zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zwaaiend voor de webcam: hoe Zoomden we in 2021?

Zoom-onderzoek onthult trends in gebruik van het platform

24 december 2021 - Zoom Video Communications deelt de resultaten van onderzoek naar Zoom-gebruik in 2021. Het technologiebedrijf onderzocht hoe mensen het afgelopen jaar gebruikmaakte van Zoom, op basis van een enquête en het bestuderen van gebruiksgegevens en andere relevante data.

 De resultaten geven een beeld van hoe gebruikers over de hele wereld zich ook dit jaar hebben weten aan te passen aan bijzondere omstandigheden.



Zoom populair in bijna elk land
Zoom heeft de geanonimiseerde gebruiksgegevens over een periode van een jaar geanalyseerd om inzichten te verkrijgen in algemeen gebruik.
Zo werd duidelijk dat in het afgelopen jaar:
 
  • Zoom in bijna 200 landen en gebieden ter wereld werd gebruikt
  • Woensdag dé dag voor vergaderingen was, gevolgd door dinsdag en donderdag
  • De gemiddelde duur van vergaderingen 54 minuten duurde
  • De gemiddelde vergadering bestond uit tien deelnemers
Bovendien waren dit (tot nu toe) de drukste Zoom-dagen in 2021:
 
  • Voor virtuele vergaderingen: 21 januari
  • Voor telefoongesprekken: 21 september
  • Voor webinars: 25 februari
Wat gebeurt er tijdens virtuele vergaderingen?
Daarnaast voerde Zoom een enquête uit die Zoom het afgelopen jaar hebben gebruikt. Het doel was om een idee te krijgen van wat er gebeurt als men virtueel vergadert. Dat leidde onder meer tot de volgende inzichten:
Hoe gebruikers voor de dag komen:
 
  • 68 procent kleedt zich casual voor vergaderingen
  • Bijna de helft (47 procent) vindt dat het nooit oké is om te eten tijdens vergaderingen
  • 26 procent doucht nooit (of bijna nooit) voordat ze hun vergaderingen van de dag beginnen
Wat gebruikers het meeste zeggen:
 
  • "Je staat op mute" werd door 71 procent gebruikt
  • "Kan iedereen mijn scherm zien?" vroeg 51 procent zich af
  • "Volgende dia, alstublieft!" zei 21 procent
Wat gebruikers deden:
 
  • 75 procent zwaaide aan het einde van hun vergaderingen
  • 73 procent deed mee aan een happy-hour borrel of spelletjesavond
  • 34 procent sloot aan bij een fitness- of kookcursus
Waar gebruikers vergaderden:
 
  • 42 procent vergaderde vanuit bed
  • 21 procent voerde hun Zoom-meetings tijdens het wandelen/joggen
  • Elf procent gebruikte Zoom in het openbaar vervoer
De favoriete achtergronden:
 
  • Een landschap (26 procent)
  • De ‘blurred’ achtergrond (25 procent)
  • Zakelijke/bedrijfsachtergrond (twintig procent)
En wat gebeurde er achter de schermen?
 
  • 43 procent maakte alleen dat deel van de kamer schoon dat op de camera zichtbaar was
  • 43 procent van de ouders liet hun kind in beeld verschijnen tijdens een vergadering
  • 39 procent chatte privé met een vriend/collega om hem/haar aan het lachen te maken
  • 36 procent kreeg hun huisdier op bezoek tijdens een vergadering
Benieuwd hoeveel mensen liever zoomen met hun camera uit? Bekijk meer resultaten van de enquête op het blog van Zoom.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wachten in Zoomvergaderingen kost bijna 8. 000 euro per jaar
 Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
 De vier geboden voor stressvrij videobellen
 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10