zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft bedrijven wil meer zekerheid over data security om open banking in te voeren

Om door te pakken met open banking hebben bedrijven behoefte aan betere kennis, training en meer richtlijnen over data security

31 maart 2021 - Uit het laatste onderzoek van open-bankingprovider YTS onder financiële professionals, waaronder banken, kredietverstrekkers en retailers, blijkt dat bedrijven betere ondersteuning en richtlijnen willen op het gebied van data security in relatie tot open banking. De respondenten gaven ook aan dat ze deze steun in de eerste plaats van de regelgevende instanties wilden.

Roderick Simons, Chief Technology Officer bij Yolt Technology Services, zegt hierover: "Zodra de technologie van open banking algemeen wordt aanvaard en vertrouwd, kunnen de stakeholders in het hele ecosysteem van open banking hun aandacht richten op het creëren van een open financieel kader dat consumenten de mogelijkheid biedt om op één plaats toegang te krijgen tot hun volledige financiële situatie."


Uit het onderzoek bleek dat 42 procent van de bedrijven meer kennis, training en richtlijnen wil om de angst rond de veiligheidsrisico’s wat betreft de overstap naar open banking te helpen verminderen. Hier wordt vaker de voorkeur aan gegeven dan aan een afwachtende houding aannemen en de ontwikkeling van open-bankingtechnologie meer tijd gunnen (39 procent). Echter blijkt uit het onderzoek van YTS dat dit de problemen waarmee bedrijven worden geconfronteerd niet zal oplossen.

Gebrek aan bereidheid risico's te accepteren
Gebrek aan bereidheid van consumenten en het MKB om risico's rond data security te accepteren, waren de veelgenoemde factoren die de voortgang van grootschalige invoering van open banking in de weg staan. Meer dan een derde van de respondenten (35 procent) is van mening dat een 'onvriendelijk' regelgevingsklimaat de invoering van open banking op grote schaal belemmert.
YTS roept alle spelers in de financiële dienstverlening op om meer te doen om het MKB en grote bedrijven in staat te stellen over te stappen naar open-bankingtechnologie en dit te doen door een meer ondersteunende omgeving te creëren voor de technologie. Dit kan in de eerste plaats worden bereikt door betere voorlichting en toegankelijke, transparante ondersteuning voor bedrijven die PSD2-technologie willen invoeren. Dit moet het speerpunt zijn van een sectorbrede inspanning om een einde te maken aan de vooroordelen en een solide basis voor groei te creëren.

Samenwerken is de oplossing
Simons denkt dat samenwerken de oplossing is: "Om het potentieel van open banking volledig te benutten, moeten de hele sector meer doen om bedrijven en consumenten voor te lichten over de veiligheidsgrondslag ervan. Open banking betekent dat hun financiële gegevens beter dan ooit beschermd zijn, waarbij het individu zelf bepaalt of zijn gegevens al dan niet gedeeld worden en veilige API's risico's van ongewenste toegang door derden voorkomen. Wij willen samenwerken met regelgevende instanties, financiële dienstverleners en bedrijven zelf om het voortouw te nemen bij het voorlichten, opleiden en ondersteunen van bedrijven om misvattingen over open banking uit de wereld te helpen. Als we dat doen, benutten we de kracht van open banking en creëren we enorme kansen voor zowel consumenten als bedrijven."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Banking Trojan Dridex grootste malwarebedreiging in januari
 De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen
 Digitale strategie: kleine veranderingen, beter bedrijfsresultaat
 52 procent van de organisaties kampt met inbreuk op cloud-accounts
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
meer top 10