zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ook cyberhygiëne onmisbaar in tijden van social distancing

Pandemie leidde ook tot meer cyberaanvallen

22 december 2020 - De afgelopen maanden maakte ruim 60 procent van de Managed Service Providers (MSP’s) melding van een cyberaanval op een MKB-bedrijf, zo blijkt uit het Ransomware Report van Datto. Het schudt bedrijven opnieuw wakker en laat zien dat ze, ongeacht omvang, kwetsbaar zijn voor aanvallen zoals malware en phishing, ook in deze tijd.

De pandemie heeft namelijk het aantal cyberaanvallen in de hand gewerkt en dus moeten bedrijven, juist nu, extra waakzaam zijn als het gaat om de cyberhygiëne.


Datto definieerde de belangrijkste basisvereisten in het realiseren van de juiste cyberhygiëne. De cyberspecialist stelt vast wat de focusgebieden moeten zijn naast een sterk wachtwoordbeleid, de juiste voorlichting voor werknemers en het introduceren van twee-factor authenticatie (2FA). Acties die op het gebied van cyberhygiëne het verschil kunnen maken tussen het veilig bewaren van gegevens en een data-inbraak.

1. Regelmatig patches doorvoeren
Omdat nieuwe en innovatie cyberaanvallen steeds vaker de krantenkoppen domineren, richten veel MKB-bedrijven zich op bescherming tegen de nieuwste dreigingen. De meeste aanvallen maken echter gebruik van de kwetsbaarheden in systemen die al maanden of jaren bestaan, en richten zich op gebruikers die verouderde, niet-gepatchte systemen en/of software gebruiken.
Het belang van regelmatig patchen mag dan ook niet onderschat worden, omdat juist deze updates de kwetsbaarheden in systemen aanpakken waar cybercriminelen maar al te graag gebruik van maken. Door het doorvoeren van patches wordt een extra beveiligingslaag geboden.

2. Toegangscontrole
De wetgeving, zoals de GDPR, houdt in dat organisaties van elke omvang verplichtingen hebben op het gebied van de beveiliging van gegevens. Daarom is het belangrijk dat organisaties begrijpen over welke soort informatie ze beschikken en, wat nog belangrijker is, wie er precies toegang toe heeft.
De inzet van toegangscontroles zorgt ervoor dat mensen die alleen toegang mogen hebben tot specifieke informatie geïdentificeerd en herkend worden, waardoor het risico op een inbraak vermindert. Aan bedrijven en IT-experts de taak om de juiste machtigingen aan de juiste personen toe te wijzen, ervoor te zorgen dat de toegangscontrole niet vervuild raakt en zo een belangrijke stap in de cyberhygiëne te zetten.

3. Reactiesnelheid en een plan
"Prepare for the worst, hope for the best", zou het motto van bedrijven moeten zijn. Hoewel geen enkel bedrijf het slachtoffer wil worden van een cyberaanval is het wel degelijk belangrijk dat alle bedrijven een plan hebben voor het geval dat zich toch een data-inbraak voordoet.
In het geval van een datalek is tijd van essentieel belang en een checklist kan dan kostbare tijd winnen. Een dergelijke checklist moet bevatten wat en hoe een bedrijf moet communiceren met de belangrijkste betrokkenen (zoals klanten) en het kan aangeven wat de rol van het IT-team is in het minimaliseren van de schade. Helaas is tot op heden de reactie op dergelijke incidenten vaak ad hoc, wat betekent dat het bedrijven ontbreekt aan richting tijdens een crisis. Een onvoorbereide aanpak leidt tot onnodige downtime en verstoringen, wat een aanzienlijke kostenpost voor bedrijven is. Volgens het Ransomware Report van Datto namen de kosten van downtime in 2020 met 94 procent toe, met een gemiddeld bedrag van €226.940,- per incident.Hans ten Hove, Director Sales Northern Europe bij Datto, zegt: "Bedrijven moeten altijd een goede basis leggen als het gaat om veiligheid, welke bestaat uit een combinatie van strategie en technologie. Het is niet aan te raden om een cybersecurity-strategie te implementeren zonder technologie, en ook niet andersom. Het is cruciaal dat basisprincipes worden uitgevoerd en consequent worden gehandhaafd naast eventuele technologische investeringen. Als dit niet gebeurt, kan dit niet alleen leiden tot data-inbreuken die een grote impact hebben op zowel het bedrijfsimago als financiën door onder andere down-time, maar ook tot verspilling van beveiligingsinvesteringen omdat deze niet worden ondersteund."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hygiëne en omgangsvormen werkvloer blijvend veranderd door Corona
  'Het nieuwe werken' vereist modernisering hygiënebeleid
 Beter werken dankzij een goede digitale hygiëne
 Hygiënefactoren die voorkomen dat uw organisatie echt beter gaat presteren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
AI-ificatie en cloudautomatisering: ontwikkelingen in onvoorspelbare tijden
meer top 10