zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfsleven leunt op achterhaald beleid wanneer het gaat om cyberveiligheid

Meeste organisaties voeren achterhaalde beveiligingsbeleid

18 februari 2020 - De aandacht voor cybersecurity heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Dat is niet zo gek want het aantal cyberaanvallen op bedrijven neemt exponentieel toe. De overheid bemoeit zich er inmiddels ook mee; zo wil minister Grapperhaus harder optreden tegen bedrijven die hun internetbeveiliging niet op orde hebben, terwijl de onafhankelijke denktank Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) onlangs stelde dat Nederland niet goed is voorbereid op grote cyberaanvallen.

Adam Bangle, Vice President EMEA bij BlackBerry Cylance: "Deze signalen ten spijt heeft het bedrijfsleven de beveiliging van kritieke data en systemen nog steeds onvoldoende onder controle. De crux ligt niet bij bewustwording, want het belang van cyberveiligheid wordt inmiddels door bijna iedereen onderkend, maar bij het achterhaalde beveiligingsbeleid dat door het gros van de organisaties wordt gevoerd."


 
Preventie
Bangle: "De nadruk ligt te vaak op het detecteren van cyberaanvallen om daar vervolgens op te reageren. Cyberaanvallen worden steeds geavanceerder dus met enkel reactief beleid sla je deze aanvallen niet meer af; het leed is dan al geschied. De focus ligt nog te weinig op preventie. En als men wel aan preventieve maatregelen denkt, blijft dit vaak beperkt tot het bijscholen van personeel. Onoplettende werknemers worden immers vaak gezien als de oorzaak van een beveiligingsinbreuk. Via een training of cursus voor het personeel kan een bedrijf het aantal geslaagde cyberaanvallen verminderen, maar grotendeels uitbannen is een utopie. 
Het klinkt natuurlijk cliché, maar voorkomen is belangrijker dan genezen. Dat geldt zeker voor cybersecurity. Juist hier kan kunstmatige intelligentie (AI) het verschil maken. AI wordt al ingezet om ons leven thuis makkelijker te maken, bijvoorbeeld wanneer we het licht aanzetten of onze favoriete muziek afspelen. Maar wanneer we AI en Machine Learning op de werkvloer inzetten, is het mogelijk om aanvallen in een vroegtijdig stadium af te slaan voordat deze schade kunnen aanrichten"
 
AI-oplossingen
Bangle: "Bovendien worden aanvallen van cybercriminelen steeds geavanceerder. Bedrijven moeten daar dus geavanceerde beveiligingsmethodes tegenoverstellen. Cybersecurity is nou eenmaal een complex domein dat snel verandert, waardoor oplossingen snel verouderd raken en binnen de kortste keren niet meer effectief blijken. AI-oplossingen kunnen echter leren en zich aanpassen. Dit is een veel effectievere manier van cyberbeveiliging dat het trainen van medewerkers, omdat het personeel zo veel minder vaak in de gelegenheid wordt gebracht om fouten te maken.
Neem aan phishing mail; u kunt het personeel wel leren om schadelijk mails te herkennen, maar u kunt er ook voor zorgen dat de link in de phishing mail al bij de eerste klik wordt geëlimineerd waardoor bijvoorbeeld schadelijke gijzelsoftware zich niet in de computer kan nestelen.
Bedrijven pompen steeds meer geld in hun internetbeveiliging maar dit zal niet het gewenste resultaat opleveren wanneer de focus blijft liggen op achterhaald beleid. Menselijke fouten kunt u niet voor honderd procent uitsluiten, dus is het beter om ze niet in de positie te brengen waarin ze kwaad kunnen voor het bedrijf. AI en Machine Learning kunnen, nee moeten, daar een wezenlijke rol in spelen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Vier op de tien Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekeraar
 Bedrijven moeten meer prioriteit geven aan het welzijn van werknemers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
 Ransomware is als een kunstroof: voorkomen onmogelijk
 Slechts zeventien procent van de organisaties wereldwijd beschikt over krachtige cyberverdediging
 Drie grote cyberrisico’s voor 2020
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
meer top 10