zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veerkracht is het nieuwe veiligheid

Waarom de financiële sector een cultuur van veerkracht nodig heeft tegen cyberdreigingen

9 november 2021 - Hoewel de financiële sector graag wordt gezien als een geldmachine – met handelaren en algoritmen die hard werken om de winst te maximaliseren terwijl ze blijven kopen en verkopen – is de waarheid een stuk ingewikkelder. De financiële sector is namelijk een dienstverlenende sector. En die zijn een stuk moeilijker te beveiligen dan een sector die wordt aangedreven door technologie in plaats van klanten.

"Dienstverleners kunnen hun activa niet beschermen zoals bijvoorbeeld een magazijn of kantoor waarvan de deur op slot kan en gewerkt wordt met toegangautorisatie," vertelt Baldeep Dogra, Director Product Marketing Solutions & Industries bij BlackBerry. "Deze organisaties werken met mensen die vragen hebben en naar zekerheid zoeken. Dus voor de dienstverlenende sector zijn klanten belangrijke activa."


 
Aantrekkelijk doelwit
Klantgegevens, onderdeel van de activa, stellen criminelen op hun beurt in staat toegang te verkrijgen tot contactlijsten en alle financiële data, zoals rekeninginformatie en betaalgegevens. Criminelen kunnen dergelijke gegevens vervolgens doorverkopen, wat hun voornaamste doel is omdat dit geld oplevert. Dat maakt de financiële sector bij uitstek tot een aantrekkelijk doelwit. Ze vormen immers het epicentrum van (wereldwijde) financiële transacties, daar waar veel data te vinden is. De hack bij de Centrale Bank van Nieuw-Zeeland eerder dit jaar benadrukt dit gegeven.
 
Tijd voor actie
Maar hoe kan de financiële sector klanten beveiligen? Dogra: "De sector moet een cultuur van veerkracht ontwikkelen om bestand te zijn tegen de impact van een hack of om deze te voorkomen. Dit gaat verder dan het implementeren van de juiste IT-oplossingen, aangezien mensen een kritieke factor zijn; het vereist preventieve voorzorgsmaatregelen."
Veerkracht is een manier om aan de behoeften van de mensen te voldoen en hen toch te behandelen als de waardevolle activa die ze zijn, en niet alleen als een beveiligingsrisico. Om dit te laten slagen, moeten financiële dienstverleners veerkracht integreren in hun beveiligingsstrategie en het deel laten uitmaken van de overkoepelende bedrijfscultuur.
 
 
  • Train medewerkers om kritisch na te denken over cyberbeveiliging en kijk wat ze kunnen op het gebied van veerkracht:
  • Bied medewerkers de hulpmiddelen om goede wachtwoorden op te stellen, back-ups van hun gegevens te maken en hen te beschermen tegen phishing;
  • Zorg voor een efficiënt, praktisch proces en bied de mogelijkheid om vragen te stellen en oplossingen te krijgen;
  • Wees duidelijk over een Bring Your Own Device (BYOD)-beleid. Bij het toestaan van BYOD is het belangrijk om een veilige infrastructuur te ondersteunen.

  • Breng zwakke plekken in kaart:
  • Hacks zijn in veel gevallen onvermijdelijk. Bedrijven moeten hun zwakke plekken kunnen opsporen. Vaak zijn dit de plaatsen waar interacties met klanten plaatsvinden. Dogra: "Veerkrachtig zijn betekent daarom monitoren en klaarstaan om te reageren. En aangezien het enorm duur is om dat altijd en overal te doen, helpt het om precies te weten waar de zwakke plekken zitten";
  • Wees voorbereid om snel te reageren en zorg ervoor dat eventuele problemen verholpen kunnen worden. Het hebben klaarliggen van een (herstel)plan betekent meer dan alleen het plan hebben en de expertise paraat hebben. Het betekent ook minder uitvaltijd, minder ongemak voor klanten en minder kosten.
  •  
    "Cyberbeveiliging opbouwen is voor veel dienstverleners een moeilijk en duur proces. Veerkracht opbouwen is dat niet. Want ondanks al het ogenschijnlijke werk vooraf, is het hetzelfde werk als bij de implementatie van traditionele beveiligingsmodellen. Maar het echte voordeel is dat een veerkrachtstrategie de totale kosten en inspanningen om het systeem veilig te houden sterk vermindert. Zorg dus allereerst voor een veerkrachtige organisatie," besluit Dogra.
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Whitepaper toont belang van identity management in digitale HR transformatie
     Hoe bescherm je jouw klanten tegen phishing en ransomware?
     Nederlanders maken zich zorgen over veiligheid elektronische handtekening
     Gebruikers opleiden, Cloud Security en XDR zijn cruciaal voor cyberveiligheid in 2021
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10