zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes redenen waarom de olieprijs blijft stijgen

28 september 2004 - De prijs voor een vat ruwe olie verkeert al maanden in hogere sferen. Het 'zwarte goud' werd sinds het begin van het jaar meer dan 30 procent duurder en nadert de magische grens van 50 dollar per vat (159 liter). De prijsstijging is het gevolg van een aantal factoren.

1. Toenemende vraag


Met name het snel groeiende China en Inda zorgen voor extra vraag naar olie.

2. Haperende capaciteit
De olie producerende landen draaien op maximale kracht. Zelfs Saudi-Arabië nadert de toppen van zijn kunnen.

3. Politieke spanningen
Het bijna-faillisement het Russische Yukos, onder invloed van president Poetin en de angst voor sabotage door terroristen.

4. Strengere regels voor raffinage
Milieuwetgeving drijft in het Westen de bouwkosten voor nieuwe raffinaderijen omhoog. Ook het vervoer van olie stuit op steeds meer, beperkende regelgeving.

5. Olieschaarste
Nieuwe olievelden blijken steeds moeilijker te vinden en daardoor steeds kostbaarder te exploiteren.

6. Speculanten
Door de schommelingen in de olieprijs, proberen speculanten winst te maken en zijn daarmee zelf een factor van betekenis.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10