zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier tips voor managers voor voordelig én duurzaam wagenparkbeheer

Besparen op brandstof: zuinige kilometers leveren dubbel voordeel

25 maart 2021 - Wie bespaart op brandstof, helpt niet alleen zijn eigen financiën. Ook het milieu is gebaat bij zo weinig mogelijk schadelijke uitstoot. Bedrijven in de mobiliteitsbranche gaan massaal de strijd aan met klimaatverandering, en ook bij DKV heeft het thema (onder het motto ‘Lead in Green’) de hoogste prioriteit.

 In dit artikel geeft DKV vier tips voor bedrijven om zuiniger te rijden, om zo de wereld én de portemonnee te helpen.


 
1. De goedkoopste kilometer, is er één die u niet af hoeft te leggen
Als u moet omrijden, of extra kilometers moet maken om een tankstation te vinden dat service levert voor uw provider, houdt u onderaan de streep niets extra over. Zoek daarom naar een tankpasleverancier met een groot netwerk aan stations, zodat u (bijna) overal kunt stoppen voor uw brandstof, of andere services.

2. Monitor het verbruik van uw wagens
Een goede leverancier heeft ook een goed rapportagesysteem dat de wagenparkbeheerder kant-en-klare rapporten aanlevert over brandstofverbruik en CO2-uitstoot, de bezochte tankstations en de prijs die voor de brandstof betaald is. Wie niet op zijn minst een beetu stuurt op voordelig rijden en voordelig tanken laat zelfs bij een klein wagenpark al duizenden euro’s liggen.
 
3. De juiste auto is essentieel
Bekijk goed met welke (vracht)wagens u de weg opgaat. Diesel heeft een slechte reputatie, maar scoort juist goed als het om CO2-uitstoot gaat. Een plug-in hybride auto is ook een zeer goede keuze, zeker als de auto veel voor woon-werkverkeer ingezet wordt en incidenteel voor langere ritten. De kans is groot dat de meeste kilometers dan elektrisch afgelegd worden. Een benzineauto is fiscaal aantrekkelijker dan een diesel en stoot minder fijnstof uit, maar een elektrische auto verslaat de benzineauto in beide opzichten met gemak.
Een speciaal woord van waarschuwing is hier op zijn plaats voor SUV’s, die de laatste jaren een trend zijn geworden. Deze zware auto’s verbruiken méér, hebben slechtere aerodynamica, een minder goede weglegging en grotere banden, waardoor ze (ook weer) meer verbruiken. Een gewone stationwagen voldoet meestal ook, en is voor uw bedrijf een stuk voordeliger.
 
4. Maak uw medewerkers bewust van hun rijgedrag
In welke auto u ook rijdt: de rijstijl bepaalt voor een groot deel het verbruik. Stel, u hebt als bedrijf vijftig auto’s die 25.000 km/jaar rijden. Als u het voor elkaar krijgt dat u uw medewerkers een liter per honderd afgelegde kilometers besparen, een reëel doel, scheelt dat u op jaarbasis zo’n 15.000 euro. Wat is daarvoor nodig? Houd u aan de snelheid, schakel op tijd, laat de auto uitrollen en let op uw bandenspanning. Het zijn basisvaardigheden die in een ideale wereld voor elke automobilist vanzelfsprekend zijn.
Om uw mensen aan te moedigen zuinig en duurzaam te rijden is het mogelijk als bedrijf uw mensen te laten delen in de gerealiseerde besparingen: het levert hen dan óók voordeel op! Hier is enige inspanning van de wagenparkbeheerders en fleet managers voor nodig, maar de ervaring is dat die moeite zich terugbetaalt. Het zorgt voor betrokkenheid bij de organisatie en diens duurzaamheidsdoelstellingen en laat uw medewerkers delen in de besparingsambities binnen de organisatie.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 40 procent van de bedrijven gaat salarisadministratie moderniseren tegen 2023
 Financieel dienstverleners schieten tekort nu consumenten duurzame financiering eisen
 Minder dan een kwart van de zakelijke beslissers zet AI in om klantcommunicatie te verbeteren
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Rijgedrag met focus op milieu
 Bijna half miljoen auto’s op winterbanden in hittegolf
 65 procent wagenpark over- of onderverzekerd
 Zakelijk rijder kiest steeds vaker voor hybride of elektrisch
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
meer top 10