zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

60 procent vindt fietsen naar het werk echt te ver

Gewone fiets oké voor korte afstanden, speed pedelec biedt kansen voor verre afstanden

6 september 2021 - Wanneer de afstand tot het werk minder groot zou zijn, zou 85 procent van de niet-fietsende Nederlandse forenzen vaker met de fiets naar het werk gaan. Dit blijkt uit onderzoek van ALD Automotive onder ruim 1.000 werkende Nederlanders naar de bereidwilligheid om de fiets voor woon-werkverkeer te gebruiken. Voor afstanden tot tien kilometer is de ‘gewone’ stadsfiets of e-bike in trek.

Maar minder mensen zijn zich ervan bewust dat de speed pedelec een snel alternatief is om langere afstanden mee te overbruggen.   De woon-werkafstand is voor veel mensen nog een barrière om (vaker) op de fiets naar het werk te gaan. ALD Automotive denkt dat onbekendheid omtrent de speed pedelec hier een rol in speelt. Bijna 30 procent van de Nederlanders weet niet wat het verschil is tussen een speed pedelec en een e-bike. En nog eens bijna 30 procent kan het maar enigszins uitleggen. Deze onduidelijkheid zorgt toch nog voor twijfels om voor deze snelle fiets te kiezen voor woon-werkverkeer. 


 
Te ver om te fietsen? Niet met een speed pedelec
Behalve dat er dus een hele grote groep professionals is die vaker wil fietsen als zij dichter bij het werk zouden wonen, vindt 60 procent dat zij echt te ver wonen om überhaupt te fietsen. Uit het onderzoek van ALD Automotive blijkt dat ongeveer tweederde van werkend Nederland binnen een straal van twintig km woont. "Een afstand tot 15 – 20 km is met een normale e-bike goed te overbruggen. Voor afstanden daarboven komt de speed pedelec in beeld," zegt Lonneke van der Horst, Strategy Director van ALD Automotive. 
 Het grootste verschil tussen de speed pedelec en de e-bike is de snelheid. Een e-bike kan tot 25 kilometer per uur terwijl een speed pedelec snelheden tot wel 45 kilometer per uur kan bereiken. Hierdoor valt de speed pedelec in dezelfde categorie als de bromfiets, hij is alleen veel lichter en handzamer. "24 procent van de werknemers woont tussen de 20 en 40 km van het werk, dat zou betekenen dat een kwart van werkend Nederland in potentie vaker de fiets zou kunnen nemen met een speed pedelec", aldus Van der Horst.
 
Trainingen dragen bij aan veiligheid
Van der Horst begrijpt de bezwaren die worden genoemd in het onderzoek om niet op een speed pedelec te willen stappen, maar denkt ook dat deze te ondervangen zijn op het moment dat mensen meer bekend zijn met dit type fiets. Ruim een kwart vindt een speed pedelec eng omdat deze zo snel gaat en 22 procent vindt de speed pedelec niet veilig. Van der Horst: "Daarom bieden veel aanbieders van e-bikes en speed pedelecs trainingen aan om kennis te maken met de fiets en de voordelen op veilige wijze te ervaren. Ook wij bieden via werkgevers trainingen aan om de veiligheid te waarborgen. Hier leer je als fietser met de speed pedelec om te gaan en te anticiperen op andere weggebruikers. Er ligt een grote kans voor werkgevers en aanbieders om speed pedelecs voor een korte periode in de lease of ter test aan te bieden. Dan kunnen medewerkers het zelf ervaren en het bezwaar van een te lange afstand hopelijk doen verminderen, of zelfs wegnemen." 
 
Het is het tweede jaar op rij dat ALD Automotive onderzoek heeft gedaan naar de rol van de fiets, e-bike of speed pedelec binnen een mobiliteitsbeleid. Meer lezen? Download hier het onderzoek.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De tien beste Europese steden voor een workation
 Helft supportprofessionals heeft invloed op besluiten die manager neemt
 Gelijkheid, diversiteit en inclusie: goed voor de medewerkers, maar ook goed voor het bedrijf?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkgever doet nog niets om fietsen naar het werk te stimuleren
 Nederlanders fietsen vaker naar het werk, maar dat kan nog veel vaker
 Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk
 Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
De mentale antenne van de topverkoper
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven
AFAS Software en Viisi Hypotheken beste Europese werkgevers
Werknemers richten zich tijdens pandemie op zelfsturend leren
meer top 10