Bedrijfsportemonnee belangrijker dan ethisch kompas
Kwart eindverantwoordelijken gaat zakelijke relatie aan op basis van onderbuikgevoel
8 juni 2021 -
Ruim één op de zeven (vijftien procent) eindbeslissers maakt het niet uit of een zakelijke relatie fraude pleegt of geld witwast, zolang deze maar aan zijn financiële verplichtingen naar de organisatie voldoet. Dat blijkt uit onderzoek van Altares Dun & Bradstreet, uitgevoerd onder 350 werkenden die eindbeslisser zijn binnen hun werkgebied.
Opvallend is dat vrouwen zich veel vaker laten leiden door hun ethisch kompas. Van hen vindt slechts tien procent de bedrijfsportemonnee belangrijker dan het ethisch gedrag van hun zakelijke relatie, waar dit percentage bij mannen bijna twee keer zo hoog is (negentien procent).
Onderbuikgevoel krijgt voorkeur boven cijfers
Bij het aangaan van een zakelijke relatie, is voor een kwart van de eindverantwoordelijken hun onderbuikgevoel het belangrijkst. Zij baseren hun keuze voor het wel of niet aangaan van de relatie liever op gevoel dan op feiten. Waar vrouwen vaker neer worden gezet als gevoelsmens dan mannen, is het in deze kwestie juist andersom. 31 procent van de mannen vindt de relatie belangrijker de feiten, waar dit van de vrouwen 20 procent is.
Achtergrondinformatie belangrijk
Tegelijkertijd hechten eindverantwoordelijken veel waarde aan achtergrondinformatie van een zakelijke relatie. Zo vindt driekwart (74 procent) het belangrijk om precies te weten welke personen en bedrijven er achter een (potentiële) zakelijke relatie zitten. Nog eens 77 procent vindt dat hun organisatie een risico-inschatting moet maken van een (potentiële) zakelijke relatie.
David Verheecke, Managing Director Benelux bij Altares Dun & Bradstreet: "We schrikken ervan dat zo’n groot deel van de eindbeslissers in de keuze voor een zakelijke relatie het ethische kompas niet laat meewegen of de keuze bepaalt op een onderbuikgevoel. Niemand kan in een glazen bol kijken, maar een goede indicatie van de financiële gezondheid en het ethisch handelen potentiële zakelijke relaties, geven een grotere zekerheid voor een goede toekomst. Niet alleen bij potentiële zakelijke relaties is het belangrijk hierop te focussen, ook bij bestaande relaties is het belangrijk via een monitoringstool te allen tijde vinger aan de pols te houden."