zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Telecomsector meest kwetsbaar voor cyberaanvallen

Één op de vijf getroffen bedrijven uit de technologie-, media- en telecomsector

28 april 2021 - Van alle organisaties in Nederland die aangevallen zijn door cybercriminelen behoort 21 procent tot de technologie-, media- en telecomsector. Dit is 60 procent meer dan financiële dienstverlening, die met dertien procent de tweede plaats bezet. De telecomsector besteedt weliswaar het meeste aan cybersecurity (gemiddeld dertien miljoen euro per bedrijf), maar wordt desondanks het hardst getroffen.

Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Dit blijkt uit het  Cyber Readiness Report 2021 van cyberverzekeraar Hiscox.


In 2020 gaven Nederlandse bedrijven gemiddeld achttien miljoen euro uit aan IT, waarvan 22 procent aan cyberveiligheid. Bedrijven uit de telecomsector hebben met een gemiddelde van 60 miljoen euro het grootste budget voor IT. Hiervan gaat binnen deze sector gemiddeld 23 procent naar cybersecurity, wat uitkomt op een bedrag van gemiddeld dertien miljoen euro. Yasin Chalabi, Manager Cyber & Data risks en professional insurance bij Hiscox: "Men zou verwachten dat een sector met veel technische kennis goed voorbereid en beschermd is tegen cybercrime. Echter, de cijfers laten zien dat geen enkele sector volledig beschermd is tegen cybercrime. Het gaat niet simpelweg om een forse investering in cybersecurity, maar ook om de juiste kennis en expertise om cybercrime te herkennen, data goed te beveiligen en te herstellen bij schade."
          
Top drie hardst getroffen sectoren in Nederland:
 
  • Technologie, Media & Telecom (21 procent)
  • Financiële dienstverlening (dertien procent)
  • Gezondheidssector (tien procent)
  • Bijna helft getroffen bedrijven betaalt losgeld
    Nederlandse bedrijven lijken zich bewust van het risico van een cyberaanval, maar zijn niet op voorbereid op het herstellen van een dergelijke aanval: 89 procent van de gedupeerde bedrijven is tot een maand bezig de zaken weer op orde te krijgen. 45 procent heeft wel eens losgeld betaald om data te herstellen. "Dat is een flinke stijging. Vorig jaar betaalde één op de vijf bedrijven losgeld. Bedrijven doen dit om het lekken van gevoelige informatie te voorkomen of snel weer toegang te krijgen tot hun data. Garantie dat dit ook gebeurt na betaling, hebt u niet," zegt Chalabi. "Een inbreuk kost een bedrijf al snel veel geld. Neem de risico’s serieus en investeer meer in de beveiliging van data en online systemen."
     
    Personeel opleiden tot cyberexperts
    Driekwart van gedupeerde bedrijven moest de data opnieuw opbouwen. Denk aan klantenbestanden, financiële administratie of contentproducties. Dit kost veel tijd en geld, maar voor alle bedrijven, groot en klein, zijn er stappen te ondernemen om het risico te verkleinen. Chalabi adviseert: "De meeste claims die wij als cyberverzekeraar ontvangen, komen voort uit menselijk handelen. Denk aan een phishingmail die van een collega lijkt te komen." Investeren in het opleiden van personeel om veilig met data om te gaan en cybercrime te herkennen is volgens Chalabi daarom een must. "Uw bedrijf 100 procent beveiligen tegen cybercrime is een utopie, maar met de juiste kennis en een passende verzekering komt u al een heel eind. In het geval datuw organisatie dan toch iets overkomt, helpen experts databases en websites te repareren, belanghebbenden te informeren en de juridische kosten te beperken."
     
     
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een carrière in cybersecurity: vijf tips
     FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
     Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Verzekeren van cyberrisico’s onder druk
      We worden slimmer in het herkennen van corona-gerelateerde phishing-mails
     DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
     Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    advertorial
    Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
    Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
    Download het white paper
    Lees verder
    reacties
    Nederlander verhuist minder graag voor baan (1) 
    Vrouwen kiezen steeds vaker voor een beroep in de ICT  (1) 
    De lente is de beste tijd om te verhuizen (1) 
    Koningsdag: toeristen het land in, Nederlanders eruit (1) 
    Import gas niet van invloed op Nederlandse energierekening (1) 
    De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie (1) 
    Stofzuigen en strijken populairder dan pensioenoverzicht (1) 
    top10
    De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie
    Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend
    Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
    Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
    Bankinvesteringen in blockchain en cryptocurrencies stijgen sterk
    Banking Trojan Dridex en Qakbot grootste malwarebedreigingen in maart
    De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
    Hybride werken: zijn we er wel klaar voor?
    IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
    Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
    meer top 10