNed op basis van eigen cijfers.

Verzuimpercentage


Ook het verzuimpercentage is gedaald. Bij werknemers die ArboNed onder contract heeft, ligt dat percentage tot en met november 2004 op gemiddeld 4,4 procent. Dat is licht de 4,5 procent van vorig jaar. Het landelijke verzuimpercentage lag in 2003 op 4,7 procent (CBS).

Prikkels
De verbeterde verzuimcijfers hangen samen met het economisch klimaat. Ook zijn er financiële en wettelijke prikkels ingesteld waardoor het verzuim is beperkt. Zo moet de werkgever een werknemer tot twee jaar lang zelf doorbetalen als een werknemer zich ziek meldt. Ook de Wet Poortwachter heeft voor verbetering gezorgd. Deze verplicht de werkgever om zich in te spannen een zieke werknemer snel weer aan het werk te helpen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10