zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

84 procent Nederlanders ontvangt oplichtingsberichten op smartphone

Blijf alert

8 juli 2021 - 84 procent van de Nederlanders ontvangt wel eens berichten van oplichters via e-mail, WhatsApp of sms. Ondanks deze confrontatie met (pogingen tot) internetoplichting, ervaart 61,4 procent van de Nederlanders hun smartphone als veilig. Dit en meer blijkt uit onderzoek van VPNGids.nl, dat via een enquête vroeg naar ervaringen met malafide berichten en digitale fraude.

Vooral malafide berichten van een telefoonprovider zorgen ervoor dat ontvangers met regelmaat op gevaarlijke links klikken (17,9 procent). Dit is minder vaak het geval bij sms’jes en e-mails van een bank (9,8 procent) of pakketbezorger (10,8 procent). 



WhatsApp-fraude: een op de tien malafide berichten maakt slachtoffer
Een misleidend WhatsApp-bericht van een zogenaamde zoon of dochter met een nieuw nummer die in geldnood zit, maakt in 10,3 procent van de gevallen de ontvanger daadwerkelijk een slachtoffer van digitale fraude.
Het ontvangen van een nep WhatsApp-bericht van een zogenaamde zoon of dochter lijkt haast op specifieke doelgroepen gericht. Onder 50-plussers geeft 22,2 procent aan wel eens zo’n bericht te ontvangen, terwijl dit bij jongere Nederlanders slechts voor 9,5 procent geldt.

Nederlanders vertrouwen op gezond verstand
Om te voorkomen dat smartphonegebruikers slachtoffer worden van phishing-praktijken, heeft slechts een op de drie smartphonebezitters een antivirus-app geïnstalleerd. De meeste Nederlanders vertrouwen vooral op gezond verstand: 80 procent klikt nooit op een verdachte link en opent geen onbetrouwbare mails. 
David Janssen, cyber security analist bij VPNGids.nl, ziet daarin een gevaar ontstaan: "Het is natuurlijk goed dat men niet klikt op een verdachte link of e-mail, maar daarin schuilt ook meteen een gevaar. Want wat als u een sms krijgt over een pakketje, precies wanneer u een pakketje verwacht? Het is ontzettend belangrijk om uzelf te informeren over hoe bedrijven hun communicatie met klanten aanpakken en nieuwe vormen van digitale fraude te blijven herkennen." 
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De cyberdreiging van vaccinaties
 Machine learning, de nieuwe tool tegen online fraude
 Cyberdreigingen in de financiële wereld: phishing
 De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen
 
 
reacties
 
Games  |   | 
19-03-2023
 | 
07:17 uur
Bedankt, erg interessant!
jan klamer  |   | 
2-05-2023
 | 
09:19 uur
ondanks deze enorme berg aan fraudeurs die ouderen kapot maken, doet politie en justitie NIETS. Er is een ''fraudehelpdesk'' en die registreert alleen statistiekjes.

Terwijl het zo gemakkelijk zou zijn als je een centraal punt hebt waar je frauduleuze emails, whatsappjes en SMSjes naar kon doorsturen, is de verzender binnen een paar uur te grijpen.

nu is het kennelijk nog lonend omdat je toch niet gepakt wordt. schandalig.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10