zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Teleurstellende verkiezingscampagne wordt vaak ‘aangepakt’ met nieuw logo

Logowijziging en verkiezingswinst gaan hand in hand

22 december 2020 - Een verkiezingsverlies van meer dan 50 procent van de stemmen gaat achteraf in drie van de vier gevallen samen met een logowijziging. Na een groot verlies, kiezen politieke partijen er vaak voor om de stijl van hun logo te wijzigen. Opvallend: voorafgaand aan een teleurstellende verkiezingsuitslag werden tot nu toe juist nooit grote wijzigingen doorgevoerd in het logo.

Dit, en meer blijkt uit analyse door FLYERALARM van de logo’s van landelijke politieke partijen.


Bij ruim 82 procent van de verkiezingsuitslagen met een verlies van 25 procent of meer was het logo niet of slechts beperkt gewijzigd in aanloop naar de verkiezing. De drukkerij analyseerde partijlogo’s van huidige zittende partijen van 1946 tot en met 2021 op basis van historische verkiezingsposters en affiches van het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen (DNPP).

Logowijziging en verkiezingswinst gaan hand in hand
Ook voorafgaand aan een grote verkiezingswinst veranderden politieke partijen vaak hun logo. In bijna zes op de tien gevallen waarbij een partij minstens twintig procent meer stemmen behaalde, wijzigde de partij in aanloop naar de verkiezingen het partijlogo. Uit de analyse blijkt dat bij grote verkiezingswinsten met meer dan 50 procent meer stemmen zelfs 63 procent van de partijen enige vorm van logowijziging doorvoerde.

Progressieve versus conservatieve partijen
Progressieve partijen veranderen vaker hun partijlogo dan conservatieve partijen. De PvdA heeft gemiddeld gezien het vaakst haar logo gewijzigd. Het CDA heeft daarentegen haar partijlogo door de jaren heen nauwelijks gewijzigd. Opvallend is dat het CDA juist in de recente jaren hun logo enkele keren heeft aangepast tijdens een periode van relatief magere verkiezingsresultaten.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Energie en klimaat prominent in provinciale verkiezingsprogramma’s
 Gebrek aan digitale weerbaarheid gaf Russen de kans Amerikaanse verkiezingen te hacken
 Coalitievorming: verbinden in een land van verdeeldheid
 Amerikaanse politiek heeft bijzonder effect
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10