zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Opvallende trends in de markt van relatiegeschenken

Wat geeft u uw relaties?

23 juli 2020 - Iedereen vindt het wel leuk om een relatiegeschenk te krijgen. En voor wie het geeft is het natuurlijk een handige manier om hun merk te promoten. Toch zijn niet alle relatiegeschenken een even goed idee. Volgens Michael Brust, marketing en e-commerce manager bij Igo Promo, doen vooral usb-sticks en pennen het goed.

Hij heeft het eveneens over de recente evoluties op de markt, de populariteit van relatiegeschenken en hoe effectief ze zijn.



Focus op functionaliteit
Volgens Brust is het belangrijk dat bedrijven goed nadenken over wat voor hun doelgroep functioneel is: "Er is al veel onderzoek verricht naar wat het perfecte relatiegeschenk is. Daaruit blijkt dat 50 procent van de mensen vindt dat een goed relatiegeschenk vooral handig moet zijn. Het is zelfs belangrijker dan de kwaliteit of de duurzaamheid van het geschenk, maar volgens recente onderzoeken neemt het belang van dat laatste wel toe. Hoe dan ook doen de kleine relatiegeschenken die we ook effectief dag in dag uit gebruiken het goed. Het gaat dan onder andere om pennen, schriftjes, tassen, muismatten of zelfs flessenstaanders. Als het maar functioneel is, blijkt het te werken. Wat functioneel is? Dat is dan weer afhankelijk van het doelgroep."

Weinig verschuivingen bij populaire relatiegeschenken
"Die focus op functionaliteit is helemaal niks nieuws onder de zon. Eigenlijk is het al jaren zo dat vooral functionele relatiegeschenken het beste scoren. Daarbij waren er altijd wel een aantal kleine verschuivingen. De populariteit van een kalender zit bijvoorbeeld al langer in dalende lijn. Zo’n kalender wordt ook steeds minder functioneel nu we steeds vaker alles bijhouden in applicaties en zulkdanige digitale hulpmiddelen. Hoewel tablets en touchscreens intussen gemeengoed zijn, hebben ze de pen en de muismat nog niet kunnen vervangen. Niet voor niets staan ze al jaren bovenaan in het lijstje met de populairste relatiegeschenken," gaat Brust verder.

Usb-sticks winnen steeds meer terrein
Brust bevestigt dat relatiegeschenken evolueren met de tijd waarin we leven. Daarom zijn er zowel winnaars als verliezers. Een van die winnaars is volgens hem de usb-stick: "De usb-stick kende de afgelopen tien jaar een ongelofelijke groei. Het is natuurlijk het gevolg van de digitalisering en iedereen kan wel een goede usb-stick gebruiken. Zeker omdat het kleinood al eens verloren gaat. Steeds vaker worden ze vluchtig gebruikt en het is al lang niet meer zo dat we jaren aan dezelfde usb-stick vasthouden. Vervolgens zijn ze ook gewoon steeds goedkoper geworden en zijn de mogelijkheden groter, omdat bedrijven er bijvoorbeeld al meteen bestanden op kunnen droppen."
"Niet alleen qua populariteit scoort de usb-stick heel goed. We merken dat ze ook gewoon heel effectief zijn. Volgens onderzoek door de Britse organisatie BMPA zijn pennen nog steeds het meest effectieve relatiegeschenk, maar ze worden op de voet gevolgd door usb-sticks. Op een straatlengte afstand volgen vervolgens zakken, mokken en powerbanks," benadrukt Brust.

Relatiegeschenken blijven evolueren
"De markt van relatiegeschenken speelt voortdurend in op de steeds sneller veranderende wereld. Vooral de zogenaamde phygital relatiegeschenken, een combinatie van physical of fysieke relatiegeschenken en digitale relatiegeschenken, winnen daarbij aan belang. Ook het belang van duurzame relatiegeschenken neemt alleen maar toe. Het zijn zaken waar de sector voortdurend aandacht voor moet hebben, maar dat zit eigenlijk best wel goed," sluit Brust af.
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Psychologische veiligheid creëren: de bouwsteen voor agility
 Phishing meer gericht op nieuwe ‘smoesjes’ door COVID-19
 Gerichte inzet AI nodig om ROI gezond te houden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips om het vertrouwen van de klant te winnen
 Zo wint u de harten van millennials
 Cadeaukaart populairder dan kerstpakket
 Bedrijven bezuinigen op inkoop premiums en relatiegeschenken
 
reacties
 
ArkelStad  |   | 
28-07-2020
 | 
22:43 uur
Vooral de pennen blijven inderdaad een hit. Bij evenementen komen sommige bezoekers drie keer langs bij je stand om een pen te bemachtigen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: 24 tips om e-mailadressen te verzamelen
Wat kun je doen om in deze lastige tijd je e-mail database te vergroten? In dit white paper van Spotler lees je 24 concrete tips waar je direct mee aan de slag kunt. Een groter bereik betekent simpelweg ook een grotere kans op succes. Benieuwd naar de tips?
Download het white paper
Lees verder
Fit blijven zorgt voor betere prestaties op de werkvloer
reacties
Corona zorgt voor boost in online verkopen (1) 
Tijdens de vakantie fantaseren over later (1) 
Zonnige tendens woningen met zwembad  (1) 
Anderhalvemeter-klagen: helpt dat?  (1) 
Data-analist, data scientist en big data populairste termen bij zoeken naar IT-vacatures (1) 
Hoe data storytelling leidinggevenden helpt bij efficiënt beheer van LinkedIn-profiel (1) 
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega (3) 
top10
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk
Mimecast waarschuwt voor tweede golf in coronaphishing
Drie tips om veilig te internetten vanaf uw vakantieadres
Hoe data storytelling leidinggevenden helpt bij efficiënt beheer van LinkedIn-profiel
Anderhalvemeter-klagen: helpt dat?
Een veilige hybride werkomgeving dankzij mobiele encryptie
Fors meer DDoS aanvallen vanwege COVID-19
Trend zet door: grote concerns die omvallen
Reorganiseren: vier belangrijke aandachtspunten
meer top 10