zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting

Organisaties kunnen het tij keren met behulp van anti-fraude technologie

25 november 2021 - Wat zijn de jaalijkse kosten van fraude voor bedrijven en particulieren? Uit een studie van adviesbureau Crowe uit 2019 werd dit geschat op meer dan vijf biljoen US-dollar wereldwijd. Volgens de Association of Certified Fraud Examiners (ACFE) heeft meer dan de helft (51 procent) van de organisaties sinds het begin van de pandemie te maken gehad met een toename van fraude, terwijl bijna driekwart (71 procent) een verdere toename voorziet.

Analytics- en AI marktleider SAS werkt opnieuw samen met de ACFE voor de International Fraud Awareness Week, van 14 tot 20 november. De focus ligt dit jaar op de maatschappelijke en financiële schade van de wereldwijde fraudedreiging en hoe bedrijven het tij kunnen keren met behulp van fraud analytics. Samen bieden ze deze week verschillende activiteiten aan, waaronder:


 
 
  • ACFE webinar Intelligence Insights from the Industry: How Organizations Can Move Past Pandemic Problems to Better Protect Their Customers op dinsdag 16 november om 19:00 uur CET. Meer dan de helft van de MKB bedrijven heeft in de afgelopen 24 maanden te maken gehad met een datalek of beveiligingslek: 40 procent van de grote bedrijven zit in hetzelfde schuitje. Hoe kunnen zij de cyclus doorbreken? In dit door ACFE georganiseerde webinar komen fraude-experts van SAS, de American Bankers Association en het Identity Theft Resource Center bijeen om te onderzoeken hoe organisaties zowel de beveiliging als het gemak voor de klant kunnen verbeteren.
  • Van 16 tot 18 november worden de Fraud Week 2021: Industry Insights georganiseerd, zowel live als on demand. In deze sessies gaan SAS-experts in op fraudebestrijding en de strijd tegen witwaspraktijken in de bank- en verzekeringswereld, gezondheidszorg, detailhandel en manufacturing.
  • Live Twitter SASchat: Hiding in Plain Sight: The Rise of Global Fraud Scams, vrijdag 19 november om 15:00 uur. Het is geen geheim dat fraude toeneemt - maar oplichters zijn niet alleen op grotere schaal aanwezig; ze zijn ook steeds geraffineerder. Hoe kunnen bedrijven data analytics inzetten om oplichters te stoppen? Doe mee aan de #SASchat en volg #FraudWeek op Twitter.
 
"Naast het vergroten van het bewustzijn en het opleiden van werknemers, is de inzet van data analytics en andere opkomende anti-fraudetechnologieën in de overheid en het bedrijfsleven het meest effectief bij de bestrijding van fraude," aldus ACFE President en CEO Bruce Dorris. "Tijdens fraudeweek vraagt SAS aandacht voor de noodzaak om fraudebestrijdingstechnologieën in te zetten."
"We zien fraudeurs steeds geavanceerdere technieken gebruiken. Zo zetten ze bijvoorbeeld bots in  om in systemen in te breken en deze plat te leggen door ransomware te installeren. Hierna zijn IT-systemen niet meer bereikbaar totdat een grote som geld wordt betaald. Dit levert grote financiële schade op voor bedrijven, die daar mogelijk niet voor verzekerd zijn", zegt Eugène van Kampen, senior fraude expert bij SAS. "Het belang van het geautomatiseerd kunnen voorkomen van fraude spreekt voor zich, want met alleen menselijk toezicht kan dit niet worden voorkomen. De inzet van analytics software en anti-fraude technologieën zijn een absolute must voor bedrijven."

AI en machine learning om fraude te bestrijden bij banken
Er is geen sector die meer wordt geraakt door fraude dan de financiële sector, waar elk jaar voor miljarden aan fraude wordt gepleegd. Uit een recent onderzoek door TransUnion blijkt dat het aantal digitale fraudepogingen bij financiële dienstverleners wereldwijd in de eerste maanden van 2021 met 149 procent is gestegen - ongetwijfeld gevoed door de hausse op het gebied van online bankieren.
Vooruitstrevende banken werken al met geavanceerde analytics van SAS. Zo maakt de Singaporese OCBC Bank gebruik van AI en machine learning voor de strijd tegen fraude. Dankzij het door SAS ondersteunde Fraud Surveillance System heeft de financiële instelling alleen al in Singapore in het eerste jaar bijna US$6 miljoen aan frauduleuze transacties opgespoord.
Ook Abu Dhabi Islamic Bank (ADIB) heeft de AI en machine learning oplossingen van SAS omarmd en gebruikt SAS Fraud Management op Microsoft Azure als onderdeel van zijn cloud-first strategie. De oplossing, die in slechts zes maanden is geïmplementeerd, stelt ADIB in staat om fraude op te sporen en zelfs realtime te voorspellen.

Opsporing van fraude en risico's over de hele wereld
Ook in de supply chain zien we door COVID-19 een toename van het gebruik van fraudedetectie technologieën. Zo wordt in de scheepvaart AI toegepast om via tientallen miljarden datapunten het scheepvaartverkeer in kaart te brengen. Lloyd's List Intelligence en SAS lanceerden deze zomer Seasearcher Advanced Risk and Compliance, een platform voor maritieme risicoanalyse. De risicomodellen die zijn ontwikkeld in samenwerking met vooraanstaande experts op het gebied van scheepvaart, grondstoffen, financiën, juridische zaken en verzekeringen, en helpen bij het in kaart brengen van misleidende scheepvaartpraktijken en illegale activiteiten. Dit zorgt ervoor dat compliance officers snel kunnen schakelen om boetes, sancties en reputatieschade te voorkomen.

De toekomst van anti-fraude technologie
In 2019 hebben SAS en de ACFE het Anti-Fraud Technology Benchmarking rapport uitgebracht. De ruim 1.000 ACFE-leden die aan dit onderzoek hebben meegedaan, signaleerden een opkomst van AI, machine learning en biometrie, hogere budgetten voor anti-fraudetechnologie en een verandering in data analytics technieken.
Hoe is het landschap sinds de publicatie van dit rapport veranderd? SAS en de ACFE hebben recent een vervolgonderzoek uitgevoerd en zullen de resultaten begin 2022 bekendmaken. De voorlopige bevindingen laten zien dat advanced analytics onmisbaar is geworden in de strijd tegen fraude.
"Organisaties melden een significante stijging in hun toepassing van anti-fraude technologie, met 43 procent van de respondenten die aangeeft dat ze tijdens de pandemie het gebruik van analytics hebben versneld in de strijd tegen fraude," zegt Stu Bradley, Senior Vice President van Fraud and Security Intelligence bij SAS. "Verder verwacht 60 procent de komende twee jaar grotere budgetten beschikbaar te hebben voor antifraude technologie. Bij het moderniseren van hun technologie, bedrijfsvoering en klantencontactmodellen kunnen deze investeringen de basis vormen van een bredere enterprise decisioning-strategie die innovatie stimuleert, van de backoffice tot de klantenservice."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ergonomie op de werkvloer blijft achter, behoefte bij werknemers stijgt
 Op het social intranet doen managers ertoe
 Jonge managers minder ervaren op de weg door pandemie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grootste bedrijven zwaarst getroffen door illegale activiteiten
 Nieuwe vorm van voorschotfraude met valse cryptoplatforms
 Bedrijfsportemonnee belangrijker dan ethisch kompas
 Machine learning, de nieuwe tool tegen online fraude
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (1) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
top10
Terug in het thuiskantoor: leidinggevende vreest voor creativiteit
Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
Nieuwsgierige medewerkers zijn steeds belangrijker in krappe arbeidsmarkt
Helft senior financieel managers maakt incorrecte kortetermijnprognoses
De vier meest voorkomende misvattingen over payrolling
Chinese cyberspionage-bootcamps leiden rekruten al tien jaar op in aanvallen op de software supply chain
Een derde van de consumenten klikt op verdachte links
Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
FortiGuard Labs voorspelt voor 2022: cyberaanvallen op digitale wallets en satellietverbindingen
meer top 10