zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji

Inclusieve emoji stimuleren positieve gesprekken over culturele en sociale kwesties

21 september 2022 - Tranen van het lachen of blozende wangen van schaamte; de meeste emoji-gebruikers (91 procent) kunnen zich in online gesprekken gemakkelijker uitdrukken met emoji. Dit blijkt uit het Adobe Emoji Trend Report*, waarin wordt gekeken naar de rol en impact van emoji in digitale communicatie.

71 procent van de emoji-gebruikers vindt dat inclusieve emoticons kunnen helpen om positieve gesprekken over culturele en sociale kwesties op gang te brengen. Daarnaast vindt 88 procent dat emoticons helpen om taalbarrières te doorbreken en voelt hetzelfde aantal ondervraagden meer sympathie voor iemand als diegene in het gesprek wat gezichtjes en figuurtjes gebruikt.


 
Emoji zowel privé als op werk omarmd
Andere bevindingen van het rapport: emoji betekenen niet altijd wat gebruikers denken dat ze betekenen en veranderen voortdurend. Daarnaast zijn emoji een kenmerk geworden in de datingcultuur. Emoticons worden niet alleen in het privéleven gebruikt; ook op het werk verbetert het gebruik ervan de efficiëntie, het stimuleert creativiteit en bouwt sterkere relaties op. De meerderheid van emoji-gebruikers vindt dat we moeten streven naar meer inclusieve emoji (83 procent), wat in lijn is met de release van Unicode 15.0, die nieuwe emoji zal introduceren waaronder de maracas, de fluit, de khanda, de haarspeld, het roze hart en de opvouwbare handwaaier. 
Volgens Alex Azzopardi, General Manager, Benelux bij Adobe helpen emoji om te communiceren over onze gedachtes en gevoelens op manieren waarop woorden dat vaak niet kunnen: "Emoji zijn voor mensen een favoriete vorm van creatieve zelfexpressie geworden. Als organisatie in een creatieve industrie en lid van het Unicode Consortium, erkennen we bij Adobe het potentieel van emoji. Onder andere om inclusiviteit te bevorderen en culturele gesprekken op gang te brengen. Het is vooral een leuke, snelle en vriendelijke vorm van digitale communicatie.’’

Inclusiviteit in emoji
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Emojination, een organisatie die vecht voor inclusiviteit in emoji. Alle inzichten uit dit onderzoek zijn verwerkt in het Emoji Trend Rapport. Dit rapport geeft inzicht in de rol en impact van emoticons op verschillende gebieden, zoals: zelfexpressie en identiteit, diversiteit, gelijkheid en inclusie, dating en relaties en communicatie op de werkvloer. Het maakt deel uit van Adobe’s onderzoeksreeks Future of Creativity, waarin wordt onderzocht hoe creativiteit wereldwijd verandert.


 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Juristen voorzien stijging hoeveelheid geschillen
 Nederlanders zijn gerustgesteld dat zij komend jaar de energierekening kunnen betalen
 De beste banen van Nederland voor 2023 vind je in de financiële sector en ICT
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Smiley in zakelijke e-mail niet slim
 Virtual Assistant vs Community Manager
 Merken worstelen met online commerce
 Tien etiquetteregels voor online vergaderingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Stap over naar de cloud om op de kosten te besparen
reacties
Kwart Nederlanders wil sociale media verwijderen (1) 
Driekwart Nederlanders let dit jaar beter op financiën dan in 2022 (2) 
HR-trends voor 2023: dit staat HR-professionals te wachten (1) 
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (4) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (3) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
top10
Nederland heeft behoefte aan ander leiderschap
Drie HR-tips om werknemers gemotiveerd de winterdagen door te krijgen
Combinatie data, technologie en mensen essentieel voor stimuleren groei
Technologische superioriteit is de belangrijkste onderscheidende factor voor bedrijven
Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
Helft werknemers kiest baan op basis van werktijden, arbeidsduur en flexibele tijdsregeling
HEMA, Bol.com en G-Star zijn dé internationale Digital Leaders
Nederlanders koplopers in thuiswerken
Aantal burn-outs stijgt opnieuw
Bijna twee miljoen Nederlanders willen in het buitenland wonen én werken
meer top 10