zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier tips voor managers voor voordelig én duurzaam wagenparkbeheer

Besparen op brandstof: zuinige kilometers leveren dubbel voordeel

25 maart 2021 - Wie bespaart op brandstof, helpt niet alleen zijn eigen financiën. Ook het milieu is gebaat bij zo weinig mogelijk schadelijke uitstoot. Bedrijven in de mobiliteitsbranche gaan massaal de strijd aan met klimaatverandering, en ook bij DKV heeft het thema (onder het motto ‘Lead in Green’) de hoogste prioriteit.

 In dit artikel geeft DKV vier tips voor bedrijven om zuiniger te rijden, om zo de wereld én de portemonnee te helpen.


 
1. De goedkoopste kilometer, is er één die u niet af hoeft te leggen
Als u moet omrijden, of extra kilometers moet maken om een tankstation te vinden dat service levert voor uw provider, houdt u onderaan de streep niets extra over. Zoek daarom naar een tankpasleverancier met een groot netwerk aan stations, zodat u (bijna) overal kunt stoppen voor uw brandstof, of andere services.

2. Monitor het verbruik van uw wagens
Een goede leverancier heeft ook een goed rapportagesysteem dat de wagenparkbeheerder kant-en-klare rapporten aanlevert over brandstofverbruik en CO2-uitstoot, de bezochte tankstations en de prijs die voor de brandstof betaald is. Wie niet op zijn minst een beetu stuurt op voordelig rijden en voordelig tanken laat zelfs bij een klein wagenpark al duizenden euro’s liggen.
 
3. De juiste auto is essentieel
Bekijk goed met welke (vracht)wagens u de weg opgaat. Diesel heeft een slechte reputatie, maar scoort juist goed als het om CO2-uitstoot gaat. Een plug-in hybride auto is ook een zeer goede keuze, zeker als de auto veel voor woon-werkverkeer ingezet wordt en incidenteel voor langere ritten. De kans is groot dat de meeste kilometers dan elektrisch afgelegd worden. Een benzineauto is fiscaal aantrekkelijker dan een diesel en stoot minder fijnstof uit, maar een elektrische auto verslaat de benzineauto in beide opzichten met gemak.
Een speciaal woord van waarschuwing is hier op zijn plaats voor SUV’s, die de laatste jaren een trend zijn geworden. Deze zware auto’s verbruiken méér, hebben slechtere aerodynamica, een minder goede weglegging en grotere banden, waardoor ze (ook weer) meer verbruiken. Een gewone stationwagen voldoet meestal ook, en is voor uw bedrijf een stuk voordeliger.
 
4. Maak uw medewerkers bewust van hun rijgedrag
In welke auto u ook rijdt: de rijstijl bepaalt voor een groot deel het verbruik. Stel, u hebt als bedrijf vijftig auto’s die 25.000 km/jaar rijden. Als u het voor elkaar krijgt dat u uw medewerkers een liter per honderd afgelegde kilometers besparen, een reëel doel, scheelt dat u op jaarbasis zo’n 15.000 euro. Wat is daarvoor nodig? Houd u aan de snelheid, schakel op tijd, laat de auto uitrollen en let op uw bandenspanning. Het zijn basisvaardigheden die in een ideale wereld voor elke automobilist vanzelfsprekend zijn.
Om uw mensen aan te moedigen zuinig en duurzaam te rijden is het mogelijk als bedrijf uw mensen te laten delen in de gerealiseerde besparingen: het levert hen dan óók voordeel op! Hier is enige inspanning van de wagenparkbeheerders en fleet managers voor nodig, maar de ervaring is dat die moeite zich terugbetaalt. Het zorgt voor betrokkenheid bij de organisatie en diens duurzaamheidsdoelstellingen en laat uw medewerkers delen in de besparingsambities binnen de organisatie.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Rijgedrag met focus op milieu
 Bijna half miljoen auto’s op winterbanden in hittegolf
 65 procent wagenpark over- of onderverzekerd
 Zakelijk rijder kiest steeds vaker voor hybride of elektrisch
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
meer top 10