zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechts 25 procent van de investeerders heeft vertrouwen in digitale strategieën van banken

Gebrek aan vooruitgang wekt wantrouwen

27 januari 2020 - Financiële instellingen zijn druk bezig om hun bedrijf toekomstbestendig te maken, maar het gebrek aan vooruitgang wekt wantrouwen bij investeerders. Dit staat in het jaarlijkse State of the Financial Services Industry rapport van strategisch advieskantoor Oliver Wyman.

Slechts een kwart van de ondervraagde investeerders gelooft dat de digitale transformatiestrategieën van banken effectief zullen zijn en minder dan een procent vindt de plannen zowel duidelijk als geloofwaardig.



Kloof tussen investeerders en banken
Volgens het rapport, When Vision and Value Collide, besteden banken gemiddeld vijf procent van hun jaarlijkse omzet aan transformatieprogramma’s. Toch zeggen investeerders dat ze niet begrijpen waar bedrijven precies in investeren, met welke reden en hoe het eindresultaat eruitziet. Ook geven ze aan dat ze geen duidelijke meetgegevens ontvangen over de vooruitgang.
Dat investeerders het moeilijk vinden om de digitale ambities van banken te begrijpen blijkt ook uit het feit dat digitaal slechts 27 procent van de annalistenrapporten voorkomt, terwijl het bij 98 procent van de Europese banken onderdeel is van hun externe communicatie.

De tijd dringt
Dit wantrouwen valt samen met een verschuiving in beurswaarde. Sinds 2010 is de koers-winstverhouding (P/E ratio) voor fintechs gestaag gestegen van 39 naar 49; een veel hoger niveau dan bijvoorbeeld traditionele banken die hun gemiddelde de koers-winstverhouding zagen dalen van veertien naar elf.
Daarnaast worden de winstdalingen, die we momenteel waarnemen, grotendeels door de lage rentes veroorzaakt en slechts in mindere mate door digitale ontwikkelingen. Oliver Wyman schat dat 75 procent van de waarde-erosie in de Europese bankenwereld afkomstig is van macrofactoren en regelgeving. Slechts 25 procent veroorzaakt wordt door nieuwkomers en fintech. Als deze daling zich voortzet, kan dit de investeringsbudgetten ernstig onder druk zetten.

Langetermijnvisie versus kortetermijnwaarde
In de financiële dienstverlening wordt het contrast tussen twee tegengestelde benaderingen steeds groter. Sommige bedrijven hanteren de langetermijnvisie en investeren agressief in innovatie en transformatie. Deze aanpak gaat vaak gepaard met teleurstellende resultaten. Andere bedrijven, die zich richten zich op het creëren van waarde, voeren talloze kleine veranderingen door. Hoewel deze even voor belangstelling zorgen, hebben ze in de praktijk echter meestal weinig langdurige impact.

Vijf stappen voor de juiste balans
Bedrijven hebben een combinatie van visie en waarde nodig om op korte en lange termijn succesvol te zijn. In het rapport identificeert Oliver Wyman vijf stappen voor bedrijven om de juiste balans te vinden:
 
 
  • Handhaaf een hoog niveau van discipline en investeer niet in copycat-technologieën, die slechts voor enkele bedrijven werken
  • Focus op een klein aantal goed gefinancierde groei-initiatieven
  • Behaal productiviteitswinst door te investeren in technologie
  • Investeer in het ontwikkelen van betrouwbare meetgegevens om de vooruitgang bij te houden
  • Verbeter externe communicatie zodat investeerders de factoren begrijpen die de ontwikkeling kunnen beïnvloeden en ze de voortgang van de langetermijnveranderingen kunnen volgen.

  • Transformatienoodzaak
    Hoewel de inkomsten van banken dalen en de macro-economische omstandigheden verslechteren, verandert de noodzaak om te transformeren niet. "Het is cruciaal dat banken de juiste balans vinden tussen lange- en korte termijn investeringen, de visie- en de waarde mentaliteit, zeker nu investeerders ongeduldiger worden, techbedrijven aan beurswaarde winnen en er een recessie aan kan komen," aldus Coen Degen, Partner bij Oliver Wyman. "Veel instellingen hebben momenteel niet de juiste balans. Toch is dit dé manier om de investeringen te realiseren die ze nodig hebben om zich toekomstbestendig te maken en tegelijkertijd op korte termijn waarde te creëren voor de aandeelhouders."
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
     Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
     Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Risk en compliance specialisten worden door Brexit nog schaarser
     Dienstverleners kunnen niet om iDIN heen
     Banken hebben online gegevenstransport onvoldoende beveiligd
     De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    advertorial
    [Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
    Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
    Download de infographic
    Lees verder
    Zo geef je het kantoor een nieuwe look
    reacties
    Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
    Uurtarief freelancers gestegen (1) 
    Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
    Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
    Weg met CV’s en brieven!  (1) 
    Coaching in negen stappen (1) 
    Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
    top10
    Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
    Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
    Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
    Kort door de bocht coaching?
    Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
    Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
    Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
    Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
    C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
    Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
    meer top 10