zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Grote kans op datalek ondanks invoering AVG

Noodzaak beveiliging papieren data neemt toe door groot aantal thuiswerkers

23 april 2020 - Op 19 mei aanstaande is het twee jaar geleden dat de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, van kracht is geworden; een wet die de beveiliging van privacygevoelige informatie beter moet waarborgen. Echter, uit internationaal onderzoek blijkt dat veel bedrijven nog steeds onvoldoende maatregelen hebben genomen ter beveiliging van papieren data.

En met het groot aantal thuiswerkers als gevolg van corona - in vaak nóg minder beveiligde werkomstandigheden - is de kans op een datalek alleen maar toegenomen. Een groot potentieel veiligheidsrisico, omdat gevoelige informatie in handen van onbevoegden terecht kan komen.


Hoewel veel bedrijven hun bedrijfsprocessen ten aanzien van het beheer van digitale data hebben aangescherpt sinds de invoering van de AVG, blijkt dat er vaak geen maatregelen zijn genomen met betrekking tot papieren data. Zo blijkt uit recent internationaal onderzoek in opdracht van ACCO Brands onder decision makers dat maar liefst 71 procent van de ondervraagde bedrijven het beleid ten aanzien van de beveiliging van papieren data niet heeft aangepast. Meer dan twintig procent is zelfs niet eens in staat om papier veilig te vernietigen, omdat er simpelweg geen papiervernietiger in het bedrijf aanwezig is.

Thuiswerken vormt extra veiligheidsrisico
Als gevolg van corona is het aantal thuiswerkers enorm toegenomen. Hiermee is ook de kans op een datalek groter geworden, omdat de mogelijkheden voor het veilig werken met papieren data daar vaak nog beperkter zijn dan op het werk. Veel thuiswerkers hebben belangrijke dossiers mee naar huis genomen om aan te kunnen werken of printen thuis documenten uit om mee aan de slag te kunnen gaan. Echter, in veel gevallen hebben zij geen mogelijkheid om deze papieren data veilig op te bergen of na gebruik te kunnen vernietigen.

Veiligheidsniveaus papiervernietiging
Sinds de ontwikkeling van de oudere strip-cut papiervernietigers, die een A4 vel in circa 35 rechte stroken snijden, is er veel veranderd. Papiervernietigers zijn kleiner, stiller en gebruiksvriendelijker geworden. Zo kun je tegenwoordig zelfs complete dossiers in één keer vernietigen, zonder ook maar de nietjes te hoeven verwijderen. Maar nog belangrijker is dat papiervernietigers tegenwoordig een veel betere beveiliging bieden, te herkennen aan het veiligheidsniveau dat aan elke machine wordt toegekend. Zo voldoet voor bedrijven of ZZP’ers die met licht vertrouwelijke gegevens werken vaak een machine met veiligheidsniveau P3 of P4. Dit zijn ‘cross-cut’ machines die een A4-vel in respectievelijk 200 of 400 snippers snijden. Echter, voor bedrijven die regelmatig met zeer gevoelige informatie werken, zoals juridische, financiële of gemeentelijke instellingen, wordt een machine met een veiligheidsniveau P5 of hoger aangeraden. Het veilig vernietigen van dergelijke data vereist een machine met ‘micro-cut’ techniek, die een A4 in meer dan 2.000 stukjes snijdt. Dankzij deze veiligheidsniveaus kunnen bedrijven en ZZP’ers de keuze van hun papiervernietigers afstemmen op de privacygevoeligheid van hun bedrijfsactiviteiten en zo moeiteloos papieren data AVG-proof vernietigen, zowel thuis als op kantoor.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 AVG-compliance loopt gevaar door gebrekkige kennis werknemers
 Een op de drie werknemers niet op de hoogte van AVG-beleid
 Salarisverwerker loopt hoog risico op overtreding AVG
 Na invoering AVG nauwelijks meer oog voor privacy en databeveiliging
 
 
reacties
 
Jelle Kingma  |   | 
23-04-2020
 | 
07:43 uur
De datum die hier genoemd wordt, is niet juist.
Het was niet op 19 mei, maar op 25 mei 2018 dat de AVG ingevoerd werd.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
meer top 10