zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

IT-sector vreest meer cyberaanvallen en datalekken in het ‘nieuwe normaal’

75 procent IT- en securityprofessionals vreest voor een verdere toename van cyberaanvallen als bedrijven hun kantoren opnieuw openen

11 juni 2020 - Check Point Software Technologies maakt de resultaten bekend van een nieuw onderzoek. Het geeft een beeld van hoe organisaties hun cyberbeveiliging tijdens de corona-lockdown hebben beheerd en bevat ook een lijst met hun beveiligingsprioriteiten en -zorgen voor de komende maanden, nu we naar het 'nieuwe normaal' gaan.

De grootste IT-uitdaging tijdens de pandemie was voor meer dan 86 procent van de respondenten de plotse en massale overstap naar thuiswerken. Daarbij was hun grootste beveiligingszorg het behoud van de VPN-capaciteit (Virtual Private Network) voor het personeel.



Vijf conclusies
Voor dit rapport ‘Corona, The Day After’ ondervroeg Check Point meer dan 270 IT- en securityprofessionals wereldwijd. De vijf belangrijkste uitkomsten uit het onderzoek zijn:
 
  • De grootste bezorgdheid aan het begin van lockdownmaatregelen: Een veilige toegang op afstand verzorgen en voldoende VPN-capaciteit voor het volledige personeel aanbieden was voor 62 procent van de respondenten in het begin hun grootste zorg. Het voorkomen van aanvallen via social engineering (47 procent) en het beveiligen van de apparaten van het personeel en hun thuisnetwerken (52 procent) maken de top drie compleet.
  • Het 'nieuwe normaal' begint zodra de kantoren weer opengaan. 75 procent van de bedrijven geeft aan dat hun kantoor geleidelijk weer is geopend, maar telkens voor een beperkt aantal werknemers. Gemiddeld werkt het personeel nog steeds 4 werkdagen thuis. Dat betekent dat kwetsbaarheden en bedreigingen voor (en door) telewerken nog lang zullen blijven bestaan.
  • De securitykloof bij telewerken: Terwijl 65 procent van de respondenten zegt dat hun bedrijf de toegang tot hun VPN’s blokkeert voor onbeheerde pc’s, zet slechts 29 procent endpointbeveiliging in op de computers van werknemers thuis. Amper 35 procent controleert of de beveiligingsrichtlijnen worden nageleefd. Slechts vier op de tien geeft aan dat hun bedrijf in deze periode investeert in securitytrainingen (voor het personeel). Deze cijfers benadrukken hoe kwetsbaar organisaties vandaag zijn voor snel evoluerende 5e generatie cyberaanvallen die gericht zijn op telewerkers.
  • De veiligheidsprioriteiten voor het 'nieuwe normaal': Voor de komende maanden denkt 79 procent van de IT-specialisten dat verscherpen van de securitymaatregelen hun belangrijkste prioriteit wordt, omdat werknemers vanuit huis flexibel zullen blijven werken. 43 procent denkt eraan om beveiligingsoplossingen voor mobiele apparaten te implementeren en 39 procent is van plan de zogenaamde 'blinde vlekken' in hun vergroot netwerk te elimineren.
  • Security-zorgen voor de komende 12 maanden: Waar in het begin van de crisis veilige toegang tot het netwerk de grootste bezorgdheid was, zegt meer dan 75 procent van de respondenten dat hun grootste zorg voor het komende jaar een toename van het aantal cyberaanvallen is. Ze vrezen vooral meer phishing en social engineering. 51 procent geeft aan dat aanvallen op onbeheerde end point-toestellen thuis een aandachtspunt zullen zijn, gevolgd door aanvallen op mobiele apparaten van werknemers (33 procent).

Herstructurering netwerk
"Om gepast te reageren op de plotse lockdownmaatregelen naar aanleiding van de wereldwijde pandemie moesten organisaties hun netwerk en beveiliging bijna van de ene op de andere dag herstructureren. Er zijn hierdoor onvermijdelijk gaten in hun beveiliging ontstaan, waardoor hun aanvalsoppervlakte werd vergroot en cybercriminelen meer mogelijkheden kregen," aldus Rafi Kretchmer, VP Product Marketing bij Check Point Software Technologies. "Nu de lockdown stelselmatig wordt opgeheven en we op weg zijn naar een andere manier van werken – het ‘nieuwe normaal’ - moeten organisaties die beveiligingslekken dichten en hun netwerken beter beveiligen met een holistische, end-to-end-beveiligingsarchitectuur. Dit gaat van de pc’s of laptops en smartphones van werknemers thuis tot het datacenter van de organisatie. De covid-19-pandemie is misschien aan het afzwakken, maar de cybercrime die hiermee gepaard gaat, blijft een pandemie. Met de juiste securityaanpak kunnen we echter voorkomen dat deze aanvallen nog meer schade en hinder veroorzaken." In april toonde een eerder onderzoek van Check Point aan dat organisaties werden getroffen door een golf van cyberaanvallen. 71 procent van de respondenten meldde een toename van het aantal cyberaanvallen in februari en maart 2020, en maar liefst 95 procent gaf aan dat ze geconfronteerd werden met extra IT-beveiligingsuitdagingen doordat werknemers massaal op afstand toegang kregen én door het stijgende gebruik van zogenaamde shadow IT.

Meer informatie over het Check Point ‘Corona The Day After’ rapport vindt u hier.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
 Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
 Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
 Cybercrime afgelopen jaar fors toegenomen
  Zo kan iedereen veilig thuiswerken
 Explosieve toename corona-gerelateerde phishing-e-mails
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
meer top 10