zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Opvallende trends in de markt van relatiegeschenken

Wat geeft u uw relaties?

23 juli 2020 - Iedereen vindt het wel leuk om een relatiegeschenk te krijgen. En voor wie het geeft is het natuurlijk een handige manier om hun merk te promoten. Toch zijn niet alle relatiegeschenken een even goed idee. Volgens Michael Brust, marketing en e-commerce manager bij Igo Promo, doen vooral usb-sticks en pennen het goed.

Hij heeft het eveneens over de recente evoluties op de markt, de populariteit van relatiegeschenken en hoe effectief ze zijn.



Focus op functionaliteit
Volgens Brust is het belangrijk dat bedrijven goed nadenken over wat voor hun doelgroep functioneel is: "Er is al veel onderzoek verricht naar wat het perfecte relatiegeschenk is. Daaruit blijkt dat 50 procent van de mensen vindt dat een goed relatiegeschenk vooral handig moet zijn. Het is zelfs belangrijker dan de kwaliteit of de duurzaamheid van het geschenk, maar volgens recente onderzoeken neemt het belang van dat laatste wel toe. Hoe dan ook doen de kleine relatiegeschenken die we ook effectief dag in dag uit gebruiken het goed. Het gaat dan onder andere om pennen, schriftjes, tassen, muismatten of zelfs flessenstaanders. Als het maar functioneel is, blijkt het te werken. Wat functioneel is? Dat is dan weer afhankelijk van het doelgroep."

Weinig verschuivingen bij populaire relatiegeschenken
"Die focus op functionaliteit is helemaal niks nieuws onder de zon. Eigenlijk is het al jaren zo dat vooral functionele relatiegeschenken het beste scoren. Daarbij waren er altijd wel een aantal kleine verschuivingen. De populariteit van een kalender zit bijvoorbeeld al langer in dalende lijn. Zo’n kalender wordt ook steeds minder functioneel nu we steeds vaker alles bijhouden in applicaties en zulkdanige digitale hulpmiddelen. Hoewel tablets en touchscreens intussen gemeengoed zijn, hebben ze de pen en de muismat nog niet kunnen vervangen. Niet voor niets staan ze al jaren bovenaan in het lijstje met de populairste relatiegeschenken," gaat Brust verder.

Usb-sticks winnen steeds meer terrein
Brust bevestigt dat relatiegeschenken evolueren met de tijd waarin we leven. Daarom zijn er zowel winnaars als verliezers. Een van die winnaars is volgens hem de usb-stick: "De usb-stick kende de afgelopen tien jaar een ongelofelijke groei. Het is natuurlijk het gevolg van de digitalisering en iedereen kan wel een goede usb-stick gebruiken. Zeker omdat het kleinood al eens verloren gaat. Steeds vaker worden ze vluchtig gebruikt en het is al lang niet meer zo dat we jaren aan dezelfde usb-stick vasthouden. Vervolgens zijn ze ook gewoon steeds goedkoper geworden en zijn de mogelijkheden groter, omdat bedrijven er bijvoorbeeld al meteen bestanden op kunnen droppen."
"Niet alleen qua populariteit scoort de usb-stick heel goed. We merken dat ze ook gewoon heel effectief zijn. Volgens onderzoek door de Britse organisatie BMPA zijn pennen nog steeds het meest effectieve relatiegeschenk, maar ze worden op de voet gevolgd door usb-sticks. Op een straatlengte afstand volgen vervolgens zakken, mokken en powerbanks," benadrukt Brust.

Relatiegeschenken blijven evolueren
"De markt van relatiegeschenken speelt voortdurend in op de steeds sneller veranderende wereld. Vooral de zogenaamde phygital relatiegeschenken, een combinatie van physical of fysieke relatiegeschenken en digitale relatiegeschenken, winnen daarbij aan belang. Ook het belang van duurzame relatiegeschenken neemt alleen maar toe. Het zijn zaken waar de sector voortdurend aandacht voor moet hebben, maar dat zit eigenlijk best wel goed," sluit Brust af.
 
 

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips om het vertrouwen van de klant te winnen
 Zo wint u de harten van millennials
 Cadeaukaart populairder dan kerstpakket
 Bedrijven bezuinigen op inkoop premiums en relatiegeschenken
 
 
reacties
 
ArkelStad  |   | 
28-07-2020
 | 
22:43 uur
Vooral de pennen blijven inderdaad een hit. Bij evenementen komen sommige bezoekers drie keer langs bij je stand om een pen te bemachtigen.
Promo-XL  |   | 
25-01-2021
 | 
14:40 uur
Door Corona zijn sommige markten wel wat verschoven, maar wij merken wel net zoals hier al beschreven is dat in de wereld van het relatiegeschenken bedrukken en personaliseren functionaliteit steeds belangrijker wordt.
Roosmarijn Jansen  |   | 
17-02-2021
 | 
17:48 uur
Interessant artikel en ben het volledig met de inhoud eens. Ook het laten bedrukken van drinkflessen blijft een populair relatiegeschenk. Of bedrukte keycords voor op evenementen, die hopelijk in het nieuwe jaar langzaam weer van start mogen gaan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10