zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes stappen om bedrijfswaarde uit data te halen

Haal zoveel mogelijk uit uw data

20 april 2020 - Bedrijven hebben toegang tot ontzettend veel data, maar de meeste organisaties staan voor de vraag hoe ze waarde uit deze data kunnen halen. Met de juiste aanpak is het mogelijk om slimme bedrijfsbeslissingen te maken die zowel intern als extern een positieve impact hebben.

 Volgens David Silvashy, Manager Optimization Services bij BluJay Solutions, is het niet zo moeilijk als het lijkt: "De juiste mensen moeten op het juiste moment de juiste data in handen krijgen, zodat zij vervolgens de juiste beslissingen kunnen maken." Dit kunnen bedrijven concreet voor elkaar krijgen door zes belangrijke stappen te volgen.


 
1. Beheer en kwaliteit
Het ‘hebben’ van data is niet voldoende. De beschikbare data moet betekenis hebben en correct zijn, om bruikbaar te zijn. "Als een bedrijf data van slechte kwaliteit gebruikt, bestaat de kans dat er op basis van verkeerde informatie beslissingen worden gemaakt", legt Silvashy uit. "En dat moet je als bedrijf zien te voorkomen." Goede datasecurity en het standaardiseren van metingen zijn belangrijke stappen. Daarnaast kunnen organisaties ervoor zorgen dat externe bronnen, zoals technologische oplossingen waarmee wordt gewerkt, het bedrijf van de juiste data voorzien. 

2. Toegankelijkheid
Nadat de data goed beheerd en gecontroleerd is, kan deze beschikbaar worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van ad hoc rapporten en dashboards, waardoor de data eenvoudig te bekijken en analyseren is. Het belangrijkst is echter dat de data beschikbaar moet worden voor de personen die de data elke dag moeten gebruiken.

3. Meten
Deze stap gaat over het hanteren van de juiste metingen. "Bedrijven moeten zich afvragen hoe succes eruitziet voor de organisatie en hoe dit gemeten wordt", zegt Husk. "Er zijn drie componenten die gemeten dienen te worden: kosten, service en cost to serve. Deze moeten allemaal samen worden begrepen, anders loopt de organisatie het risico dat er maar op één gebied wordt gefocust en dat het model niet werkt voor de gehele organisatie."

4. Context
 Vervolgens moet de data in de juiste context worden geplaatst. "Bekijk niet enkel de opzichzelfstaande data, maar kijk naar het bredere geheel," adviseert Silvashy. "Neem bijvoorbeeld het getal honderd. Het getal alleen betekent niets, maar als je graden Celsius toevoegt betekent het ineens de temperatuur waarop water kookt. Hetzelfde geldt voor data binnen het netwerk van een organisatie. Kijk naar hoe informatie past binnen een bredere context van het bedrijf, de markt en industrie, om de juiste conclusies te kunnen trekken."

5. Actie
Nu is het tijd dat de data wordt omgezet in actie. Silvashy: "We moeten de gebruikers van de data naar een beslissingspunt leiden en dat kan het beste door een aantal vragen te stellen. Wie maakt beslissingen binnen de organisatie? Welke beslissingen maken zij? En welke data hebben zij nodig om beslissingen te maken die goed onderbouwd zijn met data?" Deel deze data vervolgens met de juiste de gebruiker.

6. Adoptie 
De laatste stap is de adoptie. "Het is belangrijk om te meten hoeveel mensen de data gebruiken en wat de resultaten zijn. Want als niemand de data gebruikt, is het niets waard. Een manier waarop deze stap gezet kan worden is door stakeholders te identificeren en hen nauw te betrekken. Dit kan worden gedaan door het geven van training en beschikbaar stellen van andere middelen om de personen te informeren en activeren. Organisaties moeten alles doen wat nodig is om gebruikers te laten wennen aan het werken met data," besluit Silvashy.
 

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
 Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
 Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veiligheid klantgegevens gaat boven compliancy: maar niet in Nederland
 Rathenau Instituut waarschuwt voor doorgeschoten monitoring op werkvloer
 Vijf manieren waarop business intelligence gaat veranderen in 2020
  CFO: binnen twee jaar is de financiŽle wereld volledig afhankelijk van big data
 
 
reacties
 
anton  |   | 
20-04-2020
 | 
11:41 uur
Data moet inderdaad stromen door de bedrijfsprocessen zodat er op gestuurd kan worden. Veel bedrijven blijven hangen in een massief ERP systeem of vluchten naar Excel.
Terwijl er hele slimme en betaalbare technieken zijn om dit gat op te vullen en data het werk te laten doen.
Tjeerd  |   | 
5-06-2020
 | 
16:13 uur
om op een succesvolle data te laten stromen door de bedrijfsprocessen is er een combinatie nodig tussen het collecteren van data in het werkveld aan de hand van een digitale formulieren gecombineerd met de data uit de back office.

belangrijk voor de adoptie van data gedreven werken is dat er directe concrete verbetering zichtbaar worden in de vorm van KPI en continue gedeeld worden aan het management
Roy  |   | 
8-06-2020
 | 
15:10 uur
Het is inderdaad belangrijk om data op de juiste manier te meten. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg digitale middelen om digitaal data mee te verzamelen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiŽle dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Hoe kunnen banken en financiŽle instellingen reageren op COVID-19?
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
meer top 10