zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een anderhalvemeterkantoor inrichten is geen onmogelijke opgave

Hoe makt u de 1,5-meter werkomgeving mogelijk?

25 september 2020 - De anderhalvemetersamenleving werkt perfect in het park, maar in kleine en drukke omgevingen is het vaak benarder. Hierdoor is een kantooromgeving waar medewerkers dicht bij elkaar zitten in gesloten ruimtes een risico-omgeving. Dat erkent ook Jeroen de Bruijn van Creon Raamdecoratie.

Toch kunnen ondernemingen volgens hem veel doen om het risico te beperken. Het slim inrichten van het kantoor en gericht communiceren spelen volgens hem een belangrijke rol. "Het coronaproof inrichten van een kantoor lijkt een grote uitdaging te zijn, maar dat is het eigenlijk niet. Het is nu niet alsof we alles industrieel moeten ontsmetten en hermetisch moeten afsluiten. Het belangrijkste is dat u zich afvraagt hoe u de 1,5 meter-werkomgeving mogelijk maakt. Dat wil alvast zeggen dat er afstand wordt gehouden. Niet elk plekje op kantoor kan worden ingevuld. Dat is nu eenmaal de nieuwe realiteit. En dat is niet onoverbrugbaar. Denk dan bijvoorbeeld aan thuiswerken wanneer het kan, alles even herschikken, archiefkasten die al langer stof zitten te vangen verplaatsen enzovoort," geeft de Bruijn eerst even aan.



Wandelroutes beheren
Volgens de Bruijn is het vervolgens belangrijk om aandacht te hebben voor de wandelstromen op kantoor: "Zit iedereen netjes op 1,5 meter afstand? Mooi, maar dan is het nog niet gepiept. Medewerkers zitten niet de hele dag lang op hun bureaustoel. Gelukkig maar! Af en toe even de benen strekken kan ergonomische problemen voorkomen. Daar staan we nog steeds anderhalve meter achter, maar al dat drentelen houdt ook risico's in. Daarom moeten wandelstromen geordend worden. Er moeten duidelijke wandelroutes zijn zodat medewerkers elkaar niet kunnen kruisen. En waar kruisen onmogelijk te voorkomen valt, bijvoorbeeld bij het op- en neergaan van een trap, moeten er regels zijn. Voorrangsregels. Duidelijke wachtstrepen. Laat u gerust inspireren door de verkeersregels. Ten slotte moet u aandacht hebben voor medewerkers die in de omgeving van zo'n wandelroutes werken. Als een afstand van 1,5 meter hier onmogelijk te garanderen is, hebben zij extra bescherming nodig. Vloer- of opzetwanden zijn dan een goed idee."

Een duidelijke communicatiestrategie
"Het is natuurlijk niet voldoende dat er regels zijn, maar deze regels moeten ook duidelijk worden overgebracht. De verkeersregels staan bijvoorbeeld ook duidelijk in een wetboek en dan wordt alles nog eens gecommuniceerd met pictogrammen en verkeersborden. Zo moet het ook op kantoor. Aan de ingang van het gebouw staan de regels nog even duidelijk genoteerd. Intern werkt u met duidelijke pijlen, stopstrepen en symbooltjes die bijvoorbeeld aangeven wie eerst de trap op of af mag. Ook andere instructies moeten duidelijk zijn. Geef aan dat de handen moeten worden gewassen na het toiletbezoek. Maar overdrijf natuurlijk niet want anders missen zo'n pictogrammen hun effect," legt de Bruijn uit.

Ruimtes voldoende verluchten
"Met deze maatregelen zorgt u ervoor dat iedereen correct afstand houdt. Dat is belangrijk want het besmettingsrisico is het grootst bij grote druppels en die komen zelden verder dan 1,5 meter. Daarnaast geeft het RIVM aan dat het er momenteel niet op lijkt dat kleine druppels de ziekte overdragen. Volgens het RIVM bevatten de kleine druppeltjes wel het virus, maar in een onvoldoende mate om iemand te infecteren. Ventilatiesystemen zoals aircosystemen mogen daarom nog steeds worden gebruikt, maar een goede natuurlijke ventilatie blijft wel aangewezen," sluit de Bruijn het gesprek af.
   

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Meerderheid werkgevers heeft opleidingsbudget niet ingetrokken in coronatijd
 Ruim helft organisaties verstuurt gegevens onbeveiligd
 Nederland in top drie digitalisering HR-diensten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’
 37 procent werkend Nederland: anderhalve meter afstand op werk onhaalbaar
 Welkom in het anderhalvemeterkantoor
 Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Nederlandse medewerkers meest laks ten opzichte van cybersecurity (1) 
Twintig procent werkzoekenden bereid te verhuizen voor nieuwe baan (1) 
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij (1) 
Corona dwingt tot versneld digitaliseren (1) 
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (2) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
top10
Corona dwingt tot versneld digitaliseren
Werknemersgeluk: bied flexibele verloning aan
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij
Wat heeft de Noordpool met onze toekomst van leven en werken te maken?
De coronasituatie heeft ook effect op de relatiegeschenkensector
Vijf tips voor managers om corona-burnouts te voorkomen
Waardering tonen belangrijkste voor werkgeluk jongeren
Een op drie Nederlanders roddelt digitaal over collega
Vijf Amerikaanse experts over de toekomst van blockchain
Twintig procent werkzoekenden bereid te verhuizen voor nieuwe baan
meer top 10